نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، آمریکا را به تلاش برای مداخله در امور کشورش متهم کرد. رئیس‌جمهور ونزوئلا روز سه‌شنبه، ورود هفته پیش هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم هوایی کشورش را غیرقانونی خواند و کاخ سفید را به تلاش برای مداخله در ونزوئلا متهم کرد.
کد خبر: ۹۰۶۲۴۲

رئیس‌جمهور ونزوئلا با متهم کردن آمریکا به برنامه‌ریزی برای حمله به کشورش، تعرض سیستماتیک بین‌المللی در مسائل سیاسی، رسانه‌ای و دیپلماتیک را که با هدف زمینه‌سازی شرایط برای مداخله نظامی در این کشور آمریکای جنوبی انجام می‌شود، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مادورو در عین حال گفت: نیروی هوایی ونزوئلا در 11 و 13 می‌متوجه تجاوز یک فروند هواپیمای «یواس‌ایی ـ 3 سنتری» به حریم هوایی کشور شده است. ونزوئلا در نوامبر گذشته نیز اعلام کرده بود، یک هواپیمای متعلق به گارد ساحلی آمریکا با وجود نداشتن مجوز ورود به حریم هوایی ونزوئلا به مدت 48 ساعت در آسمان این کشور پرواز ‌کرد.

مقامات دولت ونزوئلا معتقدند که رفتار آمریکا و این اتفاقات بسیار شبیه حوادثی است که در زمان کودتای سال 2002 اتفاق افتاد؛ رویدادی که در جریان آن راستگرایان ونزوئلا با همدستی ایالت متحده قصد سرنگونی دولت هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا را داشتند.

روابط بین آمریکا و ونزوئلا پس از آن که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دولت ونزوئلا را تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی کشور خود خطاب و هفت مقام دولتی ونزوئلا را نیز تحریم کرد، متشنج شد.

در پی ناآرامی‌ها در این کشور اوایل هفته جاری، مادورو دستور تمدید وضعیت فوق‌العاده اقتصادی را صادر کرده بود. حالت فوق العاده اقتصادی ابتدا در ماه ژانویه اعلام شده بود و پس از آن به مدت 60 روز دیگر تمدید شد. دولت ونزوئلا همچنین روز دوشنبه در پی دستور حالت فوق‌العاده، اختیارات خود را در زمینه‌های امنیت، توزیع مواد غذایی و انرژی افزایش داد. این حالت فوق‌العاده پس از آن اعلام شده است که قیمت نفت به کمتر از 24 دلار رسید. بیش از 96 درصد بودجه ونزوئلا به درآمدهای نفتی وابسته است.

پارلمان ونزوئلا که در اختیار مخالفان است با تمدید حالت فوق‌العاده اقتصادی در این کشور که از سوی رئیس‌جمهور اعلام شده بود، مخالفت کرد.

روز جمعه مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نسبت به افزایش مشکلات و چالش‌های اقتصادی و سیاسی در ونزوئلا هشدار داده و اعلام کرده بودند که مادورو نمی‌تواند دوره کنونی ریاست جمهوری‌اش را به پایان برساند.

مخالفان دولت ونزوئلا قصد دارند با توجه به بدتر شدن اوضاع اقتصادی و کمبود شدید مواد غذایی و دارو، مادورو را از قدرت برکنار کنند. ولی رئیس‌جمهور ونزوئلا قول داده است که دوره ریاست جمهوری‌اش را به پایان خواهد رساند و تلاش‌های صورت‌گرفته برای برکناری خود را یک کودتا دانسته است. مادورو گفته است، استیضاح و تعلیق دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل نشان می‌دهد که نفر بعدی او خواهد بود.

وزارت خارجه چین در واکنش به این تحولات و در پاسخ به اظهارنظری درباره احتمال کمک این کشور به ونزوئلا برای مقابله با بحران اقتصادی‌اش اعلام کرد، بحران اقتصادی، مساله داخلی کشور ونزوئلا است. انریکه کاپریلس، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا نیز از ارتش این کشور خواسته است تا میان قانون اساسی و حمایت از مادورو، یکی را انتخاب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها