مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

چهارمحال و بختیاری ششمین استان خشک کشور/کاهش ۴۳ درصدی بارش‌ها در بروجن

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: براساس اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی، چهارمحال و بختیاری ششمین استان خشک کشور محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۱۳۴۲۳
چهارمحال و بختیاری ششمین استان خشک کشور/کاهش ۴۳ درصدی بارش‌ها در بروجن

به گزارش جام جم آنلاین ،مهرداد قطره افزود: چهارمحال و بختیاری پس از استان‌های یزد، خراسان جنوبی، و سیستان بلوچستان، اصفهان و فارس ششمین استان خشک کشور اعلام شده است.

وی با بیان اینکه کم‌بارشی در سال زراعی 95 ـ 94 ادامه دارد، افزود: میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری 493 میلی‌متر در حالی‌که میانگین وزنی بارندگی در مدت مشابه سال گذشته 584 میلی‌متر گزارش شده که نسبت به میانگین بلندمدت دوره مشابه 16 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارندگی در استان پایان یافته و انتظار بارش نداریم، خاطرنشان کرد: میزان بارش نسبت به میانگین سال زراعی کامل 17 درصد کاهش یافته است.

قطره افزود:بروجن در بدترین وضعیت خشکسالی قرار دارد، میانگین وزنی سال زراعی جاری در شهرستان بروجن 153 میلی‌متر در حالیکه میانگین وزنی بارندگی در مدت مشابه سال گذشته 266 میلی‌متر گزارش شده که نسبت به میانگین بلندمدت دوره مشابه 43 درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین وزنی سال زراعی جاری در شهرکرد 268 میلی‌متر و کوهرنگ 1206 میلی‌متر که به ترتیب میانگین وزنی بارندگی در مدت مشابه سال گذشته 344 میلی‌متر و 1587 میلی‌متر گزارش که در شهرکرد 22 درصد و کوهرنگ 24 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به استمرار 9 سال پیاپی خشکسالی تأکید کرد: با توجه به اینکه شروع بارش‌ها از پاییز است مدیریت منابع آبی و سدها ضروری است.

قطره با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در تابستان امسال در بلندمدت و نسبت به سال گذشته یک درجه افزایش یابد، تصریح کرد: مسلماً دما تنها علت افزایش تبخیر نیست بلکه وزش باد و گرد و خاک نیز از دلایل دیگر افزایش تبخیر منابع آبی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها