رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌پس از دستبرد آمریکایی‌ها به دارایی 2 میلیاردی ایران از همکارانم خواستم که از ارسال محموله آب سنگین به آمریکا خودداری کنند و جلوی آن را بگیرند تا تکلیف روشن شود.
کد خبر: ۹۰۹۳۸۷
صالحی خواستار خودداری از ارسال آب سنگین به آمریکا شد

به گزارش جام جم آنلاین، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز (دوشنبه) در حاشیه امضای قرارداد همکاری این سازمان با پژوهشکده صنعت نفت در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: همانطور که قول داده بودیم زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار را فراهم کردیم و با همکاری روس‌ها برای ارتقای سانتریفیوژهای مخصوص تولید این نوع ایزوتوپ‌ها در حال همکاری هستیم.

وی افزود: بر این اساس سانتریفیوژهای IR1 را ارتقا می‌دهیم تا بتوانند ایزوتوپ‌های پایدار تولید کنند.

صالحی گفت: بحث سانتریفیوژها که در بخش‌های سلامت و صنعت از آن استفاده می‌شود، بسیار جالب است، زیرا با سرعت بالا تا حد 80 هزار دور فعالیت می‌کنند که البته هنوز سانتریفیوژهای 80 هزار دور تولید نکرده‌ایم اما تا 20 هزار دور تولید شده است، 50 هزار دور آن نیز تولید می‌شود و تا 80 هزار دور آن نیز طراحی و برنامه ریزی شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: براین اساس در بخش سانتریفیوژها نه تنها متوقف نشده‌ایم بلکه در زمینه‌های دیگری نیز که قبلاً در برنامه‌های ما نبود وارد شدیم و اطلاعات و دامنه فهم فنی خود را هر روز توسعه می‌دهیم به ویژه در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار.

وی گفت: این نوع ایزوتوپ‌ها از ایزوتوپ‌هایی آغاز می‌شوند که تقریباً همسنگ اورانیوم هستند یعنی به سنگینی اورانیوم تا به ایزوتوپ‌های سبک‌تر می‌رسند و ما در حال تمرین در این زمینه هستیم.

صالحی افزود: ما فعالیت‌های مربوط به ایزوتوپ‌های سنگین اورانیوم 235 و 238 را انجام می‌دهیم و غنی سازی می‌کنیم و اکنون روی ایزوتوپ‌های دیگر هم کار می‌کنیم که اینها وقتی وزنشان تغییر می‌کند باید در طراحی سانتریفیوژ ها نیز تغییر ایجاد شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فرصتی پیش آمده است که به طراحی سانتریفیوژهای متنوع‌تر نیز وارد شویم و بتوانیم از تخصص و تجربیات دیگران نیز استفاده کنیم که اکنون از تجربیات روس‌ها استفاده می‌کنیم.

هنوز قرارداد نهایی با روس‌ها امضا نشده

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نتیجه مذاکرات با روس‌ها برای فروش مازاد آب سنگین گفت: این مذاکرات به خوبی پیش می‌رود و روس‌ها نیز برای خرید 40 تن آب سنگین ما اعلام آمادگی کردند، اما چون هنوز مذاکرات ادامه دارد و نهایی نشده است اطلاع رسانی پیشاپیش مناسب نیست.

صالحی افزود: هنوز قرارداد نهایی را امضا نکرده‌ایم چون جزئیات آن باید روشن شود؛ آقای کمالوندی و دیگر همکاران هفته پیش در روسیه با همتایانشان دراین باره صحبت کردند و فعلاً به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم، اما مذاکرات مسیر خودش را طی می‌کند و در آینده اطلاع رسانی می کنیم.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگر درباره زمان تحویل محموله آب سنگین به آمریکایی‌ها گفت: پس از دستبرد آمریکایی‌ها به دارایی 2 میلیاردی کشورمان از همکارانم خواستم که از ارسال محموله آب سنگین به آمریکا خودداری کنند و جلوی آن را بگیرند تا تکلیف روشن شود.

وی افزود: ممکن بود محموله آب سنگین به آمریکا برود و هم محموله را مصادره کنند و هم پولش داده نشود و این می‌توانست مشکلی را به ویژه برای افکار عمومی ایجاد کند.

صالحی تصریح کرد: به علت بی اعتمادی که به آمریکایی‌ها بود و پس از دستبرد آنان به دارایی 2 میلیارد دلاری ما این بی اعتمادی بیشتر شد گفتیم تا تکلیف واریز شدن این محموله و بقیه امور روشن نشود محموله را ارسال نخواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها