الجزایر کشوری در شمال قاره آفریقاست و 80 درصد مردم این کشور از نژاد عرب و 20درصد بربر هستند و کمتر از یک درصد از آنها ریشه اروپایی دارند. به‌رغم حضور مسیحیت در دوران امپراتوری روم و همچنین استعمار فرانسه، تعداد کمی از مردم، مسیحی شدند و 98 درصد از جمعیت 35 میلیون نفری الجزایر، مسلمان‌اند و دین رسمی این کشور اسلام است.
کد خبر: ۹۰۶۱۹۵
مسلمانان الجزایر و تلاش برای حفظ آداب اسلامی

به زانو درآوردن امپریالیسم: با وجود این که مردم شهرهای بزرگ تاحدی به سمت زندگی مدرن قدم برداشته‌اند، اما بیشتر مردم الجزایر بویژه در مناطق روستایی، ارزش‌های سنتی خود را حفظ و در برابر نفوذ امپریالیسم مقاومت کرده‌اند. در دوران حکومت استعمارگران فرانسوی بر الجزایر، برنامه‌های دراز‌مدتی برای اسلام‌زدایی در الجزایر به اجرا درآمد که تمام آن برنامه‌ها، به دلیل فرهنگ غنی اسلام و اهمیت دادن به ارزش‌ها و هویت ملی از سوی الجزایری‌ها، با شکست مواجه شد.

یاران همیشگی مردان: نقش زن و مرد و روابط اجتماعی‌شان در الجزایر عمدتا سنتی است. زن‌ها مسئولیت خانه و تربیت فرزندان را به‌عهده دارند و مردها کارهای بیرون از خانه، از جمله خرید را انجام می‌دهند. با این حال در نظام قبایلی الجزایر، زنان نقش عمده و حساسی را دارا بوده‌اند. زنان الجزایری در بسیاری از دوره‌های تاریخی در کنار مردان بوده و در غیاب آنان، سرپرستی خانواده را به‌عهده می‌گرفته‌اند. در دوره صد و سی ساله استعمار فرانسه، زنان در تمام قیام‌های مردمی و مبارزه با اشغالگران در کنار مردان، با حفظ ارزش‌های اسلامی از جمله حجاب حضور داشته‌اند.

خلق شاهکارهایی با طرح‌های ساده هندسی: شهر خوش‌منظره غردایه، یکی از شهرهای باستانی الجزایر است که قرن‌هاست ساختار و بافت ساختمان‌هایش سرپا مانده و به سنت و ارزش‌های خود وفادار بوده است. از صنایع‌دستی این شهر، فرش آن بسیار معروف است. این فرش‌ها با موی بز بافته می‌شوند. طرح‌های فرش‌ها هندسی و ساده هستند، اما همچون شاهکاری می‌درخشند. هرسال در این شهر جشنواره فرش برگزار می‌شود و بافنده‌های فرش از سراسر کشور به این شهر می‌آیند و با یکدیگر رقابت می‌کنند و در پایان به بافنده بهترین فرش جایزه داده می‌شود.

رستوران‌های رحمت در ماه رمضان: در ماه مبارک رمضان، مسلمانان الجزایر به فقرا و نیازمندان بسیار اهمیت می‌دهند. در این ماه، رستوران‌های متعددی که به آنها «رحمت» گفته می‌شود، با کمک داوطلب‌ها بویژه جوانان، هر شب حدود 120 تا 400 پرس غذا آماده می‌کنند و در اختیار نیازمندان و حتی مردم عادی که خسته از سر کار به منزل برمی گردند می‌گذارند. ماه رمضان، زمانی است که مردم بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می‌شوند و به هم احترام می‌گذارند.

عیدی برای جشن و شادی: عید سعید قربان از اعیادی است که همه مسلمانان آن را گرامی داشته و با شکوه برگزار می‌کنند. در این روز، مسلمانان الجزایر آداب و رسوم خاصی دارند که از آن جمله می‌توان به خرید لباس‌های عید برای اعضای خانواده بویژه کودکان اشاره کرد. عیدی دادن به کودکان، صرف شکلات، شیرینی، شربت و توزیع آن در خیابان‌ها، دیدار از خانواده، اقوام و آشنایان و سپری کردن این روز در باغ‌ها و بوستان‌های خارج از شهر از دیگر عاداتی است که مردم الجزایر در روزهای عید انجام می‌دهند.

منبع: iexplore.com

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها