51 نفر از مقام‌های ارشد و مدیران میانی وزارت خارجه آمریکا با امضای یادداشتی موسوم به «تلگراف کانال نارضایتی» ضمن انتقاد از سیاست‌های واشنگتن در قبال سوریه، از دولت آمریکا خواسته‌اند علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و ارتش این کشور «حملات هدفمند» به‌عمل آورد تا از این طریق، به زعم آنها، جنگ داخلی در این کشور متوقف شود.
کد خبر: ۹۱۴۲۴۲

جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیروز جمعه در واکنش به این یادداشت گفت: این یک بیانیه مهم است و من خیلی زیاد به این روند احترام می‌گذارم. من این فرصت را خواهم داشت زمانی که به واشنگتن بازگردم، با این افراد مذاکره و گفت‌وگو کنم.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره توضیح داد: ما از اظهارنظرِ نوشته شده در کانال ابراز مخالفت در رابطه با سوریه واقف هستیم. مقام‌ها در حال بررسی این یادداشت هستند.

اما یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: کاخ سفید همچنان با مداخله نظامی بیشتر آمریکا در مناقشه سوریه مخالف است و به نظر نمی‌رسد امضای چنین یادداشتی سیاست‌های اوباما را در قبال دولت بشار اسد تغییر چندانی بدهد.

در همین حین کاخ کرملین در واکنش به درخواست دیپلمات‌های آمریکایی هشدار داد چنین اقدامی کل منطقه را وارد هرج و مرج و بحران خواهد کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت: حل بحران سوریه از طریق توسل به زور در برنامه کاری روسیه قرار ندارد. وی افزود: بر ما پوشیده نیست که گروه‌های سیاسی در آمریکا خواستار حل نظامی بحران سوریه هستند ؛ اما اقدام نظامی برای حل بحران در برنامه کاری روسیه نیست.

میخائیل بوگدانف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزارت خارجه روسیه نیز به آمریکا توصیه کرد به جای تکیه بر زور در مسائل مرتبط با سوریه، به تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران روی بیاورد.

در خبری دیگر در همین ارتباط دیوید گلدفین، معاون ستاد مشترک نیروی هوایی آمریکا از آمادگی کشورش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه در صورت مهیا شدن شروط لازم برای آن سخن گفت و افزود: واشنگتن آماده ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است؛ اما این امر هدف قرار دادن جنگنده‌های روسی و سوری را می‌طلبد که منطقه پرواز ممنوع را نقض کنند.

این موضعگیری از سوی معاون ستاد مشترک نیروی هوایی آمریکا در حالی است که یک مقام ارشد نظامی آمریکایی روز جمعه اعلام کرد جنگنده‌های روسی روز پنجشنبه به نیروهای مورد حمایت این کشور در جنوب سوریه که درگیر جنگ با داعش هستند، حمله کرده است.

سخنگوی کاخ کرملین نیز در واکنش به انتقاد آمریکا از بمباران نیروهای مورد حمایت این کشور توسط جنگنده‌های روسی در جنوب سوریه گفته است که تشخیص بین گروه‌های میانه رو و نیروهای وابسته به جبهه النصره بسیار دشوار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها