بی‌تردید ساعات منتهی به غروب آفتاب در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ ساعاتی که به روزه‌داران نوید سرفرازی در پایان یک روز طاعت خالصانه دیگر را می‌دهد و برای افطار و گشایش این لب فروبستگی از طعام دعوتشان می‌کند.
کد خبر: ۹۱۵۸۰۵
رنگ و بوی رمضانی «رو به راه» در ماه خدا

برنامه‌سازان تلویزیونی هم از اهمیت این ساعات و حس و حال معنوی روزه‌داران در پایان روز غافل نبوده‌اند و طی سال‌های گذشته برنامه‌هایی با رنگ و بوی دعا و معرفت به جزء ثابتی از برنامه‌های شبکه‌های مختلف در این ساعات تبدیل شده‌اند. شبکه 2 سیما اما امسال با توجه به همزمانی ساعات اذان با بخش خبری 20:30 برنامه‌ای متفاوت را روانه آنتن خود کرده است. برنامه تلویزیونی گفت‌وگومحور «رو به راه» به تهیه‌کنندگی محمدرضا ماندگاران که کاری است از گروه اجتماعی این شبکه، گرچه تا قبل از ماه مبارک رمضان به صورت هر شب از این شبکه روی آنتن می‌رفته،‌ این بار با تغییر ساعت و حال و هوایی متفاوت، رنگ و بویی رمضانی یافته است و با تمرکز بر موضوع نقش خانواده می‌کوشد ساعت‌هایی آرام و بی‌دغدغه را برای آخرین ساعات روزه‌داری مخاطبانش فراهم آورد.

اهمیت حضور خانواده‌ها به عنوان نهادی اجتماعی

محمدرضا ماندگاران از تهیه‌کنندگان باسابقه برنامه‌های معارفی سیماست که پیش از این در دوره‌ای تهیه‌کنندگی برنامه پرمخاطب «سمت خدا» را هم عهده‌دار بوده است. وی در تعریف مختصات و ویژگی‌های اصلی «رو به راه» می‌گوید: روال پخش برنامه ما تا پیش از ماه رمضان به این صورت بوده که در روز 30 دقیقه در فاصله زمانی بعد از بخش خبری 20:30 و پیش از شروع پخش سریال‌ها از گروه اجتماعی شبکه دوی سیما روی آنتن می‌رفتیم و محوریت اصلی برنامه براین اساس واقع شده بود که هر بار موضوعی را برمی‌گزیدیم و در طول هفته از چهار زاویه دید متفاوت، اعم از آسیب‌شناسی ماجرا، گفت‌وگو با یکی از شخصیت‌های شناخته شده مرتبط با ماجرا، به مناظره یا دعوت به گفت‌وگو میان کارشناسان امر می‌پرداختیم. در شب آخر برنامه هم سعی می‌کردیم با نگاه مثبت‌تری همان ماجرا را دوباره مورد بررسی قرار داده و از آن نتیجه‌گیری کنیم.

ماندگاران یادآور می‌شود: البته باید توجه داشت که تمام تلاش و نگاه ما بر این بوده است که در هر برنامه به صورت مستقل عمل کنیم و این‌طور نباشد که مخاطب با تماشا نکردن یک قسمت، تمام قسمت‌های دیگر برنامه در آن هفته را از دست بدهد؛ این روالی است که ما تا قبل از ماه رمضان در پیش گرفته بودیم و هر شب به این صورت روی آنتن می‌رفتیم. با شروع این ماه اما سعی کردیم با توجه به پخش برنامه در ساعات قبل از اذان مغرب، فضای برنامه را کمی تغییر دهیم و بر نقش خانواده‌ها بیشتر تاکید کنیم. بر همین اساس از حضور افراد شناخته‌شده‌تر و مهمانانی که برای مخاطبان نام‌آشنا باشند، بهره جسته‌ایم و البته تمرکزمان بر این است که این افراد حتما همراه نزدیکان یا خانواده‌شان در برنامه حضور داشته باشند، چراکه ما همواره فقط دوران درخشش و اوج افراد مشهور را دیده‌ایم و به نقش خانواده‌های این افراد و بستری که شرایط رشد و بالندگی را برایشان فراهم کرده، معمولا توجهی نکرده‌ایم؛ در صورتی که خانواده هم نهادی اجتماعی است و ارزش و اهمیت آن بدون تاثیر نیست.

نگاهی از سر لطف به همسایه‌هایمان

ماندگاران همچنین با اشاره به تغییرات اعمال شده در میان‌برنامه‌های رو به راه و رمضانی‌تر شدن این آیتم‌ها، از طرحی با نام «همسایه» که در این برنامه به شکلی ویژه معرفی شده است، یاد می‌کند و می‌گوید: همسایه نام طرحی است که ما با همکاری قرارگاه جهادی امام رضا و شهرداری تهران در این برنامه حامی آن هستیم و سعی به معرفی کردن آن برای مخاطبانمان داریم. این طرحی است که با حمایت صرف مالی تفاوت دارد و علاوه بر آن حمایت‌های معنوی را هم دربرمی‌گیرد. ما در قالب این طرح از مردم می‌خواهیم چنانچه همسایه‌ای را در نزدیکی خود می‌شناسند که در مضیقه است، حامی‌اش باشند.

ذات رمضان بر تغییر استوار است

برنامه رو به راه، اولین تجربه مژده لواسانی در زمینه اجرای برنامه‌های مناسبتی و ماه رمضانی محسوب می‌شود. وی در تعریف حال و هوای این روزهایش و تجربه لحظات قبل از افطار در روی آنتن می‌گوید: «رمضان ماهی است که اساس و ذات آن بر تغییر استوار است. این اتفاق در همه جنبه‌های زندگی ما در این ماه از حال و هوا گرفته تا بسیاری اتفاقات دیگر مشهود است. بنابراین تغییر در روال روزانه برنامه ما هم از این قضیه مستثنا نبوده است. حال و هوای این ماه مبارک قطعا بر احساسات خود من هم تأثیر می‌گذارد. من تا پیش از این به خاطر فشارهای کاری و خستگی و تمرکز نداشتن در این ماه همواره سعی می‌کردم اجرای برنامه‌های رمضانی را قبول نکنم و بنابراین رو به راه اولین تجربه اجرای رمضانی‌ام محسوب می‌شود؛ هرچند این برنامه هم به معنای درست کلمه برنامه دم افطاری نیست و درست قبل از اذان پخش نمی‌شود، اما به این معنا نبوده که ما هم برای تغییر آن تلاشی نکرده باشیم. به هر حال ماهیت برنامه تا حدی عوض شده و می‌بینیم که گفت‌وگومحورتر از قبل است. لواسانی درخصوص گفت‌وگو با مهمانان برنامه و طیف متنوع افراد دعوت شده هم می‌گوید: «به هر حال پرداختن به موضوعاتی همچون طلاق یا اعتیاد که موضوعاتی اجتماعی است، چندان مناسب این ایام نیست و تلاش کردیم سراغ موضوعاتی که جنس دلنشین‌تری دارند، برویم. ماهیت برنامه ما اگرچه همچنان اجتماعی است، اما در این ماه کمی هم سراغ خانواده‌ها رفته‌ایم و در عوض دغدغه‌هایی که در هر هفته داشتیم و در قالب موضوعات برنامه‌مان مطرح می‌کردیم، کوشیدیم از حضور آدم‌های موفق حوزه‌های مختلف بهره بجوییم و این بار از دید خانواده‌هایشان با آنها گفت‌وگو کنیم.

برنامه رو به راه در ایام ماه رمضان هر شب از ساعت 19 و 50 دقیقه از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.

رمضان، فرصت بزرگ برنامه‌سازان

لواسانی: رمضان ماهی است که همه چیزش ویژه است و همین ویژه بودن موجب شده مخاطبان در طول این ایام با تلویزیون ارتباط نزدیک‌تری از قبل برقرار کنند. در واقع تلویزیون بر سر سفره‌های افطار و سحر همچون یکی از اعضای خانواده‌ها حضور دارد و این شانس بزرگی برای همه برنامه‌سازان است که قدر این لحظات را بدانند و از آن برای ساخت برنامه‌هایی بهتر بهره بجویند.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها