سحری نسبت به دو وعده افطار و شام از اهمیت بیشتری برخوردار است. کمبود انرژی در افرادی که بدون سحری روزه می‌گیرند باعث افت توان کاری و کاهش تمرکز مغز می‌شود. بخصوص در افرادی که نیار به فعالیت فکری زیاد دارند. افرادی که فکر می‌کنند با نخوردن سحری می‌توانند در ایام ماه مبارک رمضان وزن کم کنند در اشتباه هستند؛ زیرا نخوردن سحری هیچ تاثیری در کاهش وزن ندارد و نخوردن سحری باعث تجزیه ناقص چربی‌ها و تشکیل کتون می‌شود که این ماده باعث درد ماهیچه‌ها، سردرد و بوی بد دهان می‌شود.
کد خبر: ۹۱۲۷۸۲
خوردن سحری در ماه مبارک رمضان از چه اهمیتی برخوردار است؟

نخوردن سحری در نوجوانان چه معایبی دارد؟

از معایب نخوردن سحری در نوجوانان در حال رشد، تاثیر نامطلوب در روند رشد آنهاست. بهتر است سعی شود یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح از خواب بیدار شوید و با آماده کردن سحری مطلوب، اشتهای خود را افزایش دهید. از غذای تازه و گرم استفاده کنید. غذاهای کم‌چرب، کم نمک وکم شیرین انتخاب کنید. از همه گروه‌های غذایی شامل غلات سبوس‌دار، پروتئین‌ها، لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها بخورید. از چای زیاد و پر‌رنگ و همچنین قهوه به علت از دست دادن آب بدن با دفع بیشتر ادرار استفاده نکنید. از نوشیدن نوشابه‌های گاز‌دار و آبمیوه‌های شیرین صنعتی در سحری پرهیز کنید. از غذاهای نامطلوب سحری می‌توان از کالباس، سوسیس و فست‌فودها نام برد.

افرادی که فکر می‌کنند با خوردن شیرینی یا زولبیا و بامیه انرژی بیشتری ذخیره می‌کنند و مدت بیشتری بر گرسنگی غلبه دارند سخت در اشتباه هستند؛ زیرا با خوردن این مواد شیرین، انسولین زیادی ترشح و بسرعت مواد قندی هضم و با افت قندخون، فرد دچار گرسنگی و ضعف بیشتر می‌شود. توصیه می‌شود از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها بیشتر استفاده کنید. هنگام سحر از خوردن غذاهای شور، پرچرب و انواع آش‌های حاوی رشته و حبوبات زیاد خودداری کنید چون چربی، شیرینی و نمک زیاد سبب تشنگی بیشتر طی روز می‌شود. برای کاهش میزان تشنگی می‌توانید از لیمو‌ترش تازه، ماست و سبزی خوردن تازه استفاده کنید.

دکتر کورش صمدپور

متخصص تغذیه و رژیم درمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها