سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اطمینان داد مراحل تحقیق در مورد ویدئوی حذف شده درباره مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۹۱۱۹۸۱
درباره ویدئوی حذف شده مربوط به ایران، تحقیق می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین ، مارک تونر اظهار داشت: در پی دستور جان کری، وزیر امور خارجه، این وزارتخانه درباره حذف بخشی از ویدئوی مربوط به نشست خبری ایران در سال 2013، همچنان تحقیق خواهد کرد.

وی در نشست خبری شب گذشته در وزارت امور خارجه آمریکا درباره حذف شدن بخشی از ویدئوی نشست خبری سال دوهزار و سیزده وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته ای ایران، با پرسش های متعدد خبرنگاران مواجه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاران گفت: بررسی های ما نشان می دهد آنچه رخ داد در پی یک تماس تلفنی بود. به همین علت ما بلافاصله سوابق مربوط به ایمیل ها را بررسی نکردیم؛ اما اکنون این کار را انجام می دهیم.

این مقام آمریکایی، واردات هرگونه مواد هسته‌ای از کره شمالی را ناقض برجام دانست

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت: اگر ایران به دنبال وارد کردن مواد هسته ای از کره شمالی باشد، برجام را نقض کرده است.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری درباره گزارش های مربوط به از سرگیری تولید پلوتونیوم در کره شمالی پرسید و واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را جویا شد.

تونر در پاسخ گفت: من از این گزارش‌ها اطلاع دارم. آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل روز چهارشنبه بیانیه ای منتشر کرد و ارزیابی خود را درباره از سرگیری فعالیت ها در سایت یانگ بیونگ اعلام کرد. البته که ما در این باره نگرانی هایی داریم. ما به صراحت گفتیم که ادامه اقدام کره شمالی به تحریک کنندگی ها، باعث ایجاد نگرانی های جدی درباره امنیت شبه جزیره کره می شود. ما همچنان با دیگر شرکا در گفتگوهای شش جانبه مشورت می کنیم و تلاش می کنیم تحریم ها را اعمال کنیم تا رژیم کره شمالی متقاعد شود که باید پای میز مذاکره بیاید.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری گفت: کره شمالی در گذشته با سایر دولت‌هایی همکاری کرد که به دنبال اشاعه هسته ای بودند از جمله ایران! آیا هیچ نگرانی وجود دارد که تولید پلوتونیوم در یانگ بیونگ بار دیگر ممکن است باعث صادرات آن برای سایرین درجهان شود؟

وی در پاسخ گفت: اشاعه موضوعی است که همیشه مایه نگرانی است. بله! این موضوعی است که ما همیشه تلاش می کنیم آن را زیر نظر داشته باشیم. این مطلبی است که ما همچنان آن را زیر نظر خواهیم داشت.

خبرنگار گفت: اگر ایران به دنبال مواد هسته ای از کره شمالی باشد، نقض برجام خواهد بود؟
مارک تونر در پاسخ گفت: البته! برجام همه مسیرهایی را که ایران ممکن است به سلاح هسته ای دست یابد مسدود کرده است که این یکی از آنها است.

تونر در ادامه نشست خبری خود در وزارت امور خارجه آمریکا به پرسش خبرنگاری درباره خروج گروه تروریستی داعش از حلب پاسخ داد.

این خبرنگار پیشتر پرسش خود را مطرح کرده بود؛ اما مارک تونر از کنار پرسش وی عبور کرده و به آن پاسخ نداده بود.

خبرنگار پرسید: گزارش هایی وجود دارد که داعش از منطقه حلب خارج شده است. آیا شما تائید می کنید؟

وی در پاسخ گفت: ما از پیشروی شورشیان مخالف سوری برضد داعش در شمال غربی سوریه استقبال می کنیم. این پیشروی باعث افزایش فشار به داعش خواهد شد که تحولی مثبت است. این منطقه یک منطقه مهم در مرز ترکیه است. فشارها از طرف های مختلف وارد می شود و ائتلاف ضد داعش درحال وارد کردن این فشار به داعش در سوریه است و قطعا این فشار تاثیر دارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت نمی دانم که آیا جبهه النصره بخشی از این خروج است یا خیر؟ وقتی که درباره اوضاع حلب صحبت می کنیم می خواهم بمب گذاری های امروز در سه بیمارستان و تاسیسات بهداشتی درمانی در حلب را محکوم کنم.

تونر مدعی شد: واقعیت این است که دولت سوریه باردیگر درحال هدف قرار دادن تاسیسات پزشکی است و این اقدام باید قویا محکوم شود. این اقدامات مغایر با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد است و مغایر با تعهدات گروه بین المللی حمایت از سوریه و مغایر با تعهدات دولت سوریه است .این اقدامات باعث تشدید درد و رنج غیرنظامیان بی گناه خواهد شد.

خبرنگار گفت واکنش شما به گفته های بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، چیست که گفته بود راه حل سیاسی برای سوریه وجود ندارد بلکه فقط راه حل نظامی وجود دارد که باید به پیروزی رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت: اگراو فکر می کند که سوریه راه حل نظامی دارد متاسفانه اشتباه می کند. گروه بین المللی حمایت از سوریه، نقشه راه را برای راه حل سیاسی تنظیم و تهیه کرده است اکنون اعضای گروه بین المللی حمایت از سوریه هستند که باید به طرف ها فشار وارد کنند که شامل مخالفان و دولت سوریه می شود. سوریه راه حل نظامی ندارد.

وی گفت: حمایت روسیه از اسد باعث تقویت دولت او خواهد شد که کاری تاسف‌بار است؛ ولی این یک واقعیت است. این فرضیه مبتنی بر این باور است که روسیه در سوریه برای بلند مدت چنین برنامه ای دارد؛ اما روس ها برای ما بیان کردند که متعهد به راه حل سیاسی هستند. پس اکنون موضوع این است که آیا روس ها به آن چیزی که گفتند پایبند هستند یا خیر. اگر آنها به حرف خود عمل کنند دیگر اسد نمی تواند در بلند مدت روی آنها وابسته باشد.

خبرنگار گفت: ایران چطور؟

تونر پاسخ داد: ایران نیز عضو گروه بین المللی حمایت از سوریه است که به همین روند متعهد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها