نتانیاهو: تقسیم قدس به منزله مجروح کردن آن است

«طرح صلح عربی»، کلاه گشاد اعراب بر سر فلسطینی‌ها

همزمان با پنجم ژوئن، چهل و نهمین سالروز اشغال قدس شرقی در سال 1967، هزاران یهودی در قدس اشغالی حضور یافته و بر حاکمیت خود بر این منطقه تاکید کردند.
کد خبر: ۹۱۱۰۸۷

در همین حال بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با گستاخی تمام در سخنانی اعلام کرد: «ما هرگز قدس را تقسیم نخواهیم کرد»! این سخنان بعد از آن بیان می‌شود که به دلیل نرمش کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی و با دست‌های پنهان آمریکا کنفرانس مجعولی در پاریس برگزار شد تا دوباره گفت‌وگوهای سازش را به جریان اندازد.

روز یکشنبه همزمان با سالگرد شروع جنگ ژوئن و اشغال قدس، بیش از 2000 نیروی امنیت اسرائیلی در قدس اشغالی مستقر شدند و آن گاه در پناه حضور آنان هزاران شهرک‌نشین به سوی قدس شتافتند. این راهپیمایی یهودیان تندرو برای رسیدن به دیوار ندبه در قدس اشغالی بود. آنان سپس به سمت شهرک قدیمی قدس راهپیمایی کردند.

جنگ شش روزه از پنجم تا دهم ژوئن 1967 استمرار داشت و در جریان آن نیروهای اسرائیلی موفق شدند کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، بیت‌المقدس شرقی، ارتفاعات جولان سوریه و صحرای سینای مصر را به اشغال درآورده و فلسطینی‌های ساکن این مناطق را آواره کنند. پس از 49 سال که از اشغال بیت‌المقدس می‌گذرد، همچنان این شهر تاریخی و مقدس آماج ساخت و سازهای صهیونیست‌هاست.

وزیر امور اوقاف و اموردینی مسجدالاقصی از صد تعرض به مسجدالاقصی و دیگر مقدسات فلسطینی طی یک ماه گذشته خبر داد. در همین خصوص دید‌بان حقوق بشر از دیوان کیفری بین‌الملل خواست تا در مورد جنایات خطرناک رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین تحقیقات رسمی آغاز کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این نهاد بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به وجود ادله قوی در مورد ارتکاب جنایات خطرناک ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌الملل باید دست به تحقیقات رسمی بزند و سران تل‌آویو را مجازات کند.

سیاست سرکوب اسرائیل طوری است که رونی دانیل، تحلیلگر نظامی صهیونیست نیز در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان این که اسرائیل دیگر جای زندگی نیست، گفت: «من مطمئن نیستم که بخواهم فرزندانم در اسرائیل زندگی کنند، زیرا اسرائیل جای خوبی برای زندگی کردن نیست.»

اظهارات نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی به مناسبت روز اشغال فلسطین مدعی شد که بیت‌المقدس همواره یهودی باقی خواهد ماند و هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را از وطن یهودی‌شان جدا کند.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» وی افزود: «حتی اگر راهکار دو دولتی نیز اجرا شود، شهر قدس را با فلسطینیان تقسیم نخواهیم کرد و ایده یک شهر تقسیم شده و مجروح، چیزی است که ما هرگز به آن بازنمی‌گردیم و ارتباطمان با قبه‌الصخره هرگز قطع نخواهد شد.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به حوادث اخیر و کنفرانس پاریس گفت: «می‌خواهم فرآیند دیپلماتیک برای رسیدن به صلح را احیا کنم.»

اسرائیل در کنفرانس پاریس حضور نداشت و از اساس با برگزاری آن مخالف بود. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان عملکرد اسرائیل را نوعی سیاه‌بازی توصیف کرده و می‌گویند آمریکا و فرانسه از پشت پرده در حال هدایت کشورهای عرب برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از طریق کنفرانس پاریس به بهانه گفت‌وگوهای صلح هستند.

افشاگری العربی

در همین رابطه روزگذشته نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه‌ای فاش کرد که آمریکا مانع صدور بیانیه‌ای قوی‌تر از سوی حاضران در نشست پاریس شد.

العربی در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط به «نقش منفی» آمریکا برای جلوگیری از صدور بیانیه‌ای قوی‌تر از سوی شرکت‌کنندگان اشاره کرد و گفت واشنگتن و تعدادی از کشورهای اروپایی خواهان تغییر در طرح صلح عربی هستند، اما طرف‌های عربی با این کار مخالفند. طی روزهای گذشته بسیاری از گروه‌های فلسطینی با اهداف کنفرانس پاریس مخالفت کرده‌اند.

در همین رابطه اسماعیل هنیه، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تاکید کرد: بعضی تلاش می‌کنند به توهمات و سراب سازش دامن بزنند و ملت فلسطین را وارد مسیر مذاکرات بیهوده سازش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها