دنیای ربات‌ها

دستیاران انسان‌نما

خسته و ناراحت به بیمارستان رسیده بود و دنبال اتاق دکتر می‌گشت. حضور قبلی او در اینجا همراه بود با سردرگمی ناشی از کمبود پرسنل و عدم پاسخگویی مناسب آنها.
کد خبر: ۹۱۵۲۴۹
دستیاران انسان‌نما

از طرف دیگر، پسرش همیشه از بیمارستان ترس داشت و با دیدن لباس پرستاران دچار اضطراب می‌شد، اما آن روز فرق داشت؛ بعد از دقایقی متوجه شد پسر کوچکش دور و برش نیست، اما لحظاتی بعد دید که همراه رباتی جذاب به طرفش می‌آمدند.

ربات بعد از تشخیص چهره پدر به او سلام و خود را معرفی کرد. پسر از بازی با ربات، لمس آن و واکنش‌های جذابی که ربات از خود نشان می‌داد، به هیجان آمده بود.

ربات pepper رباتی به فرم انسان است که روی چرخ حرکت می‌کند. شکل جالب، قابلیت تشخیص چهره، تشخیص حالت‌های روحی از روی چهره افراد، گفت‌وگو کردن و پاسخ دادن به سوال‌های افراد البته به صورت محدود، همه و همه این ربات را تبدیل به ابزاری مناسب برای به‌کارگیری در نمایشگاه‌‌ها، مراکز اداری و مدارس کرده است.

در جدیدترین اخبار این هفته، شاهد استفاده از دو ربات pepper در بیمارستان‌های بلژیک برای استفاده در بخش کودکان و همچنین به عنوان راهنمای بیماران برای رفتن به بخش‌های مورد نظر بودیم.

این ربات‌ها در مراحل اول استفاده خود، موجب ایجاد رضایت برای پرسنل بیمارستان و همچنین ایجاد شرایطی جذاب برای بیماران شدند.

در هفته قبل هم در دو مدرسه در سنگاپور، دو مدل از این ربات‌ها که ساخت کمپانی الدبران در کشور فرانسه هستند، به عنوان کمک معلم برای تدریس بهتر علوم در مدارس مورد استفاده قرار گرفت که هیجان و شادی دانش‌آموزان و بالارفتن سطح فراگیری با همبازی شدن با این ربات هوشمند از نتایج اولیه استفاده از آنها اعلام شده است.

طی حدود یک سال که از رونمایی این مدل ربات انسان نما گذشته، نمایشگاه‌های بسیاری از خدمات آنها بهره برده‌اند و قابلیت‌های آنها موجب جذب مخاطبان و بالارفتن قدرت انجام کارها برای صاحبان این ربات‌ها شده است.

این ربات برحسب مدل سنسورهایی که دارد و سطح هوشمندی از 2000 دلار تا 34 هزار دلار (از حدود هفت میلیون تا 120 میلیون تومان) قیمت دارد و با داشتن قابلیت‌های شنوایی، بینایی و قدرت صحبت کردن و همچنین انواع سنسورهای تشخیص موانع، افراد، عدم برخورد و... از انسان‌نماهای هوشمند و با قدرت عملیاتی بالا به حساب می‌آید. ربات‌هایی از این دست در حال کاربردی شدن در زندگی روزانه ما هستند و سال‌های آینده از ربات‌های شبیه انسان که در امور مختلف و زندگی روزمره ما وارد می‌شوند، بیشتر خواهیم شنید.

آریا صبوری

‌ پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها