روز یکشنبه یکی از روزهای تلخ در تاریخ ایالات متحده بود. همه چیز ابتدا آرام به نظر می‌رسید، اما ناگهان یک روز تلخ برای شهروندان آمریکایی رقم خورد. یکشنبه در نتیجه تیراندازی در یکی از باشگاه‌های شبانه در اورلاندو ایالت فلوریدا دست‌کم 50 نفر کشته و 53 نفر دیگر زخمی شدند.
کد خبر: ۹۱۳۱۸۶

عامل این تیراندازی «عمر صدیق متین» شهروند آمریکایی افغانی‌تبار بود.

گرچه این رویداد قابل مقایسه با حملات 11 سپتامبر نبود، اما در نوع خود و میزان کشته‌های آن یکی از رویدادهای تلخ آمریکا بود.

بلافاصله پس از این رویداد، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره عامل این عملیات تروریستی آغاز شد. پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در گزارش اولیه خود از این حادثه ادعا کرد: «عاملان آن افراط‌گرایان مذهبی هستند.» مدتی نگذشته بود که پلیس اورلاندو ضارب را عمر متین فرزند یک خانواده مهاجر افغان اعلام کرد که در آمریکا متولد شده است.

ادعای پلیس در حالی عنوان شد که ستاره یوسفی، همسر سابق عمر متین می‌گوید، او مشکل روانی داشته و فرد باثباتی نبوده است.

زنگ خطر داعش

براساس اعلامیه خبرگزاری اعماق که سخنگوی داعش محسوب می‌‌شود، این گروه تروریستی بلافاصله مسئولیت این حمله و وابستگی عامل آن به این گروه را به‌عهده گرفت. این حرکت به این معناست که برای نخستین‌بار، این جوان آمریکایی به شیوه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم به درخواست «ابو محمد العدنانی» سخنگوی داعش که از جوانان مسلمان خواسته بود حملاتی را در غرب صورت‌ دهند، پاسخ مثبت داده است.

ان.‌بی.‌سی، در گزارشی مدعی شد عامل حمله به یک باشگاه شبانه همجنس‌گرایان در اورلاندو، بلافاصله پیش از این حمله در تماسی تلفنی با پلیس، بیعت خود با گروهک تروریستی داعش را اعلام کرده بود.

در عین حال بررسی‌های اولیه دفتر تحقیقات فدرال نشان می‌دهد که عامل تیراندازی ارتباطات حداقلی و بسیار اندکی نیز با «منیر ابو صالحه» یکی از عوامل گروه تروریستی «جبهه ‌النصره» داشته است.

جان شهروندان آمریکایی بازیچه دست مافیای تسلیحاتی

حمایت از مالکیت اسلحه توسط شهروندان پدیده‌ای است که مافیای تسلیحات و شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی آن را دنبال می‌کنند و در چند دهه گذشته برخی مخالفت‌ها از سوی حتی رئیس‌جمهور آمریکا هم راه به جایی نبرده است.

در این باره دموکرات‌ها خواهان ممنوعیت خرید و فروش اسلحه هستند، اما جمهوریخواهان به‌دلیل سابقه همکاری با شرکت‌های بزرگ از آزادی حمل اسلحه در کشور حمایت می‌کنند. به همین دلیل کنگره آمریکا هم در این باره تاکنون اقدام مهمی انجام نداده و اعتراضات مردمی و تظاهرات مادران در ایالات متحده نیز نتوانسته آنها را به تحرک در این رابطه وا دارد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفت: تیراندازی اورلاندو نتیجه دیگری از سهولت دسترسی به سلاح در کشور است که باید فکری به حال آن کرد.

اوباما با بیان این‌که باید در این خصوص تصمیم بگیریم، در کنایه‌ای به کنگره آمریکا، افزود: البته دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن هم برای خودش تصمیمی است!

حادثه اورلاندو و تاثیر آن بر انتخابات

بدون شک حادثه تروریستی ایالت فلوریدا می‌تواند تاثیرات بسیار مهمی در ادامه روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد.

دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه با انتقاد از عدم اشاره اوباما رئیس‌جمهور و هیلاری کلینتون نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها به مقصر بودن «اسلام تندرو» در حمله اورلاندو، خواستار کناره‌‌گیری اوباما از ریاست جمهوری و کلینتون از مبارزات انتخاباتی شد.

وی گفت: رهبران ما ضعیف هستند، من گفته بودم این اتفاق خواهد افتاد و موضوع این است که مشکل بدتر هم خواهد شد.

به نظر می‌رسد جمهوریخواهان بویژه شخص ترامپ بر آن هستند تا از این رویداد بهره‌برداری انتخاباتی داشته باشند.

عبدالباری عطوان کارشناس و روزنامه‌نگار جهان عرب در این باره می‌گوید: این قتل‌عام به نفع راستگرایان افراطی و نژادپرست در آمریکای شمالی و اروپاست، بنابراین از سیل تبریک‌ها به ترامپ و خوشحالی آشکار وی تعجب نمی‌کنیم. در حساب کاربری ترامپ در توییتر نیز این جمله نوشته شده بود که «وی در تمرکز بر تروریسم اسلامی(!) و ضرورت رویارویی با آن بر حق بوده است.»

عطوان می‌گوید: اگر همین عملیات تروریستی دونالد ترامپ را به کاخ سفید برساند و بر خشونت اسلام‌هراسی بیفزاید، ضرر آن نه‌تنها متوجه مسلمانان خواهد شد بلکه به همه جهان آسیب خواهد رساند.

مدیر مسئول روزنامه اینترنتی الرای الیوم همچنین خشونت‌هایی از این دست را نتیجه نفرت‌پراکنی‌های افرادی همچون ترامپ می‌داند و می‌گوید: ترامپ نژادپرست که از مسلمانان و غیرسفید‌پوست‌ها نفرت دارد، براساس برنامه نژادپرستانه و نفرت از مسلمانان در مبارزه کاندیداتوری جمهوریخواهان برای ریاست‌جمهوری پیروز شد. مبالغه نمی‌کنیم اگر بگوییم که چنین اظهاراتی از سوی وی، یکی از انگیزه‌های اصلی این جوان یعنی عمر صدیق متین برای اعلام وفاداری با داعش و ارتکاب کشتار در کلوب شبانه همجنس‌گرایان بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها