با توجه به موضوع مونتاژ خودروهای چینی توسط تولیدکنندگان مطرح کشورمان، لازم است این مهم را آن‌هم در شرایط فعلی اقتصاد کشورمان از زوایای متفاوتی بررسی کنیم. درحالی که نباید فراموش کرد براساس اصول علمی و اقتصادی، بحث تولید و مونتاژ خودروهای خارجی داخل کشورمان سیاستی اشتباه و شکست خورده است که نباید به آن تکیه کرد.
کد خبر: ۹۰۵۹۸۰

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم، بحث شرایط اقتصادی خودروسازان کشورمان است که به دلیل سوءمدیریت‌ها و همچنین شرایط اقتصادی، این بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی اکنون در وضع مناسبی قرار ندارند و با استفاده از جذابیت مونتاژ برخی محصولات خارجی، به دنبال کسب درآمدهای کوتاه‌مدت هستند.

دومین نکته به نوعی مربوط به انعطاف‌پذیری خودروسازان چینی در دوران تحریم می‌شود که خودروسازان ایرانی را به خود جلب کرد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند با استفاده از امتیازهایی که چینی‌ها برایشان در نظر گرفته بودند، پاسخی حداقلی را برای نیازهای مخاطبانشان در داخل کشورمان در نظر بگیرند، اما همان‌طور که می‌دانیم هر دوی این دلایل به نوعی غیرمنطقی بوده و نباید به آنها به عنوان عامل تعیین‌کننده، توجه داشته باشیم.

از این‌رو با در نظر گرفتن نکات مطرح شده بالا لازم است خودروسازان کشورمان امروز به این نکته توجه داشته باشند که این نوع سیاست‌ها در بلندمدت، نه‌تنها مشکلاتشان را مرتفع نخواهد کرد؛ بلکه هیچ انتقال فناوری و ارتقای سطح کیفی را به ایران هدیه نخواهد کرد و باید سیاست‌های دیگری در این زمینه اتخاذ شود. بنابراین اگر می‌خواهیم به عنوان خودروساز در جامعه بین‌الملل شناخته شویم، لازم است به موارد زیر توجه کنیم:

1ـ با توجه به شرایط ایجاد شده در دوران پسابرجام در قوانین موجود صنعت خودرو بازنگری انجام پذیرد تا بتوانیم برای سرمایه‌گذاران این تفکر را ایجاد کنیم که صنعت خودرو، صنعتی قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری و تولید است؛ چون در غیر این صورت تنها زمینه خروج سرمایه‌ها از صنعت خودرو را فراهم کرده‌ایم.

2ـ به جای انعقاد قراردادهای مونتاژکاری که تاکنون هیچ فایده‌ای برای صنعت خودروسازی ایران نداشته و صرفا باعث هدررفت منابع داخلی نیز شده است، به نوعی با خارجی‌ها وارد معامله شویم که آنها تشویق به سرمایه‌گذاری و تولید محصول مشترک در کشورمان شوند. بنابراین طراحی یک پلتفرم متناسب با توانمندی‌های داخلی یا حتی مشترک میان ایران و یک خودروساز مطرح، گزینه‌ای بسیار منطقی‌تر از مونتاژکاری است.

3ـ با در نظر گرفتن توانمندی‌های موجود از نظر قطعه‌سازی و همچنین تجارب سازنده‌ای که طی سال‌های گذشته در صنعت خودروسازی به دست آورده‌ایم، برای استفاده بهینه از آنها برنامه‌ریزی کنیم. درحالی که امروز می‌بینیم سیاست استفاده از توانمندی قطعه سازان به گونه‌ای بوده که بعضاً باعث درگیری آنها و همچنین گرفتاری‌های مالی گسترده برایشان شده است.

دکتر ابوالفضل خلخالی

استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها