در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد:

بیماری که مرحله به مرحله خطرناک تر می شود !

بیماری کبد چرب بیماری قرن حاضر به شمار می رود که علت اصلی آن اشکالی است که در سبک زندگی نوین پدید آمده. اما می توان با راهکار هایی این مشکل را که سلامت فرد را به خطر جدی می اندازد پیشگیری و درمان کرد .بیماری « کبد چرب » مراحل مختلفی دارد ، مراحلی که در ابتدا نامعلوم است و در صورت عدم توجه به آن به وضعیتی وخیم منتهی می شود.
کد خبر: ۹۱۰۶۵۳
بیماری که مرحله به مرحله خطرناک تر می شود !

نفیسه حسینی یکتا متخصص طب سنتی و رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : کبد چرب از جمع شدن چربی لابه لای سلول های کبدی بروز می کند و بر اساس درصدی که بوجود می آید درجه بندی مختلف دارد . کبد وظیفه تصفیه مواد خطرناک را بر عهده دارد مثلا وقتی دارویی مصرف می کنیم وظیفه کبد تصفیه آن است به عبارتی دیگر کبد پالایشگاه بدن محسوب می شود .

وی در ادامه بیان کرد : زمانی که فردی دچار کبد چرب می شود بخشی از ساختار طبیعی کبد از بین رفته و چربی ها لا به لای سلول ها قرار می گیرد . در مرحله اول کبد چرب ، یک بیماری بی صدا و ساکت است یعنی علامت خاصی در فرد مبتلا ظاهر نمی شود که بیمار متوجه شود دچار این عارضه شده پس ممکن است پیشرفت کند قبل از این که تشخیص داده شود.

حسینی یکتا در رابطه با علایم این بیماری بیان کرد : کبد چرب ، علائم مشخصی ندارد ولی ممکن است فرد را درگیرعلائم عمومی مانند خستگی ، تهوع ، ضعف دائمی ، گیجی ، عدم تمرکز و حالات کم اشتهایی کند .در مجموع هیچ کدام از این علامت ها نشانگر کبد چرب نیستند و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد .

یکسری علائم دیگر مانند درد در ناحیه مرکزی شکم که کبد در آن قرار دارد، ممکن است ایجاد شود . بوی بد دهان ، سفید شدن زبان ، گاهی اوقات خارش پوست ، تعرق زیاد و حلقه های تیره زیر چشم می تواند علائم دیگر کبد چرب باشد .

این متخصص طب سنتی اظهار کرد : اگر این بیماری به موقع تشخیص و درمان نشود ، در مراحل انتهایی فرد را درگیر نارسایی کبد می کند و درمان در فاز سختی قرار می گیرد و ممکن است بیمار نیاز به پیوند کبد داشته باشد .

کبد چرب بیماری است که خیلی راحت می توان در مراحل اولیه درمان پذیرد و قبل از آن می توان پیش گیری صورت گیرد ولی اگر توجهی به آن نشود کبد را دچار اختلالات خطرناکی می کند .

وی در خصوص فاکتور های خطر کبد چرب متذکر شد : علت عمده و اصلی این عارضه را می توان چاقی و افزایش وزن بیان کرد. دیابت ، افزایش فشار خون ، افزایش کلسترول و مصرف الکل جز فاکتور های دیگر بوجود آمدن کبد چرب است .

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران درباره پیشگیری این بیماری گفت : تغییر در سبک زندگی مهم ترین و اساسی ترین کاری است که میتوان برای پیشگیری از این بیماری انجام داد ، بدین صورت که ورزش و پیاده روی را حتما در برنامه روزانه خود بگنجانیم ، از تغذیه سالم و سبزیجات غافل نشویم و اگر فردی الکل مصرف می کند با ترک الکل کمک قابل توجهی به کاهش این بیماری کرده است .

وی در ادامه بیان کرد: خواب کافی ، ورزش مناسب و حذف یا تا حد امکان مصرف کم برخی از خوراکی ها از رژیم غذایی مانند نان سفید ، شکر ، نمک ،گوشت قرمز ،کره ، ماکارونی و انواع سرخ کردنی ها کمک شایانی به کاهش این بیماری می کند . این عوامل استعداد بروز کبد چرب را بالا می برد.

این متخصص در رابطه با درمان این بیماری گفت : تاکید متخصصان طب سنتی در مرحله اول درمان ورزش کردن ، کاهش وزن و کنترل مصرف خوراکی های مضر است . استفاده از ادویه هایی مانند زرد چوبه و زیره سبز ، سکنجبین ، برخی عرقیات مانند عرق شاتره و کاسنی برای این بیماران مفید است .

نکته قابل ذکر این است که فردی که دچار کبد چرب می شود دارای بیماری های پیش زمینه ای مانند دیابت ، فشار خون و ... هستند اگر افراد می خواهند از این گیاهان استفاده کنند حتما باید با متخصصان طب سنتی مشورت کنند زیرا ترکیب این گیاهان با داروهای شیمیایی گاهی خطرزا است و بهتر است توسط پزشک بررسی شود و گاهی نیاز است که داروهای ترکیبی دیگری را در کنار این ها استفاده کنند تا باعث تسریع درمان این بیماری شود .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها