با گذشت دو روز از همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، پس لرزه‌های این اتفاق تاریخی همچنان ادامه دارد. در این میان گروهی از مردم با مشاهده تبعات اقتصادی در اولین روز پس از این رای‌گیری به دنبال برگزاری یک همه‌پرسی دیگر هستند.
کد خبر: ۹۱۶۶۹۷

از سوی دیگر سران اتحادیه اروپا به مقامات انگلیسی فشار می‌آورند که روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را سرعت بخشند. این در حالی است که واکنش‌های بین‌المللی به این همه‌پرسی ادامه دارد و برخی از آن استقبال کرده و بعضی دیگر نیز به دنبال کپی‌برداری از آن درکشورهایشان هستند.

یک میلیون امضا

تاثیرات و تبعات رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا در سطح جهانی و حتی در آمریکا نیز حس شد و اکنون برخی رای‌دهندگان انگلیسی از این که رای به خروج دادند، پشیمان شده‌اند.

بر همین اساس، طوماری در سایت پارلمان انگلیس قرار داده شده است که خواستار برگزاری مجدد همه‌‌پرسی در باره خروج یا ماندن دراتحادیه اروپاست.

به نوشته روزنامه تلگراف، «ویلیام اولیور هیلِی» که مسئول راه‌اندازی این طومار است، گفت: «ما امضاکنندگان از دولت علیا حضرت ملکه می‌خواهیم قانونی را پیاده کند تا در صورت مشارکت کمتر از 75 درصدی مردم [در همه‌پرسی] اگر نتیجه ماندن یا خروج کمتر از 60 درصد شد، همه‌پرسی دیگری باید برگزار شود.» در رای‌گیری روز پنجشنبه 52 درصد به جدایی از اتحادیه اروپا رای دادند.

وی افزود: سایت مجلس به دلیل حجم بالای ترافیک برای ثبت درخواست مردم به صورت موقت کند شد. میزان امضاکنندگان این طومار اینترنتی بیش از حد انتظار بود. گفته می‌شود تا دیروز بیش از یک میلیون نفر این طومار را امضا کردند. طبق قوانین بریتانیا اگر طوماری در سایت پارلمان انگلستان بیش از صد هزار امضا داشته باشد، پارلمان باید آن مساله را به بحث و گفت‌وگو بگذارد.

پشیمانی و بی‌اطلاعی

از سوی دیگر، رای‌دهندگان انگلیسی که فردای روز همه‌پرسی را با سقوط بازارهای مالی و کاهش شدید و بی‌سابقه واحد پول کشورشان آغاز کردند، اکنون با یک‌سری شوک‌های اقتصادی روبه‌رو هستند که به گفته تحلیلگران تا مدتی ادامه خواهد داشت. این سردرگمی انگلیسی‌ها درباره «براگزیت» (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و این که این مساله چه اتفاقی بر سر اقتصاد کشورشان خواهد آورد، ظاهرا خانواده‌های انگلیسی را دچار وحشت و پشیمانی کرده است. به طوری که موتور جست‌وجوی اینترنتی گوگل گزارش داد جست‌وجوی انگلیسی‌ها درباره یک سری سوال‌های ابتدایی درخصوص تبعات این همه‌پرسی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

گوگل گزارش داد که حدود هشت ساعت بعد از خاتمه این همه‌پرسی جست‌وجوی عبارت «چه می‌شود اگر ما اتحادیه اروپا را ترک کنیم» در این سایت از سوی انگلیسی‌ها سه برابر افزایش یافت.

همچنین گزارش شده که انگلیسی‌ها حالا بشدت در حال جست‌وجوی این عبارت در سایت گوگل هستند که: اتحادیه اروپا چیست؟! با این اوصاف به نظر می‌رسد با تمام تلاش‌هایی که دو اردوی حامی و مخالف خروج از اتحادیه اروپا برای اقناع رای‌دهندگان انگلیسی از جمله با تبلیغاتشان درباره مساله مهاجرت و تاثیرات اقتصادی خروج از این اتحادیه انجام دادند، بسیاری از رای‌دهندگان انگلیسی حتی نمی‌دانند اصلا اتحادیه اروپا چیست.

یک زن انگلیسی که به خروج از اتحادیه اروپا رای داده، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ITV گفت: با آن که من به خروج رای دادم، اما صبح که بیدار شدم، واقعیت مرا متاثر کرد. اگر باز فرصتی داشتم که چنین رأیی بدهم این بار به ماندن در اتحادیه اروپا رای می‌دادم.

فشار اروپا به انگلیس

در حالی که این کش و قوس‌ها داخل انگلیس همچنان ادامه دارد، فشار اروپایی‌ها برای خروج هر چه سریع‌تر انگلیس از این اتحادیه آغاز شده است. در همین رابطه، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده است.

شولتز همچنین درباره تصمیم دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس برای تاخیر در شروع مذاکرات «بِرِاگزیت» تا زمان روی کار آمدن جانشین خود هشدار داد.

مارتین شولتز در گفت‌وگو با گاردین گفت وکلای اروپایی سرگرم بررسی این موضوع هستند که آیا امکان تسریع در اجرای بند 50 معاهده لیسبون وجود دارد یا نه. رئیس پارلمان اروپا تصریح کرد این که به خاطر جنگ داخلی در حزب محافظه کار کل یک قاره (اروپا) گروگان گرفته شود، بسیار تلخ است. ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لوپاریزین طی اظهاراتی گفت این جدایی باید بسرعت و بی‌درنگ اتفاق بیفتد.

در همین حال، دیپلمات‌های شش کشور بنیانگذار اتحادیه اروپا (آلمان، فرانسه، هلند، ایتالیا، بلژیک و لوکزامبورگ) روز گذشته به منظور گفت‌وگو درباره شرایط این اتحادیه پس از خروج انگلیس در برلین گرد هم آمدند. در آغاز این نشست، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان گفت: اجازه نخواهیم داد اتحادیه اروپا از بین برود. وی رای دادن مردم انگلیس به خروج از این اتحادیه را زنگ بیداری برای سیاستمداران اروپایی تعبیر کرد و افزود: سیاستمداران اروپایی باید به انتظارات مردم و دیگر دولت‌های اروپایی گوش داده و به آنها ترتیب اثر دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها