در نامه احمد توکلی به جهانگیری مطرح شد

نقض حاکمیت ملی با اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی

دکتر احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید براین‌که منتقدان به این نتیجه رسیدند که الگوی جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC نمی‌تواند الگوی قراردادهای نفتی ایران باشد گفت:‌ با وجود این، اگر اصلاحاتی که در مسیر آن قرار داریم، تکمیل شود می‌توان از این الگو برای مخازن پرریسک استفاده کرد.
کد خبر: ۹۰۶۳۱۹

به گزارش فارس، توکلی در نشستی خبری در محل دفتر جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار کرد: سازمان مردم‌نهاد دید‌بان شفافیت و عدالت در رابطه با الگوی جدید قراردادهای نفتی با آقای زنگنه تماس گرفت و سه یا چهار جلسه با ایشان و همکارانشان در این مورد برگزار شد که برخورد آقای زنگنه برای اصلاح مثبت بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در الگوی اولیه تغییرات دادند و نظر ما را در این باره خواستند و جلساتی به دعوت دفتر آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد که توسط آقای آقامحمدی اداره می‌شد.

توکلی اضافه کرد: دفتر آقای جهانگیری علاوه بر این اقدام، جداگانه از منتقدان دعوت کرد و در سه جلسه در دفتر دید‌بان شفافیت و عدالت منتقدان جمع شدند و مفصل بحث کردند و به نتایجی رسیدند.

وی تصریح کرد: منتقدان به این نتیجه رسیدند که IPC نمی‌تواند الگوی قراردادهای نفتی برای ایران باشد، چرا که حاکمیت ملی را نقض می‌کند، چالش فنی جدی دارد و تباه شدن ظرفیت‌های ملی و تثبیت خام‌فروشی را باعث می‌شود و ضررهایی دارد که از منافع آن بیشتر است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با وجود این، اگر اصلاحاتی که در مسیر آن قرار داریم، تکمیل شود می‌توان گفت IPC برای بعضی مخازن پرریسک و در آب‌های عمیق که ما تجربه کار در آنها را نداریم به کار می‌آید و در موارد دیگر باید سراغ دیگر الگوهای قراردادی برویم.

توکلی اظهار کرد: بعضی از بندهای تصویب‌نامه دولت نه تنها عزتمندانه نبود بلکه صراحتا مضر به منافع ملی مثلا در تولید صیانتی بود.

وی ادامه داد: این ادعا که شرکت‌های نفتی خارجی با قراردادهای فعلی نمی‌آیند و باید قراردادها را جذاب کنیم، چندان واقعی نیست چنان‌که شرکت‌های خارجی قبل از معرفی الگوی جدید قراردادهای نفتی هم برای بستن قرارداد به ایران مراجعه کردند.

توکلی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد IPC از قراردادهای مشارکت در تولید قبل از انقلاب بسیار عقب‌تر است و به آقای زنگنه گفتم اگر قرارداد مشارکت در تولید می‌بستید، ضرر آن برای کشور کمتر بود.

توکلی ادامه داد: سازوکار IPC به‌گونه‌ای است که شرکت نفتی‌ها را حذف یا به شرکت خارجی جذب می‌کند و در نتیجه نیروهایمان را یا بیکار یا بیکاره می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها