رییس جمهوری در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: امروز شرایط برای رونق اقتصادی از هر زمان دیگر آماده تر است، امروز در شرایطی هستیم که توانستیم از رشد منفی به رشد مثبت حرکت کنیم.
کد خبر: ۹۱۷۴۱۳
مردم می خواهند بدانند قوه قضاییه با عوامل حمله به یک سفارت چگونه برخورد می کند

به گزارش جام جم آنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد بر روشن شدن ابعاد تاراج پول نفت و برنامه ریزان آن تاکید کرد.

وی گفت: آنچه برای مردم مهم است ختم یک پرونده نیست. بالاتر از ختم پرونده ختم سوالاتی است که در اذهان مردم است.

روحانی افزود: مهمتر از ختم یک پرونده پاسخ به سوالات اذهان مردم است ،قوه قضاییه ما باید هم پرونده را ختم کند و هم به سوالاتی که در ذهن مردم است پایان دهد، ثمره آن هم ایجاد امنیت و هم اعتماد بیشتر مردم به دستگاه قضا است.

رییس جمهوری اظهار داشت: اگر موضوع اعتماد مردم به نظام که یک بخش بزرگ آن قوه قضاییه، یک بخش آن دستگاه اجرایی و بخش دیگر قوه مقننه و سایر ارکان دیگر فعال در کشور است، حاصل نشود یا تضعیف شود، بی تردید بزرگترین سرمایه را که سرمایه اجتماعی است، از کف داده ایم.

روحانی گفت: نخستین مسوولیت قوه قضاییه ایجاد اعتماد بیشتر در جامعه است چون مردم اگر هم روزی به دستگاه اجرایی و مقننه بی اعتماد شوند، دلشان می خواهد اعتماد نهایی شان به دستگاه قضایی و پای میز محاکمه باشد، جایی که احساس کنند فریاد رس نهایی مردم؛ قوه قضاییه، قضات و دستگاه قضایی کشور است.

مردم می خواهند بدانند برنامه ریزان به یغما رفتن پول نفت چه کسانی بوده اند

رییس جمهوری ادامه داد: ما دنبال این نیستیم که دیگران برای ما کف می زنند یا نمی زنند، مهم این است که ما در پیشگاه در وجدان خود و افکار عمومی جهانیان چگونه عمل می کنیم و چگونه عدل اسلامی را به رخ جهانیان می کشیم که اینجا سرزمین مولای متقیان علی(ع) است.

روحانی تاکید کرد: اگر اموال مردم، پول بیت المال و پول نفت مردم را عده ای به تاراج و یغما بردند، مردم ما می خواهند بدانند که این ساماندهی از کجا بوده است؟، چه کسانی مجوز صادر و برنامه ریزی کرده اند؟، این پول چگونه در اختیار افراد قرار گرفته است؟، به کجا رفته است؟، در اختیار چه کسانی قرار گرفته و کجا مصرف شده است؟

قوه قضائیه از حقوق عمومی و عدالت در جامعه دفاع کند

رییس قوه مجریه ادامه داد: نکته دوم آنکه در جامعه ما مردم باید احساس کرامت و عزت کنند. در جامعه ما باید حقوق شهروندی مردم محترم شمرده شود، اگر مردمی در جامعه ای احساس تحقیر کنند، ممکن است به هر گناهی و خیانتی دست بزنند.

روحانی تصریح کرد: سالم سازی جامعه از جایگاه مردم، احساس عزت و سربلندی خود مردم آغاز می شود، مردم باید احساس کنند به حقوق، آزادی و حقوق عمومی آنها احترام گذاشته می شود.

وی یادآور شد: در اصل 156 قانون اساسی جز وظایفی که برای قوه قضاییه مشخص شده است، احقاق حقوق عمومی، حقوق عامه و عمومی مردم و گسترش عدل و آزادی است.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: مردم باید احساس کنند قوه قضاییه حامی آزادی مردم است، اگر دستگاه دیگر، قوه دیگر به حقوق و آزادی مردم تجاوزی انجام می دهد، قوه قضاییه آزادی مردم را تضمین می کند. نباید مردم احساس کنند که قوه قضاییه تنها و تنها در برابر مجرم برخورد می کند که البته جز وظایف مهم این قوه است، باید احساس کنند قوه قضاییه از آزادی آنها، حقوق عمومی آنها و عدل و عدالت در جامعه هم دفاع می کند.

روحانی تصریح کرد: اگر این رابطه بین مردم و قوه قضاییه به وجود آمد آنگاه در آن جامعه اجرای قانون و مبارزه با مفسدین و مجرمین با کمک و حمایت مردم آسان تر و به خوبی عملیاتی خواهد شد، جامعه ای که کاملا به مسیر عادلانه قوه قضاییه اعتماد دارد.

رئیس جمهوری در بخش ابتدایی سخنان خود با یادآوری ایام سوگواری شهادت مولی الموحدین علی (ع) اظهار داشت: در ایامی هستیم که به نام امیرالمومنین، اسوه عدالت و دادگستری در تاریخ است و زندگی او صدای عدالت انسانیت همه مظلومین و محرومین است. او حتی نسبت به قاتل خودهم توصیه به عدل کرد.

روحانی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) آن دادگستری است که نسبت به قاتل خود هم توصیه می کند حتی در شیوه اجرای عدالت که مبادا از حد و حدود الهی تعدی شود و در برابر یک ضربتی که او زده است فقط یک ضربت زده شود و سراسر جامعه اسلام و کوفه را به بهانه قتل امیرالمونین(ع) تبدیل به حمام خون نکنند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: او مَثَل اعلی و اسوه بزرگ باید به وجود و قضاوتهایش در برابر همه جهانیان و همه مدعیان حقوق بشر و عدالت افتخار کنیم.

روحانی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی اظهار داشت: یاد کنیم از معمار بزرگ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه شهید آیت الله بهشتی، شخصیت کم نظیر در تاریخ روحانیتٰ او در فهم احکام دین و فقیه بودن به معنای واقعی کلمه در آشنایی به جهان و جهاندیده بودن در مدیریت فوق العاده، ادب، اخلاق، نظم بی نظیر او که سابقه ای را نمی شناسیم.

وی یادآور شد: از لحاظ نظم در زندگی همانند او ، فروتنی، تواضع و بالاخره مظلوم زیستن و مظلوم چشم از جهان فروبستن که هیچ جمله ای نمی تواند بهشتی را تعریف کند جز کلام امام(ره) که فرمود بهشتی یک ملت است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: او بنیانگذار قضای اسلامی نوین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. اگر بخواهیم در قضا و قوانین از علمای بزرگ نام ببریم از شهید مدرس در آغاز مشروطه و شروع تدوین قوانین و از شهید بهشتی در آغاز تدوین قوانین در نظام جمهوری اسلامی می توان یاد کرد.

روحانی بر وجود قوه قضائیه قوی، به روز و چابک تاکید کرد و گفت: قوه قضاییه باید پناهگاه برای مردم سرزمین ما باشد و اگر مردم به راحتی می توانند سر بر بالین استراحت بگذارند به دلیل وجود یک قوه قضاییه توانا است.

رئیس جمهوری بر شفافیت عملکرد قوه قضائیه و اطلاع رسانی آن به مردم تاکید کرد و گفت: مردم می خواهند بدانند اگر عده ای خودسر به یک سفارت خارجی بر خلاف قانون و برخلاف امنیت عمومی کشور حمله کردند، قوه قضائیه چگونه برخورد می کند.

وی افزود: مردم می خواهند بدانند عاملان و آمران این اقدام که به خوبی روشن هستند، قوه قضائیه چگونه برخورد می کند و چگونه اجرای این حکم به سمع و نظر مردم می رسد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: این به معنای آن است که یک کشور در برابر امنیت سفارت خانه های خارجی مسئولیت دارد و امنیت آن سرزمین را بر دوش و بر عهده گرفته است.

روحانی ادامه داد:همه مردم ما اگر شب به راحتی می توانند در کنار خانواده خود سر به بالین استراحت بگذارند به دلیل وجود یک قوه قضائیه تواناست.

روحانی تصریح کرد: در هیچ کشوری امنیت کشور حفظ نخواهد شد مگر آنکه مردم در پناه یک قوه قضائیه بی طرف ،عالم و کارا در زمینه رفع مخاصمات و مبارزه با مجرمین و ایجاد عدل و داد در جامعه باشند.

وی با بیان اینکه ما باید قدردان قوه قضائیه، مسئولین قضایی و قضات محترم برای ایجاد امنیت در کشور باشیم، افزود: اگر امروز کسی حاضر است سرمایه و مایملک خود را روی زمین بگذارد و فعالیت اقتصادی کند، به دلیل اعتماد به قوه قضائیه است والا این سرمایه در مسیر غیر شفاف غیر مولد به کار گرفته می شد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر سرمایه ای از خارج از کشور وارد این سرزمین می شود باز هم به اعتماد یک قوه قضائیه سالم عادلانه در این کشور است.

روحانی تاکید کرد: قوه قضائیه قبل از آنکه به بحث رفع تخاصم بپردازیم و رسیدگی به شکایات مردم و احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت، باید قوه قضائیه مورد اعتماد جامعه باشد. هر مقدار اعتماد مردم به قوه قضائیه بیشتر باشد در آن جامعه، امنیت قضایی بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: ممکن است یک قوه قضائیه ای از هر نظر سالم در یک کشوری فعال باشد اما دید مردم و نظر مردم نسبت به قوه قضائیه و قضات اعتماد آور نباشد این به آن معناست که از قضاوت مهمتر شاید نحوه بیان فعالیت قوه قضائیه و شفافیت کار قضایی برای اعتماد مردم است.

اشتغال نسل جوان بزرگترین هدف برجام

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود به برجام ومذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: بزرگترین هدف ما در برجام ایجاد شرایط مناسب در داخل کشور برای رونق اقتصادی و اشتغال نسل جوان ما بود. این بزرگترین هدف ما بوده است.

روحانی افزود: امروز این هدف مهیاتر است تا دیروز، امروز شرایط ما آماده تر است تا دیروز؛ اما حتما قوه مجریه بدون حمایت قوه قضاییه و بدون هماهنگی با قوه قضائیه نخواهد توانست این بار را به مقصد برساند.

وی اظهار داشت: زمانی علیرغم استقلال قوه مجریه و قوه قضائیه، رابطه این دوقوه بسیار به هم نزدیک بود، همه ضابطین قوه قضائیه تقریبا از دستگاه قوه مجریه بود؛ اگر نیروی انتظامی بود، نیروی انتظامی در اختیار قوه مجریه بود، اگر ضابطین دیگر بودن اگر دستگاه اطلاعاتی بود در اختیار قوه مجریه بود، حتی بخش قاضی ایستاده و دادستانی یک رابطه بسیار نزدیک با دستگاه اجرایی داشت امروز یک مقدار این فاصله ها بیشتر شده است.

از همه فرصت ها برای پیوند سه قوه استفاده می کنیم

رییس جمهوری گفت: طبق قانون اساسی که امروز در اختیار ما است، استقلال قوه قضائیه نسبت به قوه مجریه، پررنگ تر از گذشته شده حتی نسبت به کشورهای دیگر هم پررنگ تر است. در کشورهای دیگر هم می بینید بین دستگاه های اجرایی و قضایی یه نوع رابطه هایی وجود دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: در این شرایط، راهش این است که ما بتوانیم ارتباط نزدیکتری بین دو قوه حداقل از طریق روسای قوا و مسئولین بخش های مختلف به وجود بیاوریم البته جاهایی طبق قانون اساسی ما و آنچه در کشور ما اجرا می شود سه قوه به هم نزدیک می شوند در شوراهایی روسای هر سه قوه حضور دارند.

رییس جمهوری افزود: شاید این شکل در کشورهای دیگر کمتر باشد، این شوراهایی است روسای قوه، امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، جاهایی است که سه قوه در کنار هم هستند.

روحانی گفت: ما از همه فرصت ها و از روابط شخصی که بین روسای سه قوه وجود دارد، شخصیت های فرهیخته ای که امروز در راس قوه قضائیه و مقننه وجود دارند، برای رابطه نزدیک تر و پیوند دادن بین سه قوه استفاده می کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: گرچه وزیر دادگستری باید همچون نقشی را بتواند بین سه قوه ایفا کند اما اختیاراتی که در اختیار وزیر دادگستری است برای این کار کفایت نمی کند، بنابراین همه باید تلاش کنیم برای اهداف مهم ملی که امروز پیش رو داریم، قوا را به هم نزدیکتر کنیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید در عمل شفافیت بیشتر نشان دهیم و احکام قضایی ما با استدلالی باشد که وجدان عمومی جامعه را راضی کند، ادامه داد: وجدان عمومی در نهایت یک قاضی بزرگ در کشور و جامعه خواهد بود، افکار عمومی داخل کشور و جهان همواره به عنوان یک قاضی در کنار ما خواهد بود که با عمل دقیق، می توانیم آن وجدان عمومی و آن افکار عمومی را نسبت به عدالتی که در این کشور اجرایی و عملیاتی می شود، قانع و اقناع کنیم.

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: اگر ما می خواهیم پیشگیری از جرایم در کشور تحقق پیدا کند یک عامل مهم آن از بین بردن رکود اقتصادی و بیکاری است، منشا بسیاری از مفاسد، جرایم و بسیاری از انحرافات در جامعه ما از بیکاری نشات می گیرد و بیکاری نیز از عدم رونق اقتصادی نشات می گیرد.

روحانی ادامه داد: اگر در جامعه ای رشد اقتصادی منفی و تورم غیرقابل مهار باشد و اشتغال به اندازه نیروی ورودی کار به جامعه انطباق نداشته باشد، در آن جامعه چگونه می توانیم به پیش حرکت کنیم و جلو مفاسد اجتماعی را بگیریم؟

شرایط برای رونق اقتصادی آماده تر از گذشته است

وی اضافه کرد: امروز شرایط برای رونق اقتصادی از هر زمان دیگر آماده تر است، امروز در شرایطی هستیم که توانستیم از رشد منفی به رشد مثبت حرکت کنیم.

رئیس جمهوری افزود: اگر روزی جامعه ما از لحاظ اقتصادی دارای رکود عمیق و رشد منفی منهای هفت درصد بود، در آن جامعه سخن گفتن از رونق بی معنا بود اما جامعه ای که توانسته است یکبار رشد سه درصد را در سال 93 آزمایش و در سال 94 نیز به رغم همه سختی ها و مشکلات رشد منفی نداشته و رشد مثبت یک درصد داشته باشد و امسال خود را برای رشد پنج درصد کرده است، امروز آمادگی دارد برای اینکه همه دست به دست هم دهیم و بتوانیم مسیر اقتصادی را در مسیر رونق قرار دهیم.

روحانی یادآور شد: اگر یک زمانی اشتغال خالص در جامعه ما تقریبا صفر بود که تا سال 91 تقریبا اشتغال ما حدود صفر بوده است اما در طول یکی دو سال اخیر ما به طور متوسط حدود 450 هزار اشتغال خالص داشتیم ولو اینکه با اشتغال مورد نظر فاصله بسیار زیاد است اما مسیر، مسیری است که می تواند ما را به حل معضل بیکاری برساند.

رئیس جمهوری گفت: امروز برای رونق اقتصادی و اشتغال جوانان نیاز به رشد سرمایه گذاری داریم که اولین قدم رشد سرمایه گذاری در داخل کشور است و ما باید اعتمادی به همه کارآفرینان و سرمایه داران جامعه دهیم که سرمایه آنها در امنیت است و آن ها را برای سرمایه گذاری تشویق و کمبود سرمایه را نیز از سرمایه خارجی جذب کنیم.

روحانی افزود: به سرمایه دار و کارآفرین خارجی نیز اعتماد و اطمینان دهیم که امنیت سرمایه ای او در این کشور وجود دارد و در آن شرایط که ما سرمایه را وارد و سرمایه داخلی را فعال کنیم و در آن شرایطی که بازار فروش و تقاضا را آماده و فناوری را فعال کنیم و یا فناوری مورد نیاز را وارد کنیم؛ شرایط برای اشتغال جوانان ما آماده می شود.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
فقیر صنعتی شریف
-
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
۰
۰
...من دارم از گشنگی میمیرم... !
123
-
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
۰
۰
شرایط برای رونق اقتصادی آماده تر از گذشته است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فیش حقوقی چند ده میلیونی آماده تر از گذشته
محمد
-
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
۰
۰
به یغما رفتن پول نفت توسط مدیران دولتی كه سالهاست حقوق های نجومی می گیرند صورت گرفته است !!
جواد
-
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
۰
۰
من متن بالا رو نخوندم ولی عربستان هر چی سرش بیاد حقشه.....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها