خیابان‌های بجنورد چیزی از زیبایی کم ندارد؛ آرامش، طراوت، سرسبزی و درختان چنار کهنسالی که شانه به شانه در تمام خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر قدبرافراشته‌اند؛ در این میان آنچه این زیبایی را به چالش کشیده و زخم بر چهره‌اش می‌کشاند، تردد تاکسی‌های فرسوده و رنگ‌پریده بسیاری است که هم زیبایی را از شهر گرفته و هم به دلیل فرسودگی از آلایندگی بالایی نیز برخوردار بوده و ایمنی شهروندان را به خطر انداخته است.
کد خبر: ۹۰۶۰۰۷
تاکسی‌های فرسوده، وصله ناجور خیابان‌های بجنورد

به گزارش جام‌جم، بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است که حدود یک دهه پیش و پس از تقسیم خراسان بزرگ به سه استان، به عنوان مرکز خراسان شمالی تعیین شد. با مرکز اعلام شدن این شهر، جمعیت آن نیز رو به فزونی نهاد. از سویی این شهر که در مسیر عبوری به سمت مشهد واقع شده، سالانه شاهد تردد مسافران و گردشگران بسیار زیادی است که این مسیر را برای رسیدن به مشهد و زیارت امام هشتم انتخاب می‌کنند، ضمن این‌که به دلیل واقع شدن بجنورد در اقلیم آب و هوایی خنک و معتدل، توقفی کوتاه نیز در این شهر دارند. با این همه امکانات و ملزومات شهری بجنورد نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده و مطابق شرایط فعلی آن توسعه نیافته و این شهر همچنان از مشکلاتی چون ترافیک بالا و فرسودگی خودروهای تاکسی که عمرشان گاه به 30 سال هم می‌رسد، در رنج است.این درحالی است که براساس استانداردهای موجود عمر تاکسی نباید بیش از پنج سال باشد و به‌دلیل استهلاک و گردش فراوان این خودرو در شهرها، به خاطر جلوگیری از آلایندگی و بخصوص ایمنی سرنشینان، پس از پنج سال باید تعویض و نو شود، اما این موضوع در بجنورد تبدیل به یک رویا شده است.

هراس از جدا شدن اجزای تاکسی!

در همین زمینه یکی از شهروندان بجنوردی که به خاطر شرایط کاری‌اش مدام باید با تاکسی تردد کند، به جام‌جم می‌گوید: عمر بیشتر تاکسی‌های زرد شهر به حدی بالاست که گاهی ترس از باز شدن اجزا و چرخ‌های تاکسی تا رسیدن به مقصد آزارمان می‌دهد.

بانوی سالمندی نیز در این زمینه می‌گوید: برای رفتن به خانه پسرم مجبورم هر روز مسیری طولانی را با تاکسی طی کنم، اما توقف‌های طولانی رانندگان در ایستگاه و سر و صدای تاکسی مربوط به فرسودگی آنها، مرا دچار سردرد می‌کند.

او در ادامه با اشاره به اوضاع نابسامان تاکسی و با بیان این‌که بیشتر آنها حتی از من هم مسن‌تر هستند، می‌افزاید: گاهی در یک ایستگاه هیچ خودرو و راننده‌ای پیدا نمی‌شود و گاهی در یک ایستگاه تعداد زیادی خودرو انتظار یک مسافر را می‌کشند، انگار که هیچ برنامه‌ریزی خاصی برای این موضوع وجود ندارد. البته نارضایتی رانندگان تاکسی‌ها هم کمتر از شهروندان بجنوردی نیست. یکی از رانندگان در این خصوص می‌گوید: ده سال بیشتر از تفکیک استان خراسان بزرگ می‌گذرد، اما در این مدت آب از آّب تکان نخورده و فقط به حجم خودرو‌ها و ترافیک افزوده شده است.

وعده‌ای برای روزهای خوب

با وجود این، مدیرعامل تاکسیرانی بجنورد چندان از اصلاح وضعیت تاکسی‌ها ناامید نیست و از فرا رسیدن روزهای خوب برای ناوگان تاکسیرانی بجنورد خبر می‌دهد: قرار است تعدادی خودرو جدید به جای خودروهای فرسوده به رانندگان تحویل داده شود و به عنوان خونی تازه در شریان‌های این پیکر تزریق شود.

هادی قربانی می‌افزاید: با توجه به این‌که خودورهای فرسوده سبب تشدید آلودگی هوا می‌شوند، به همین دلیل سازمان تاکسیرانی، از رانندگان تاکسی‌های فرسوده خواسته برای دریافت خودروی جدید ثبت‌نام کنند.

وی اظهار می‌دارد: امیدواریم تا پایان شهریور ماه امسال، تاکسی‌های پیکان از شهر بجنورد حذف شوند؛ چراکه علاوه بر آلودگی هوا، رانندگان ملزم هستند بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف تعمیرات خودرو کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بجنورد سازمان تاکسیرانی، رانندگان تاکسی‌های فرسوده را به بانک برای اخذ تسهیلات معرفی می‌کند تا با دریافت وام بتوانند خودرویی نو تهیه کنند.

قربانی اضافه می‌کند: رانندگان پس از معرفی به بانک با دریافت 200 میلیون ریال وام و معاوضه 50 میلیون ریال با خودروی فرسوده خود می‌توانند خودروی جدید خریداری کنند.

حسین حیدرزاده

جام‌جم بجنورد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها