با شهین تسلیمی، بازیگر مجموعه تلویزیونی «پادری»

نقش‌های منفی را دوست ندارم

نقش مادر همیشه در سینماو تلویزیون ایران جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته است و در دهه‌های مختلف بازیگرانی نظیر مریم امیرجلالی، مهین شهابی، ایران دفتری، فخری خوروش، نادره، صدیقه کیانفر، پروانه معصومی و ثریا قاسمی انواع و اقسام مادران را بازی کرده‌اند.
کد خبر: ۹۱۶۲۰۵

یکی از مادران موفق سریال‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر شهین تسلیمی بازیگر خوش‌اخلاق، مهربان و باسابقه است که در قالب نقش‌های مادران مختلف هنرنمایی می‌کند. گاه مادر خاکستری و خودخواه سریال سر به راه می‌شود یا مادر مغرور و تنهای وضعیت سفید و در برخی از موارد تبدیل به یک مادر باشرافت و عزت‌مند نگران فرزندش در مادرانه است. در سریال‌های طنز هم مثل زن‌بابا باز هم مادری است که نگران وضعیت سرنوشت پسر سربه‌هوا و خطاکارش است. پشت‌بام تهران، چهارچرخ، خانه اجاره‌ای، آذر شهدخت و...، پل خواب، دلنوازان، حیرانی، باغ مظفر، دردسرهای عظیم، غیرعلنی ازجمله آثار ماندگار کارنامه بازیگری تسلیمی محسوب می‌شوند. با او که این روزها سریال‌های پادری، سربه‌راه و دردسرهای عظیم در پخش و بازپخش از شبکه‌های اول و آی فیلم دارد. در باره حضورها، نقش‌ها و اعتقادش به تنوع نقشی، مسائل کاری و همکاریش با محمدحسین لطیفی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

قبل از حضور در مجموعه پادری با محمدحسین لطیفی سابقه همکاری داشتید؟

بله، در فیلم اسب سفید پادشاه بازی کرده بودم. در سریال دردسرهای عظیم هم محمدحسین لطیفی به عنوان مشاور کارگردان حضور داشت و با نوع نگاهشان در کارگردانی آشنا شدم. محمدحسین لطیفی کارگردان قابل احترام و صبوری است و به لحاظ کاری و شخصیتی خیلی خاص است. موقعی که قرار شد به دفتر ایشان برای صحبت کردن درباره پادری بروم، هنوز فیلمنامه تکمیل نشده بود و کوروش نریمانی مشغول نوشتن بود، اما می‌دانستیم اسکلت اصلی کار همان فضای قبلی دودکش است و قرار بود برای جذابیت بیشتر یکسری شخصیت جدید به داستان اضافه شود. برایم فرصتی پیش آمد تا در پادری با یک گروه جدید همکاری کنم.

معمولا سریال‌هایی که قسمت‌های بعدیشان ساخته می‌شود، قسمت جدید به قوت کارهای قبلی نیست. پادری چقدر توانسته است فضای موفق دودکش را تکرار کند؟

سریال‌هایی مثل پایتخت قسمت‌های بعدیش هم کم و بیش موفق بوده‌اند و باید موقعی سراغ ساخت ادامه مجموعه‌های موفق رفت که قصه و داستان خوبی درمیان باشد و اگر تیم نویسنده وقت کافی داشته باشد می‌شود به حاصل کار امیدوار بود. در اغلب سریال‌هایی که در این سال‌ها بازی کرده‌ام، فیلمنامه روز به روز نوشته می‌شود. در صورتی که اگر من بازیگر بخواهم در مورد نقشم تحلیل درستی داشته باشم باید با فیلمنامه کامل روبه‌رو باشم.

سریال دودکش را در زمان پخشش دنبال می‌کردید؟

سریال خوبی بود. در بحث بازیگری هم تیم خوبی حضور داشت و بهنام تشکر و هومن برق‌نورد یک زوج دونفره خوب تشکیل داده بودند و در سریال دزد و پلیس هم همکاریشان موفق بود. نوع و جنس کمدی موجود در فضای سریال برای خیلی از مخاطبان جذاب بود.

در سریال پادری تاکیدی به اهمیت خانواده در زندگی آدم‌ها دارد. این قضیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سریال‌های تلویزیونی بخصوص در ماه مبارک رمضان تاثیرات زیادی روی مردم دارد و در این سریال هم خیلی جذاب و بدون نگاه کلیشه‌ای به اهمیت خانواده پرداخته می‌شود و در بازخوردهایی که دیده‌ام خیلی از مردم از این نوع سریال‌ها تاثیر می‌گیرند.

در پادری نقش زن ایرانی مهربان کمی ترش‌خو و عصبانی را بازی کردید... .

بله، زیرا شوهر و همسرش آدم‌های بی‌خیال و تن‌آسایی هستند و این خانم مجبور است برای این که جمعشان کند، کمی محکم و با عصبانیت با آنها برخورد کند و به نظرم هم بابت این عصبانی بودنش هم حق دارد.

پیش از این با صدرالدین حجازی بازیگر نقش روبه‌رویتان در پادری همبازی شده بودید... .

بله، در تله‌فیلمی به نام چشم‌هایش با صدرالدین حجازی همبازی شده بودم و ایشان بازیگر خوب، توانا و حرفه‌ای هستند.

تا به حال در چند سریال ماه مبارک رمضان بازی کرده‌اید؟

خیلی بازی کرده‌ام. مثل سریال‌های مادرانه، دردسرهای عظیم، زن‌بابا و چند کار دیگر.

با کدام‌یک از بازیگران نقش‌های مقابلتان راحت‌تر بازی می‌کنید؟

به نوع و شیوه بازی سیروس گرجستانی علاقه دارم و در بازی طنز استاد است و بده و بستان بازیگری را خوب رعایت می‌کند و چند باری بعد از سریال زن بابا قرار شد دوباره با هم همبازی بشویم که شرایطی پیش آمد و همکاری‌های بعدی میسر نشد. با حمید لولایی هم چند تجربه خوب کاری دارم.

با چه بازیگرانی علاقه دارید همبازی باشید؟

با خیلی از بازیگران مطرح و صاحب‌نام همبازی بوده‌ام و مثل خانواده‌ام دوستشان دارم. علاقه داشتم با علی نصیریان تجربه همکاری داشته باشم و در کاری هم قرار بود همکاری داشته باشیم که ایشان نتوانستند با پروژه همکاری کنند.

با بهروز افخمی هم در فیلم آذر، شهدخت. همکاری خوبی داشتید و نقشی تقریبا منفی را بازی کردید و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شدید... .

در فیلم «آذر، شهدخت...» بازیگران صاحب نامی بازی می‌کردند و برای بار اول بود که با مهدی فخیم‌زاده همبازی شدم و ازگذشته علاقه داشتم با فخیم‌زاده و گوهرخیراندیش همبازی بشوم. البته درسال‌های قبل با علیرضا افخمی برادر بهروز افخمی کار کرده بودم و از این که مجالی فراهم شد که با ایشان همکاری داشته باشم خوشحالم و فیلم موفق و خوبی هم ساخته شد. من از اواسط فیلمبرداری به گروه ملحق شدم و دلیل دعوتم تصادف و شکستگی پای گوهرخیراندیش بود و چون نمی‌خواستند فیلم تعطیل شود بازیگر جانشین انتخاب شد و چون کارگردان فیلم افخمی بود بدون خواندن فیلمنامه کار را قبول کردم. موقعی که فیلمنامه را خواندم دیدم نقش هم خوب و هم جذاب است. برای بهروز افخمی بازی، جایگاه ارزشمندی در ساختار فیلمش دارد و حتی درحین فیلمبرداری پلانی ساده و معمولی با وسواس و دقت عمل می‌کند.

شخصیتی که در این فیلم بازی کردید زنی جدی و تا حدی خشن به نظر می‌رسید... .

بله، در درون این زن هم خصوصیات خوب و هم بد وجود دارد. البته او آدم مکار و دغل‌کاری نیست و اهل زیرآب کاه بودن هم نیست و رفتارهایش رو و بیرونی است. بنابراین ذاتش بد و خبیث نیست.

در سریال سر به راه هم با بازی در نقش عمه پری شخصیتی چندوجهی را بازی کردید؟

این نقش تا حدود زیادی منفی بود و پری یک خواهر شوهر بدجنسی به نظرمی رسید و یکجورهایی متداول است که خواهرشوهرها بدجنس به نظر می‌رسند و در آخر سریال مقداری ویژگی‌های این شخصیت با کارهایی که انجام داد بهتر شد و با خاله بچه‌ها آشتی کرد و به کارهای اشتباهش اعتراف کرد. از چند نفری شنیدم که مردم بعد از دیدن سریال می‌گفتند چه زن بدجنسی است. دوست ندارم من را بدجنس تصور کنند. همیشه در اغلب نقش‌هایی که بازی کرده‌ام مادر، خاله یا عمه بوده‌ام، البته در سربه‌راه هم در جاهایی مثل مواجه شدن با خطاهای پسرم، مهربانی می‌کردم. هر کسی هر اندازه بدجنس باشد بچه خودش را دوست دارد. حس مادرانه با سایرحس‌های انسانی متفاوت است و هر آدمی نسبت به آدم‌های دورو برش یک حس و حال متفاوت دارد. به این سریال علاقه زیادی دارم و برای بار اول بود که با سعید سلطانی همکاری می‌کردم. ایشان کارگردان درجه یک، خوش‌اخلاق و حرفه‌ای است.

در سریال وضعیت سفید هم نقش خاکستری بازی کردید... .

بله، اما آدم مهربانی بود و همه را دوست داشت و به علت بیماری و تنهایی تلخ شده بود.

کارگردانان می‌گویند چهره مهربانی دارم

بازی در سریال‌هایی چون مادرانه را خیلی دوست داشتم. البته معمولا بازی در چنین نقش‌هایی به من پیشنهاد می‌شود، چراکه کارگردانان معتقد هستند که من چهره مهربانی دارم و بخوبی می‌توانم نقش مادران مهربانی و مقتدر را بازی کنم. البته خودم هم بازی در نقش‌های منفی را زیاد دوست ندارم. در کلیت همیشه از نقش‌های متفاوت برای بازی استقبال می‌کنم و همین چند سال پیش هم نقش یک زن کارتن خواب را در فیلم اسب سفید پادشاه با یک گریم متفاوت بازی کردم و دوست دارم نقش‌های متناسب با سن و سال خودم به من پیشنهاد شود.

هونام حقانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها