پرسپولیس برانکو بدشانس نبود، با اختلاف قهرمان لیگ می‌شد

وحید هاشمیان: تمسخر اسطوره‌های فوتبال تاسف‌بار است

وحید هاشمیان گرچه در ماه‌های اخیر چهره یک منتقد فوتبالی را به خود گرفته است، اما خودش هم دوست ندارد همیشه منتقد باشد. وی درباره لیگ برتر پانزدهم به نکات مثبت بسیاری اشاره کرد و انتقاداتش را گذاشت برای زمانی که از او درباره اتفاقات جشن پرسپولیس سوال کردیم.
کد خبر: ۹۰۶۳۵۶

حضور چند روزه وحید هاشمیان در تهران، فرصت مغتمی بود تا از او برای حضور در تحریریه روزنامه جام‌جم دعوت کنیم. بخش‌هایی از این گپ و گفت در ادامه می‌آید:

لیگ پانزدهم از نگاه وحید هاشمیان چطور بود؟

خیلی‌ها می‌گویند وحید هاشمیان همیشه انتقاد می‌کند، اما واقعا این‌طور نیست. درباره همین لیگ پانزدهم می‌خواهم به چند نکته مثبت اشاره کنم. اول این‌که تا آخرین هفته تکلیف قهرمان مشخص نبود و این خود جذابیت دوچندانی به رقابت‌ها بخشید. قهرمانی استقلال خوزستان هم نکته مثبت دیگری بود. اولی هوینس، جمله معروفی دارد که پول برای شما گل نمی‌زند. استقلال خوزستان هم ثابت کرد با بودجه کم، با جمعی بازیکن جوان و یک مربی خوب، می‌توان با تعصب و همدلی فوتبال بازی کرد و قهرمان شد. از طرفی ظهور بازیکنان جوان هم نکته مثبت دیگری بود. بازیکنانی که اتفاقا از سوی کارلوس کی‌روش دیده و به تیم ملی دعوت شدند. برنامه‌ریزی لیگ هم واقعا خوب بود.

به قهرمانی استقلال خوزستان اشاره کردی. آیا این تیم می‌تواند در فصل آینده هم یکی مدعیان باشد؟

کارشان سخت است. زمانی خود ما در تیم دسته دومی بوخوم، همین شرایط استقلال خوزستان را داشتیم. یعنی یک سری جوان باانگیزه این تیم را از بوندس‌لیگای 2 به بوندس‌لیگای یک آوردیم و بعد از دو فصل بازی در بوندس‌لیگای ‌یک، سهمیه جام یوفا را به‌دست آوردیم، اما پس از آن تیم‌های بزرگ بازیکنان خوب بوخوم را خریدند و باشگاه هم با سود ناشی از این پول‌ها اقدام به خرید بازیکنان گران قیمت کرد. اما بوخوم با وجود آن‌که پرستاره تر شده بود دوباره به بوندس‌لیگای 2 سقوط کرد. این را نگفتم که بگویم استقلال خوزستان هم نزول خواهد داشت، اما به هر حال حفظ جام از کسب جام دشوارتر است، بخصوص که شنیده‌ام عبدالله ویسی هم از این تیم جدا شده ‌است.

به عنوان کسی که سال‌ها با برانکو کار کرده‌ای در مورد پرسپولیس و برانکو چه نظری داری؟

من بهترین بازی‌های ملی‌ام را زیرنظر برانکو انجام دادم و باید بگویم مربی بسیار باشخصیت و خوبی است. البته شرایط کنونی برانکو با آن زمان که در تیم ملی بود، تفاوت دارد. یک مربی در باشگاهش زمان زیادی برای کار کردن با بازیکنان دارد، اما در تیم ملی تعداد جلسات تمرینی به مراتب کمتر است. به همین دلیل تیم ملی در زمان برانکو کمی دفاعی تر بازی می‌کرد و بیشتر روی ضربات ایستگاهی به گل می‌رسید، اما الان شاهد فوتبال هجومی‌تر و تک ضرب تری از تیم برانکو هستیم و میزان دوندگی بازیکنان نیز به لحاظ جوان بودن آنها بسیار بالا رفته است. پرسپولیس برانکو واقعا فوتبال زیبایی را به نمایش گذاشت.

فکر می‌کنی چرا پرسپولیس نتوانست با برانکو قهرمان لیگ شود؟

پرسپولیس برانکو امسال دو مشکل بزرگ داشت؛ یکی این‌که موقعیت‌های گل زیادی را خراب کرد و دوم این‌که گل‌هایی خورد که نباید می‌خورد. من معتقدم اگر این اتفاقات نمی‌افتاد، پرسپولیس می‌توانست با هفت، هشت امتیاز اختلاف، قهرمان لیگ شود. البته فراموش نکنیم برانکو چون برانکو بود در ابتدای فصل اخراج نشد، اما اگر یک مربی ایرانی جای او بود شاید هیچ‌گاه پایان فصل را نمی‌دید. پس بهتر است به مربیان داخلی هم زمان بدهیم.

چند روز پیش در مراسم جشن نایب قهرمانی پرسپولیس، مجری برنامه اقدام به تقلید صدای ستاره‌هایی چون علی پروین و علی دایی کرد. موضوعی که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و ناراحتی این دو ستاره را به همراه داشت. آیا در فوتبال آلمان با پیشکسوتان و اسطوره‌های یک باشگاه این‌گونه رفتار می‌شود؟

اول از هر چیز باید بگویم واقعا متاسف شدم از این اتفاق و براین باورم که اگر مدیران فوتبال در ایران از جنس فوتبال باشند، قطعا چنین اجازه‌ای به یک مجری نمی‌دهند که در مراسمی رسمی ادای اسطوره‌های آن باشگاه را دربیاورد. علی پروین عمرش را در این فوتبال سپری کرده و شخصی مثل علی دایی حتی در زمین فوتبال تا پای مرگ هم پیش رفته است، اما خیلی راحت می‌بینم به آنها بی‌احترامی می‌شود. واقعا تاسف می‌خورم به حال آنهایی که در جشن پرسپولیس به حرکات آن مجری خندیدند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها