گنجینه‌ گردی در بهار

از کاخ شاه تا موزه ماه

از کاخ صاحبقرانیه در نیاوران تهران تا موزه نقاشی پشت شیشه در خیابان سعدی و از موزه مردم‌شناسی در بابل، تا موزه دیرینه‌شناسی در کرمان. با ما همراه باشید در گنجینه مربوط به روزهای آخر اردیبهشت و روزهای ابتدایی خرداد.
کد خبر: ۹۰۶۴۸۲
از کاخ شاه تا موزه ماه

به گزارش جام جم آنلاین ، سی‌ام اردیبهشت در تقویم میراث فرهنگی سالروز بازگشایی کاخ صاحبقرانیه برای بازدید عمومی در سال 1377 است.

کاخ صاحبقرانیه در زمان حکومت ناصرالدین شاه ساخته شد و گفته می‌شود از آنجا که پس از نخستین قرن پادشاهی ناصرالدین شاه (در آن زمان هر 30 سال یک قرن محسوب می‌شد)، این محل تجدید عمارت کلی یافته بود، به دستور شاه «صاحبقرانیه» نامیده شد.

کاخ صاحبقرانیه دارای بخش‌های مختلفی مثل حرمسرا، اندرونی، خوابگاه و حوضخانه است و در حال حاضر هم بخشی از آثار مربوط به پهلوی اول و دوم در آن قرار دارد و به صورت یک کاخ موزه در مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران قرار دارد.

سی و یکم اردیبهشت امسال، ششمین سالروز درگذشت معصومه سیحون است. این بانوی گیلانی که متولد سال 1313 است؛ یکی از بزرگ‌ترین گالری‌داران کشور به حساب می‌آید، چرا که به همراه همسرش، هوشنگ سیحون در سال 1345، گالری سیحون را در تهران افتتاح کردند که قدیمی‌ترین گالری فعال کشور است.

این گالری در مدت 50 سال فعالیت خود، آثار بسیاری از هنرمندان ایرانی ازجمله سهراب سپهری شاعر که دست چیره‌ای در نقاشی داشته را روی دیوارهای خود دیده است.

گالری سیحون که اغلب کارهای هنر مدرن ایران را پوشش می‌دهد این روزها نیز در خیابان چهارم خیابان وزرا آماده استقبال از هنردوستان است.

اولین ماه از سومین فصل سال، مصادف با افتتاح دو موزه در دو نقطه کشور بوده است. در اول خرداد 1382، موزه مردم‌شناسی بابل که تنها موزه از این دست در استان مازندران است در محل بلدیه سابق این شهر افتتاح شده است البته موزه از سال‌ها قبل در این محل دایر بوده لکن به دفعات برای بازسازی ساختمان آن که خود یک بنای تاریخی است و از سال 1307 سرپا مانده، بسته شده است.

جالب است بدانید در حالی که این روزها شهر ساری مهم‌ترین شهر استان مازندران و مرکز آن است، بابل همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین و شاید مهم‌ترین شهر شرق استان مازندران است و این اهمیت ریشه در تاریخ هم دارد اما اگر از شمال به جنوب بیایید، در استان کرمان و پارک انقلاب شهر کرمان، درست در همین روز موزه دیرینه‌شناسی کرمان افتتاح می‌شود؛ موزه‌ای که گفته می‌شود توجه زیادی از سوی مسئولان به آن نشده و حتی حالا خبرهایی در دست است که این موزه تعطیل شده و قرار است در جای دیگری دوباره تاسیس شود، ما اگر بتوانید حسن تجربه‌کار دیرینه‌شناس کرمانی را پیدا کنید، حتما می‌توانید آثار موزه او را ببینید که مربوط به موجوداتی است که میلیون‌ها سال پیش در منطقه فعلی استان کرمان می‌زیسته‌اند؛ موجوداتی که به مرور زمان تبدیل به سنگواره (فسیل) شده‌اند و شامل انواع فسیل انواع بی‌مهرگان، مهره‌داران، میکروفسیل‌ها، گیاهان و ابزار منسوب به انسان‌های نخستین است.

اول خرداد، همچنین روز ملی فرش است و به همین مناسبت می‌توانید سری به موزه ملی فرش ایران بزنید. موزه‌ای که پیش از این هم در این صفحه معرفی شده است.

این گنجینه در تقاطع بلوار کارگر و فاطمی قرار گرفته و هم معماری آن و هم فرش‌های قرار گرفته در آن، بسیار تماشایی است.

اول خرداد ماه یک مناسبت دیگر هم دارد و آن روز بزرگداشت ملاصدراست. در شرایطی که مقبره این فیلسوف بزرگ در شهر بصره قرار دارد و طرح انتقال آرامگاهش به شیراز هم در حد یک حرف باقی مانده، می‌توانید برای بزرگداشت یاد او به روستای کهک در نزدیکی قم بروید تا خانه او را تماشا کنید. کهک، البته روستایی با طبیعت متفاوت از قم است و می‌توانید از گرمای قم نیز به این شهر پناه ببرید.

دوم خرداد امسال، مصادف با نیمه شعبان است و از این رو و پیروی بحث قبلی می‌توانید سفر خود به قم را با خواندن دو رکعت نماز تحیت در مسجد جمکران به پایان برسانید البته کوه خضر هم در آن نزدیکی است که میعادگاه منتظران امام زمان شده و می‌تواند محل مناسبی برای فراغت، آرامش و البته معنویت باشد.

دوم خرداد همچنین سالروز درگذشت بانو جمیله شیخی است که امسال، 15 سال از زمان مرگ او می‌گذرد. شیخی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بود و آرامگاه او در قطعه هنرمندان بهشت زهراست.

اما روز سوم خرداد، هر جای ایران که باشید مطمئنا ذهنتان در خرمشهر است. سوم خرداد برای همه ما یادآور سرود پیروزی رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس است که به آزادسازی این شهر انجامید.

خرمشهر و در کنار آن آبادان، مکان‌های زیادی برای دیدن دارد، اما بهترین گزینه برای شما که در این ایام به خرمشهر آمده‌اید؛ موزه جنگ و دفاع مقدس این شهر است. جالب است بدانید که بخشی از دیواره‌های بنای موزه همچنان از زمان جنگ دست نخورده باقی مانده است.

چهارم خرداد سالروز شهادت شیخ‌محمد خیابانی، یکی از روحانیون فعال در ماجرای مشروطه است. برای گرامیداشت یاد او هم می‌توان به مقبره‌اش در حرم حضرت شاه عبدالعظیم سر زد و هم به خانه‌اش در خامنه واقع در استان آذربایجان شرقی.

روز چهارم خرداد، سالروز گشایش دو موزه درهم هست. نخست موزه قرآن و کتابت است که در مرکز شهر تبریز واقع شده و در آن نسخه‌های مختلفی از قرآن به خط خوشنویسان شهیر قرار داده شده است. دومین گنجینه هم خانه ـ موزه شهید مطهری واقع در فریمان از توابع استان خراسان رضوی است که می‌تواند درک خوبی از زندگی و زمانه استاد مطهری در دوران کودکی و نوجوانی به شما بدهد.

و در نهایت پنجم خرداد روزی است که در دو موزه در تهران برای استفاده علاقه‌مندان بازگشایی شده است.

این موزه در یک خانه تاریخی در خیابان سعدی قرار دارد و از این‌رو مثل بسیاری دیگر از موزه‌های پایتخت، تماشای آن هم فال دیدن معماری است و هم در واقع، تماشای آثاری که در موزه قرار دارد.

گفته شده که موزه نقاشی پشت شیشه دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه مستقل است که به یکی از شاخه‌های نگارگری اختصاص داده شده است.

دست آخر بشنوید از موزه امام علی (ع) که در بلوار اسفندیار بین ولی عصر و بلوار نلسون ماندلا یا آفریقای سابق قرار گرفته و کارکرد اصلی آن پرداختن به هنرهای دینی است. این موزه در سال 1382 افتتاح شده است.

مصطفی مسجدی آرانی - ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها