درست نیم‌قرن از ورود اسماعیل میرفخرایی به رادیو و تلویزیون ایران می‌گذرد. یکی از برنامه‌هایی که قدیمی‌ها میرفخرایی را بیشتر با آن می‌شناسند، پخش فرود سفینه‌های آپولو بر سطح ماه در سال 1348 بود. تقریبا وقتی حدود 23 سال داشت آن برنامه را روی آنتن برد.
کد خبر: ۹۰۶۱۷۸

وی در خصوص علت مورد توجه واقع شدن آن برنامه با فروتنی می‌گوید: «در گذشته راه‌اندازی هر شبکه تلویزیون کار پیچیده‌ای بود و فقط دولت‌ها از پس آن برمی‌آمدند. در حالی که با رشد و توسعه فناوری، این کار امروزه بسیار آسان‌تر شده است و به استودیوها و تجهیزات پیچیده نیاز ندارد. آن موقع چون شبکه‌های تلویزیون محدود بود، پخش مستقیم چنان رویدادی گل می‌کرد، اما الان که 23 کانال داریم، نمی‌توانیم کاربری 50 سال گذشته را انتظار داشته باشیم. این که چرا محبوب می‌شد علتش این بود که با این حجم از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه نبودیم و مردم ناگزیر بودند از تماشای برنامه آپولو. بنابراین موفقیت برنامه آپولو شرایط عمومی کشور بود و نه کار ویژه ما.»

با توجه به شایعات مبنی بر واقعی نبودن ماجرای سفر انسان به ماه که این روزها در رسانه‌های مجازی می‌بینیم، از میرفخرایی به عنوان راوی آن اتفاق تاریخی پرسیدم: واقعا آپولوها به ماه سفر کردند؟ وی در پاسخ داد: «همیشه عده‌ای نشسته‌اند و براساس تئوری توطئه نظر می‌دهند. متأسفانه هنوز عده بی‌شماری در همه جای جهان و ازجمله در کشور ما برای گرم‌کردن بحث در مجالس و مهمانی‌ها دنبال تئوری‌های توطئه هستند. آن موقع هم مثلا می‌شنیدیم که می‌گفتند موجودات فضایی آمده‌اند و با چند نفر در ارومیه دیدار کرده‌اند! بدیهی است آمریکایی‌ها به کره ماه رفتند و برگشتند.» وی در ادامه با اشاره به مستندات متعدد سفر انسان به ماه افزود: «مسأله فقط تلویزیون نیست. گزارش‌ها و مستندات متعددی در موسسات علمی از این رویداد وجود دارد. در تصاویری که آن موقع در ایران دریافت می‌کردیم صدای فضانوردان را می‌شنیدیم و روس‌ها هم که آن موقع در رقابت فضایی با آمریکا بودند همان تصاویر را دریافت می‌کردند. اگر کلکی در کار بود حتما روس‌ها فاش می‌کردند. آنچه در مأموریت آپولو اتفاق افتاد از مسلمات دانش بشری و در کتاب‌های معتبر و مقالات متعدد آمده است.»

میرفخرایی در پاسخ به اینکه در آن دوران آخرین تصاویر دریافت شده از ماه را در ایران چطور دریافت می‌کردید، گفت: «تصاویر را از طریق ماهواره دریافت می‌کردیم. البته تجهیزات دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای مثل الان نبود و از طریق دیش‌های بزرگ مراکز رسانه‌ای که مثلا یک نمونه از آن در پایگاه ماهواره‌ای اسدآباد همدان بود آن تصاویر دریافت می‌شد. این کار را آن موقع اداره پست و تلگراف انجام می‌داد. پس از دریافت در اسدآباد امواج رله می‌شد به تجهیزات مخابراتی میدان توپخانه (امام خمینی) و از آنجا از طریق امواج مایکروویو به گیرنده‌های جام‌جم ارسال می‌شد و ما در استودیو دریافت می‌کردیم. وی در ادامه یادآور شد: «در پخش تصاویر آپولو 11 من حضور نداشتم. کامل دریافت نشد و به صورت زنده پخش نشد.»

قدیمی‌ها می‌دانند پیش از انقلاب برنامه‌های عادی تلویزیون از ساعت 7 بعدازظهر تا 11 شب پخش می‌شد. از میرفخرایی پرسیدم چطور فرود آپولو12 را توانستید به صورت فوق‌العاده هنگام روز پخش کنید؟ وی در پاسخ گفت: «قرار بود حوالی ساعت 11 صبح پخش زنده فرود آپولو 12 را انجام دهیم. براساس همان زمان‌هایی که فیلم‌ها از مرکز کنترل فضایی هیوستون در آمریکا پخش می‌شد، ما تصاویر را از ماهواره دریافت می‌کردیم و پخش زنده در ایران همزمان انجام می‌شد. البته تصاویر کیفیت پایینی داشت.» میرفخرایی در ادامه به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: «به خاطر دارم مثلا در مأموریت آپولو 13، وقتی اشکالی در برنامه فضایی به وجود آمد و نزدیک بود فضانوردان با سانحه فضایی روبه‌رو شوند، وقتی ما در ایران به طور زنده رویداد را تماشا می‌کردیم، متوجه همه اتفاقات بودیم و استرس را در صدای فضانوردان و مکالماتشان با مرکز هیوستون به وضوح حس می‌کردیم که می‌گفتند دچار مشکل شده‌اند. اگر ماجرا ساختگی بود که مسلما آمریکا دوست نداشت مأموریت فضایی‌اش مقابل چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در اوج رقابت با روس‌ها شکست بخورد و حتما سانسور می‌کردند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها