رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران درگفت و گو با جام جم آنلاین :

چراغ سبز آمریکا به بانکهای اروپایی در حد حرف بوده/جذب سرمایه گذار زمانبر است

رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران گفت :چراغ سبزآمریکا به بانکهای اروپایی برای ورود به ایران در حد حرف بوده ، آنچه مهم است تاییدیه مکتوب خزانه داری آمریکا به بانکهای اروپایی است تا آنها را مطمئن کند زیانی متوجه اشان نخواهد بود.
کد خبر: ۹۰۶۰۴۶
چراغ سبز آمریکا به بانکهای اروپایی در حد حرف بوده/جذب سرمایه گذار زمانبر است

فریال مستوفی در گفت وگو با خبرنگار جام جم آنلاین گفت : برخی از بانک ها مانند: HSBC، Deutsche Bank که قبلا بابت همکاری با ایران در دوران تحریمها جریمه های سنگینی شده اند، حاضر به همکاری مجدد با بانکهای ایرانی بدون تاییدیه قرص و محکم از سوی آمریکا نیستند . هرچند وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که برای چنین ارتباطی مشکلی وجود ندارد، اما این چراغ سبز در حد حرف بوده است و آنچه مهم است باید خزانه داری آمریکا تاییدیه مکتوب بدهد که زیانی متوجه بانکهای اروپایی نخواهد بود . بنابراین تا بانکهای اروپایی این تاییدیه صد درصدی را از آمریکا نگیرند از ورود به ارتباط با ایران همچنان هراسان خواهند بود ، چرا که اگر بانکهای اروپایی دوباره جریمه شوند موضوع کیفری می شود .

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برای جذب سرمایه گذار، نیاز به برقراری روابط بانکی است اما تا استاندارد بانکهای داخلی با توجه به شرایط تحریمی تا سطح بین المللی افزایش یابد و به روز شود زمان می برد . البته یکسری بانک های اروپایی با بانک های ایران ارتباط گرفته اند، اما هنوز بانک های بزرگ شروع به کار نکرده اند و برای حل مشکلات زمان نیاز داریم .

رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران گفت :متاسفانه بعد ازتوافق تبلیغات زیادی صورت گرفت و انتظارات زیادی در مردم ایجاد شد که الان با انجام توافقات سرمایه گذاران به ایران سرازیر می شوند در حالی که این موضوعی زمانبر است .

وی درباره موانع سرراه ورود سرمایه گذارن خارجی به کشور خاطر نشان کرد : کارنامه ایران در سالهای گذشته در جذب سرمایه گذار موفق نبوده است ، وجود برخی قوانین دست و پاگیر ، تغییر مکرر قوانین ، نوسانات و دو نرخی بودن ارز ، قانون کار و مالیات و تامین اجتماعی از جمله موانع سرمایه گذاری است که محیط کسب و کار را برای آنها غیر جذاب می کند که البته باید به این مسائل محدودیت هایی را که به دلیل شرایط تحریمی بر کشور حاکم شده بود را نیز بیفزاییم.

انتظارات را درمردم بالا بردیم

مستوفی در پاسخ به این پرسش که در حدود چهار ماهی که از برجام می گذرد در حوزه جذب سرمایه گذار چه اتفاقاتی افتاده است گفت : ما در این چهار ماه تلاش کردیم تا چهره بهتری از ایران نشان دهیم،البته محدودیت های داخلی که به فضای کسب و کار کشور باز می گردد از جمله قوانین داخلی و آیین نامه هایی که وجود دارد به قوت خود باقی است و نیاز به اصلاح دارد .اما در بحث بیرونی در بعد از فرجام فضایی ایجاد شده است که گروههای مختلف و هیات های مختلف برای رصد اوضاع و شرایط سرمایه گذاری در ایران اعلام آماد گی کرده اند .

وی افزود: با اجرای برجام انتظارات زیادی در مردم ایجاد شدکه با انجام توافقات سرمایه گذاران خارجی به کشور سرازیر می شوند، این درحالیست که در ایران شرایط برای جذب سرمایه خارجی بسیار بد است چون به ندرت شما می توانید طرحی با توجیه اقتصادی مناسب برای سرمایه گذاری خارجی پیدا کنید.

وی در ادامه گفت : کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران گزارشی رادرباره مسائل ومشکلاتی که سر راه سرمایه گذاری است تهیه و حدود دو ماه پیش به مرکز پژو هش های مجلس ارسال کرده است و انتظارمان این است که در مجلس آینده برای اصلاح این قوانین تلاش شود و امید واریم مجلس نیز همراه باشد .

طرحهای سرمایه گذاری نباید دستوری باشد

مستوفی تاکید کرد : سرمایه گذاردرطرحهایی وارد می شود که توجیه اقتصادی داشته باشد و ما باید از پروژه هایی که به صورت دستوری ارائه می شود پرهیز کنیم . باید قبول کنیم سرمایه گذار نه بنیاد نیکوکاری دارد و نه مسئول آن است که درکشورما ایجاد اشتغال کند ما باید پروژه هایی را به آنها معرفی کنیم که علاوه بر اینکه برای کشور لازم است و اشتغال ایجاد می کند برای سرمایه گذار منفعت داشته باشد ، هیچ کس در صورت ضرر تمایلی برای سرمایه گذاری ندارد.

عضو اتاق بازرگانی گفت: سرمایه گذاران خارجی باید خودشان به ایران بیایند و طرحهای با توجیه اقتصادی مناسب را پیدا کنند بنابراین تا این شرکتها به ایران بیایند و طرح مورد نظر خود را پیدا کنند زمان زیادی صرف خواهد شد.

اولویت جذب سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور است

وی گفت : در کمیسیون سرمایه گذاری ، بحث آمایش سرزمین را دنبال می کنیم همینطور به دنبال آن هستیم تا با مذاکره با شرکت های خصوصی سطح استاندارد شرکت ها را بالابیریم . ما شرکت ها را راهنمایی خواهیم کرد که چگونه طرح های خودشان را برای سرمایه گذاری آماده کنند .سعی می کنیم با شرکت های بین المللی و حقوقی مذاکراتی را داشته باشیم تا به سرمایه گذاران داخلی و خارجی مشورت دهیم . درحال حاضر با یک شرکت مشاوره بین المللی دراین رابطه تفاهمنامه ای را امضاء کردیم و با شرکت های دیگر هم در حال مذاکره هستیم و مطمئن هستم اگر فرصت لازم داده شود می توانیم سرمایه گذاران را به کشور جذب کنیم .

وی افزود : اولویت ما ابتدا جذب سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور است چرا که آنها در خارج از کشور ارتباطاتی را با شرکت های خارجی دارند که می توان از آن ارتباطات بهره برد و با توجه به عرق ملی و آشنایی که به محیط و زبان کشورشان دارند، تمایلشان برای سرمایه گذاری و حتی جذب سرمایه گذاران خارجی بیشتر است و امیدواریم با گشایش فضاهایی که می شود بتوانیم سرمایه گذاری محقق کشور را بالا ببریم .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها