قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان آقا و خانم دریافت حق اولاد و حق عائله مندی را پیش بینی کرده ولی برای خانمهای کارمند، پرداخت این حقوق مشروط به شرایطی شده است.
کد خبر: ۹۱۲۱۹۳
شرط پرداخت حق اولاد به‌ کارمندان‌ زن

شرایط پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد برای کارمندان زن شاغل

بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، «کارمندان زن شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب » که دارای همسر نبوده یا همسر آنان معلول یا از کار افتاده کلی باشند یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان باشند، از مزایای «کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد موضوع بند 4 ماده 68 قانون مذکور نیز برخوردار می‌شوند». بد نیست بدانید که کارمندان زن شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این بند باید شرایطی داشته باشند: 1- همسر نداشته نباشند؛ 2- همسر آنان معلول یا از کارافتاده کلی باشد؛ 3- خود به تنهایی مخارج فرزند خود را تامین کنند.

به این ترتیب در صورتی که این شرایط وجود داشته باشد کارمند زن می‌تواند از کمک‌‌هزینه عائله‌مندی و کمک‌هزینه اولاد استفاده کنند. علاوه بر این، کسانی حق عائله‌مندی و اولاد دریافت خواهند کرد که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر ماه سال 1386باشند به عبارت ساده‌تر باید کارمند دولت باشند. کارمند دستگاه اجرایی، فردی است که براساس ضوابط و مقررات مربوط، به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیتدار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می‌شود.

حق عائله‌مندی را چطور حساب می کنند؟

در بند چهارم از ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری در تعریف اینکه به چه کسانی این حق تعلق می‌گیرد آمده است که کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد به کارمندان مرد شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول قانون، تعلق می‌گیرد. در ادامه همین ماده بر تعلق حق عائله‌مندی به کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون نیز اشاره شده است.

اما اینکه این حق چگونه محاسبه می‌شود در ادامه ماده 68 توضیح داده شده است که«حق عائله‌مندی برای همسر معادل 800 امتیاز و برای هر فرزند معادل 200امتیاز است و حداکثر تا سه فرزند محاسبه می‌شود.» حق اولاد به فرزند چهارم تعلق نمی‌گیرد.

گفتنی است که شرایط دیگری نیز برای پرداخت حق‌اولاد وجود دارد. از جمله اینکه حداکثر سن برای اولادی که از مزایای این بند استفاده می‌کنند به شرط ادامه تحصیل و نیز غیرشاغل بودن فرزند، 25 سال تمام و نداشتن شوهر برای اولاد اناث ذکر شده است. بنابراین شرایط پرداخت حق اولاد را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

1. حق اولاد به سه فرزند تعلق می‌گیرد و به فرزند چهارم حق‌اولاد پرداخت نمی‌شود.

2. فرزند می‌تواند تا سن 25 سالگی از حق‌اولاد استفاده کند به شرط ادامه تحصیل و غیرشاغل بودن

3. فرزند در صورتی که شاغل باشد حق اولاد دریافت نخواهد کرد حتی اگر سن او کمتر از 25 سال باشد.

4. فرزند در صورتی که ادامه تحصیل ندهد و بیکار باشد حق اولاد دریافت نخواهد کرد حتی اگر سن او کمتر از 25 سال باشد.

5. دختران به شرط نداشتن همسر از حق اولاد برخوردار خواهند بود حتی اگر سن آنها بیشتر از 25 سال باشد.

استفساریه مجلس برای پرداخت این حقوق

چند سال قبل تفسیر بند4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب و ابلاغ شد. درباره این استفساریه باید گفت که این بند «کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد» را به «کارمندان مرد شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون که دارای همسر می‌باشند» قابل پرداخت دانسته است، اما در مورد «کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون که دارای همسر نبوده یا همسر آنها معلول یا از کارافتاده کلی است یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند» تنها از «مزایای کمک‌هزینه عائله‌مندی موضوع این بند» نام برده و مزایای کمک هزینه اولاد مسکوت مانده است. در نتیجه نقص این بند از قانون، کمک هزینه اولاد که تا پیش از تصویب قانون در سال 1386 به زنان مذکور پرداخت می‌شد، متوقف شد و در نتیجه اعتراض‌ها و ابهام‌هایی را در پی داشت. این ابهام باعث شد که در تاریخ 11 مرداد سال 1390، طرح استفساریه‌ای در این خصوص تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. این مصوبه در بهمن‌ماه به تصویب رسید و در اسفندماه از سوی شورای نگهبان تایید شد.

در این استفساریه پرسیده شده بود که آیا کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 که دارای همسر نبوده یا همسر آنان معلول یا از کارافتاده کلی هستند یا خو به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند از مزایای کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد موضوع بند 4 ماده 68 قانون مذکور برخوردار می‌شوند یا خیر؟

نظر مجلس بر این بود که: بلی، از مزایای کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد نیز برخوردار می‌شوند.

پیش از این کمک‌ هزینه‌ عائله‌مندی در متن قانون مدیریت خدمات کشوری مورد تصریح قرار گرفته بود اما تعلق کمک‌ هزینه اولاد یا حق اولاد مورد تردید بود که با تصویب مجلس پس از آن در پرداخت حق اولاد به زنانی که شرایط مذکور را دارند، تردیدی نخواهد بود.

منبع: خبر آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
یگانه
-
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
۱
۰
لطفا حق اولاد را به زنانی كه همسر شاغل دستگاه دولتی ندارند اختصاص دهید آخه از عدالت بدوره آقایانی كه شاغل دستگاههای دولتی هستند حق اولاد دریافت كنند آنوقت زنی كه فقط شاغل اداره دولتیست و همسرش بیكار است الان همه میدانند كه اكثر زنان شاغل خانواده خودشان عملا سرپرست خانواده هستند و ظاهرا مرد سرپرست خانواده است هزینه دخل و خرج خانواده با حقوق خانم خانه است. زن را از دریافت حق طبیعیش حق اولاد محروم نماییم صرف جنسیت مادر بودن او را انكار كنیم فرزند یك آقای شاغل دستگاه دولتی چه تفاوتی با فرزند یك خانم شاغل دولتی دارد چرا خون او باید رنگین تر از خون فرزندمان باشد واقعا بعضی از قانونها باید اصلاحیه ای برایشان در نظر گرفته شود بخدا خانواده ها كمرشان زیر بار گرانی خم شده چرا فرزند آوری كم شده چون زن كارمند خیلی همت كند هزینه خودش و همسرش را تامین كند دغدغه خاطر آینده فرزندش را خواهد داشت كه خدای ناكرده به عنوان نان آور خانواده اگر روزی زنده نباشم همسر بیكار تحصیلكرده من و فرزندم چه سرنوشت شومی در انتظارشان است یك آقای كارمند خیلی راحت فرزند و همسر را تحت تكفل بیمه ای اش قرار می دهد اما یك زن نمیتواند حداقل فرزندش را تحت پوشش بیمه اش قرار دهد تا نگران آینده پرتلاطمش نشود . اگر قانون قابل بازنگری نیست لااقل یك فكری به حال این همه مردان تحصیلكرده بیكار كه در منزل مشغول پخت و پز هستند كنید . لااقل ابلاغیه كنید بعد از فوت خانمها همسران بیكار تحصیلكرده شان را جایگزین آنها مشغول به كار نمایید نمایند تا همسرانشان بتوانند آینده خوبی را برای فرزندانشان رقم بزنند . یا تسهیلاتی را برای آینده فرزندان زنان كارمند بیندیشید قدیمها مرد خانه نان آور بوده ولی الانه به دلیل موج بالای بیكاری واقعا نیاز دارد یك سری از قوانین بازنگری شود مهم ترینشان تحت پوشش قرار دادن فرزندان و همسر بیكارمان كه بندگان خدا با تحصیلات بالا كنج خانه نشسته از حقوق زنانشان برای پرداخت بیمه مشاغل آزاد اقدام میكنند . حق اولادرا به آنانی كه یك نفرشاغل هستند پرداخت نمایید. تاتشویقی برای زنانی باشد كه همسر بیكار دارند مخارج و هزینه های زندگی بالاست و یك زن زیر بار این همه مخارج كمر خم كه سهل است كمر میشكند و استخوان پوچ میكند
بانوی شاغل
-
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
۲
۰
هرجور كه حساب كنیم اینها همش دور زدن در پرداخت حق و حقوق بانوان شاغل هستش . اگه یه كم مسئولین منطقی فكر كنن متوجه می شن كه وقتی دو نفر نیروی كار از یك خانواده دارن به دولت خدمت میكنن و به طور مساوی به جای مصرف كننده مطلق بودن , دارن تولید می كنن یا خدمت رسانی به این مملكت می كنن به این نتیجه میرسن كه نباید حق و حقوق یكی رو ازش بگیرن به بهانه اینكه فقط باید به یك نفر از یك خانوار حق عائله مندی پرداخت بشه.

نیازمندی ها