معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خبر داد:

تجار بین‌المللی در نمایشگاه صنایع دستی ایران

بیست و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران درحالی فردا در مصلای امام خمینی (ره) افتتاح و تا دهم خرداد ادامه خواهد داشت که این نمایشگاه با شرایطی متفاوت برای نخستین بار میزبان تجار بین‌المللی صنایع دستی است.
کد خبر: ۹۰۷۳۰۹

به گزارش جام‌جم، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آستانه برگزاری این نمایشگاه در جمع خبرنگاران، نمایشگاه صنایع دستی را خودکفاترین نمایشگاه در طول تاریخ کشور خواند و گفت: در این نمایشگاه علاوه بر هنرمندان و صنعتگران کشور، برخی موسسات حرفه‌ای مانند شرکت‌های خصوصی و فروشگاه‌های اینترنتی نیز حضور دارند که غرفه‌هایی اجاره کرده و به طور رایگان در اختیار هنرمندان مناطق محروم گذاشته‌اند.

او با بیان این‌که نمایشگاه سال گذشته حدود سه میلیارد تومان فروش داشت، بر جنبه فروشگاهی نمایشگاه تاکید کرد و افزود: امیدواریم امسال با حمایت رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی، مردم به بازدید از این نمایشگاه ترغیب شوند تا با خرید آثار هنرمندان، زمینه تشویق و دلگرمی هر چه بیشتر آنها را به‌وجود آورند.

نامورمطلق در پاسخ به این‌که چرا شهر آفتاب که امسال در برگزاری نمایشگاه کتاب موفق عمل کرد، برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی انتخاب نشد، ‌گفت: ترجیح دادیم امسال نمایشگاه رادر مصلی برگزار کنیم چرا که دسترسی هنرمندان به مصلی راحت‌تر است و آنها تجربه خوبی از برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران و میزان فروش داشته‌اند.

باز شدن پای بازرگانان اروپایی

برخلاف چهار سال گذشته که مسئولان صنایع دستی کشور سعی در بین‌المللی جلوه دادن نمایشگاه صنایع دستی داشتند، نمایشگاه امسال تنها با حضور یک شرکت خارجی آن هم از کشور افغانستان برگزار خواهد شد. چرا؟

معاون صنایع دستی کشور درباره چرایی کمرنگ شدن بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال با اشاره به این‌که سال‌های گذشته ما هزینه غرفه و رفت و آمد هنرمندان خارجی را پرداخت می‌کردیم، افزود: اما امسال ما پرداخت این هزینه‌ها را قبول نکردیم و خارجی‌ها هم از نمایشگاه استقبال نکردند. اما وی تاکید کرد که در نمایشگاه صنایع دستی امسال به جای بین‌المللی کردن بخش فروش، بخش تجاری را جهانی کرده‌ایم و این سرمایه را در اختیار تجار و بازرگانان خارجی گذاشته‌ایم تا به ایران بیایند و به تولیدکنندگان ما سفارش دهند: بر این اساس دو هیات تجاری اروپایی که واردکننده صنایع دستی به اتحادیه اروپا از چین و هند هستند از بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی بازدید کرده و برای نخستین بار سفارش خرید می‌دهند. او همچنین از راه‌اندازی دو موزه ـ فروشگاه صنایع دستی ایرانی در هلند و در چین خبر داد و گفت: ما به دنبال یافتن بازارهای جدید و نمایش صنایع دستی فاخر و نفیس ایرانی هستیم.

غرفه‌های رایگان برای استان‌های محروم

بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی کشور از فردا تا دهم خرداد در مصلای امام خمینی تهران (ره) برپا می‌شود. 567 غرفه درفضایی به وسعت 5400 مترمربع جانمایی شده‌اند که بخشی از این فضا به سایت‌های فروش الکترونیک، اتحادیه‌ها، صنایع دستی فاخر و لوکس، صادرکنندگان و هنرمندان اختصاص یافته است.

هفت چادر عشایری در محوطه بیرونی شبستان 4 و 5 تعبیه شده و برای ده استان محروم کشور غرفه‌های رایگان در اختیار قرار داده شده است.

به گفته پویا محمودیان، دبیر نمایشگاه صنایع دستی، مبلغ اجاره هر مترمربع از نمایشگاه 152 هزار تومان بود که بیش از 20 غرفه برگزیده سال گذشته غرفه‌های نیم‌بها دریافت کرده‌اند و 15 موسسه خیریه هم غرفه رایگان گرفته‌اند. ساعت بازدید از این نمایشگاه 10 صبح تا 8 شب اعلام شده است.

کمیل انتظاری - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها