در حاشیه توافق دوباره کی روش و ادامه مربیگری وی در ایران
کد خبر: ۹۰۶۱۰۵
شما راحت باشید آقای کی روش

فقط چند ماه از ورود کارلوس کی روش به کشورمان می گذشت که در یک برنامه ی تلویزیونی به کارگردان آن پیشنهاد دادم اگر به دنبال یک مردم شناس زبده می گردد، زین پس مربی جدید را به تلویزیون بیاورد!

به گزارش جام جم ورزشی ، ورود این مربی مصادف با کشمکش های ساختاری در حوزه ی سیاست و اجتماع بود و او که به خوبی صید ماهی در چنین آبی را در تاریخ کشورش آموزش دیده بود، با شناخت ساختارهای معیوب ، سوار موج این دریای متلاطم شد.

مثلت رسانه، سیاست و مردم می توان چنان بازوی پرقدرتی شود که هر رقیب سرسخت و منطق گوی را نیز از میدان به در کند. کنش ها و جهت گیری های این مربی در میدان ورزش ایران با رویکردی عوام فریبانه، آنچنان به مذاق انسان ایرانی خوش آمد که سیل میلیونی هوادار را بسیج کرد تا یک صدا نام او را فریاد و رییس جمهور را مجاب که دستور به ابقای او به هر قیمتی دهد. اما شما به خوبی می دانید که محبوبیت در ایران، همواره باید از طرف بدخواهان و دشمنان تهدید و تقویت شود.

مربیان داخلی، اولین قربانیان این نمایش شدند و هرکه علیه این مربی بزرگ لب به سخن وا کرد، به کوچکی خود اعتراف و به سرعت تحقیر و تکفیر شد. از طرف دیگر رسانه ها و آمارهای هفتگی و گاه روزانه شان با حربه های آشکار رسانه ای، دست به دستکاری ذهن مخاطبان خود زده و مدام ترس از کف دادن این مربی و استعفای او، که همان پایان جهان و فوتبال ایران است را در دلشان می کاشت.

شاید کسی منکر ارزش های فنی و علم فوتبالی این مربی پرتغالی نباشد اما سوال اساسی اینجاست که اگر او در میدان ورزش کشور دیگری همچون آلمان نیز فعالیت کند، باز چنین کنش هایی از او خواهیم دید؟ باور کنید چنین کرداری از یک مربی فوتبال تنها در یک حیات اجتماعی، سیاسی مانند ایران مجال بروز می یابد و او که مردم شناس زبده ایست به خوبی می داند که اینجا هر کاری کند، بالای چشممش را ابرو نمی گویند. حتی اگر در ساختمان ایفمارک، مقابل همه ی ایرانیان چشم ها را ببندد و دهان را باز کند.

داروین صبوری / جامعه شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هرچی
-
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
۰
۰
نه نخواهی دید فیلسوف ، به خاطره اینكه كشوری مثل آلمان همه چی سر جای خودشه و امكانات حرفه ای
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها