درصد چشمگیری از مادران پس از زایمان به افسردگی دچار می‌شوند. این افسردگی اغلب خفیف است و پس از مدتی از بین می‌رود، ولی اگر برخورد آگاهانه‌ای وجود نداشته باشد می‌تواند جدی‌تر و طولانی‌تر شود. بخصوص خانم‌هایی که در طول زندگی‌شان سابقه افسردگی یا دیگر اختلالات روحی و روانی داشته‌اند باید بیشتر از دیگران مراقب باشند.
کد خبر: ۹۰۹۵۵۰

حساسیت به تغییرات هورمونی پس از زایمان، تغییر شرایط زندگی و قرار گرفتن در نقش مادری، سوء تغذیه و کمبود خواب و دیگر مشکلاتی که ممکن است در زندگی یک مادر وجود داشته باشد از عوامل دچار شدن به افسردگی پس از زایمان است. افسردگی بعد از زایمان یک بیماری جدی بوده که می‌تواند در چند ماه اول پس از زایمان رخ دهد. همچنین ممکن است این اختلال بعد از سقط جنین یا مرده‌زایی نیز بروز کند.افسردگی بعد از زایمان می‌تواند باعث شود که شما احساس غمگین بودن، نا‌امیدی و پوچی کنید. همچنین ممکن است در مراقبت و برقراری ارتباط عاطفی با نوزادتان با مشکل مواجه شوید. این بیماری روحی علل مختلفی می‌تواند داشته باشد.در موارد زیر احتمال بیشتری برای ابتلا به افسردگی بعد از زایمان وجود دارد:

شما پیش از این بیماری افسردگی یا افسردگی پس از زایمان را تجربه کرده باشید.

از حمایت ضعیفی از طرف همسر، خانواده یا دوستانتان برخوردار باشید.

نوزاد شما بیمار باشد یا گریه‌های طولانی مدت (کولیک شیرخواران) داشته باشد.

استرس بسیار زیادی در زندگی شما وجود داشته باشد.

شخصی که به بیماری افسردگی پس از زایمان دچار می‌شود ممکن است احساس غم و اندوه، نا‌امیدی و پوچی کند. این احساس در برخی از زنان ممکن است به صورت اضطراب باشد.

لذت نبردن از کارهای روزمره، عدم احساس گرسنگی و احتمالا کاهش وزن، مشکلات خواب، عدم توانایی در تمرکز کردن از مشخصات این نوع افسردگی است.

درمان افسردگی بعد از زایمان به کمک دارو‌های ضد افسردگی و مشاوره انجام می‌شود. زنانی که افسردگی بعد از زایمان آنها خفیف است ممکن است تنها با مشاوره درمان شوند، اما در بسیاری از موارد هر دو روش مشاوره و دارو‌های ضد افسردگی لازم می‌شود. تصور می‌شود که برخی از دارو‌های ضدافسردگی برای مادرانی که به نوزاد شیر خودشان را می‌دهند، بی خطر باشد.

برای این‌که بتوانید سریع‌تر بهبود بیابید رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید، هر روز کمی ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید. از خانواده و دوستانتان بخواهید که از شما حمایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها