دکتر علی‌عسکری اهداف جدید رسانه ملی را تشریح کرد

همگرایی برای امید و نشاط

مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و جدید سازمان صداوسیما، روز گذشته در حالی برگزار شد که تقریبا همه سخنرانان این مراسم، فصل تازه‌‌ای برای رسانه ملی پیش‌بینی‌کرده و نشاط و همدلی با مردم برای ایجاد امید و پویایی در جامعه را از ضروریات عملکرد صداوسیما دانستند و آن را زمینه‌ساز تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برشمردند.
کد خبر: ۹۰۵۹۷۹

رئیس مجلس شورای اسلامی از جمله سخنرانان این مراسم با تاکید بر این نکته که جامعه منقبض نمی‌تواند به لحاظ اقتصادی رشد داشته باشد و امروز تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین مسأله کشور است، از رئیس جدید سازمان صداوسیما خواست که مسائل این رسانه عظیم را با ارجاع به منفعت و خواست ملی حل کند.

منفعت ملی مرجع تصمیم‌گیری

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از کوتاهی عمر مدیریت دکتر محمد سرافراز و به امید پایداری و استواری دکتر علی‌عسکری در این سمت، از تلاش‌ها و زحمات رئیس قبلی سازمان صداوسیما و اقدامات مهم و تاثیرگذار وی قدردانی کرد و خطاب به روسای قبلی و جدید سازمان صداوسیما گفت: سازمان صداوسیما همیشه با مشکلات و چالش‌های بسیار روبه‌رو بوده و این کاملا طبیعی است و آنچه اهمیت دارد، نحوه مواجهه با مشکلات است.

دکتر علی لاریجانی، ضمن تاکید بر قدر و منزلت دکتر سرافراز و اشاره به خدماتش بخصوص در بخش برون‌مرزی سازمان، درباره رئیس جدید سازمان صداوسیما گفت: دکتر علی‌عسکری از مدیران توانا، با پشتکار و خستگی‌ناپذیر است. با روحیه مثبتی که از ایشان سراغ دارم، بعید می‌دانم استعفا کند.

وی اجرای موارد ذکر شده در حکم دکتر سرافراز در آبان سال 93 را برای رئیس جدید سازمان صداوسیما نیز راهگشا دانست و در این ارتباط به دو نکته مهم تاکید کرد. از نگاه رئیس مجلس در درجه اول تبیین حقایق دینی در عصر رسانه‌های سکولار یکی از مهم‌ترین وظایف صداوسیماست و در مرتبه بعدی سازمان صداوسیما باید به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر ایجاد نشاط و امید تاکید کرد و ایجاد توازن بین اخبار مثبت و منفی را ضروری دانست.

لاریجانی معتقد است؛ در شرایطی که با رکود مواجه هستیم، صداوسیما باید در ایجاد روحیه نشاط و کارآفرینی بکوشد و با ارائه برنامه‌های طنز، نشاط‌آور، بشاش و چینش حساب شده برنامه‌هایش، جامعه را به سمت فعالیت بیشتر با انگیزه و روحیه قوی‌تر هدایت کند. برنامه‌سازی درباره برجام نیز از دیگر مواردی بود که رئیس مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد و از رئیس جدید رسانه ملی خواست به عنوان رسانه نظام و در جهت برآوردن اهداف و خواسته‌هایی که نظام به دنبال آن بوده و مسیرش را طی کرده، در مواجهه با مخالفان و موافقان برجام، راه‌حل‌های منطقی و متناسب با منفعت ملی بیندیشد.

فصلی نو رقم بزنیم

رئیس جدید رسانه ملی که به تعامل و همگرایی شناخته شده و این ویژگی بیش از هر چیز در اولین سخنرانی او به عنوان ریاست سازمان صداوسیما مشهود است، در مراسم معارفه‌اش، رسانه ملی را همکار همه قوای نظام دانست و اظهار امیدواری کرد که با حمایت رئیس‌جمهور، ریاست قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی و با اتکا به داشته‌ها و سرمایه‌های سازمانی بتواند فصلی نو در فضای رسانه‌ای کشور رقم بزند.

دکتر عبدالعلی علی‌عسکری بر همین اساس تاکید کرد: رسانه ملی عضوی غیرقابل انفکاک از خانواده نظام اسلامی و در تعامل با حاکمیت و دولت اسلامی است و در دستیابی به آرمان‌های ملت ایران است که خود را می‌یابد و معنا می‌بخشد.

رئیس سازمان صداوسیما با ذکر مقدمه‌ای درباره عصر رسانه‌ها، نبرد رسانه‌ای استکبار به منظور انتقا‌مجویی از ملت بزرگ ایران و وظیفه پاسخگویی به مردم را بر دوش صداوسیما دانست و گفت: من با سازمان صداوسیما خوب آشنا هستم، عمق میدان این رسانه را می‌شناسم. این سازمان قوی، مستحکم و باابهت است که همه قدرتش را از انسان‌های رسانه‌ای می‌‌گیرد؛ از کسانی که در کار تولید برنامه هستند تا آنهایی که روی مرتفع‌ترین قلل، فرستنده‌های سازمان را اداره می‌کنند.

دکتر علی‌عسکری تعامل و همکاری و حمایت همه‌جانبه از قوای سه‌گانه، حمایت قاطع از فعالیت‌های دولت در دستیابی به اهداف بلند نظام و ایجاد امید و نشاط در جامعه، بیان پیشرفت‌های روزافزون کشور، پرهیز از سیاه‌نمایی‌ها، تأکید بر وحدت ملی و پرهیز از شکاف و دوقطبی شدن جامعه، دستیابی به شعار متعالی عدالت و پیشرفت، شکل‌دهی به رقابت و مقاومت رسانه‌ای هوشمندانه و کمک به تبدیل شدن نظام اسلامی به یک قدرت بزرگ جهانی و دستیابی ملت ایران به آرمان‌هایش را محورهای مورد تأکید رسانه ملی در دوران جدید برشمرد.

تلاش برای به‌حرکت درآوردن توانمندی‌ها

رئیس رسانه ملی ادامه داد: عمق بخشی به تولیدات رسانه‌ای، دین باوری و ارزش‌های اخلاقی، مواجهه هنرمندانه و هوشمندانه با موضوعات اجتماعی، نگاه پر محبت‌ و کرامت‌آمیز به مخاطبان و آحاد ملت ایران، تولیدات فاخر و هنرمندانه و پرجاذبه رسانه، پاسخگویی به میل، مصلحت و نیاز مخاطبان و رضایتمندی آنان، تولید، انتقال و انتشار صدا و تصویر با کیفیت بالا و بالاخره نمایش جمال زیبای ملت ایران و تلاش در جهت رشد و خلق همه مزیت‌های رسانه‌ای به دست نیروهای خدوم و فرهیخته در سازمان صداوسیما از مواردی است که برای رئیس جدید سازمان از اهمیت ویژه برخوردار است. وی وعده داد که باید برای به حرکت درآوردن توانمندی‌های عرصه فرهنگ و هنر در این سازمان تلاش بیشتری داشته باشد.

براساس اظهارات رئیس جدید رسانه ملی، حضور تهیه‌کنندگان بزرگ، کارگردانان باظرفیت و چیره‌دست، هنرمندان عرصه رسانه در خلق آثار بزرگ، سریال‌ها و فیلم‌های فاخر از مأموریت‌های سازمان صداوسیما در آینده نزدیک خواهد بود.

کارنامه 18 ماهه

در مراسم تکریم از رئیس سابق سازمان صداوسیما، دکتر محمد سرافراز گزارشی از ریاست 18 ماهه در سازمان صداوسیما ارائه کرد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین موردی که سرافراز به آن اشاره کرد، حل مشکلات مالی سازمان بود که با راهکارهایی چون کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها میسر شد و براساس توضیحات رئیس سابق سازمان، قراردادهای درآمدزایی برای سازمان به شکلی بسته شده که ریاست جدید سازمان از بابت تامین بودجه آن با مشکل چندانی روبه‌رو نخواهد بود.

سرافراز در این‌باره گفت: چالش اصلی ما، داشتن 1800 میلیارد تومان بودجه و 2700 میلیارد تومان هزینه بود و مدیران و برنامه‌سازانی که از تلویزیون طلب داشتند. با این همه، دولت به وعده‌هایش درباره متمم بودجه عمل نکرد و چاره‌ای جز افزایش درآمدها در کنار صرفه‌جویی باقی نماند. خوشبختانه در مدل فعلی سازمان در سال جاری 2300 میلیارد تومان بودجه خواهد داشت که با کمک دولت این رقم به 3500 میلیارد خواهد رسید و آقای علی‌عسکری از این بابت با مشکل جدی مواجه نخواهد بود.

وی چابک‌سازی را از دیگر دستاوردهایش برشمرد و از افزایش مخاطب‌ در شبکه‌های دو، خبر، مستند، نسیم و آی‌فیلم خبر داد.

به گفته رئیس سابق سازمان صداوسیما، شبکه پنج نیز به واسطه توجه به مسائل اقتصادی در مسیر افزایش مخاطب قرار گرفته است.

از دیگر دستاوردهایی که سرافراز به آنها اشاره کرد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: تاسیس شبکه‌هایی برای خردسالان و کودکان، ارتقای کیفیت پخش شبکه‌های پرس‌‌تی‌وی، آی‌فیلم، تهران و مستند به صورت اچ‌دی و آماده‌سازی بسترهای لازم برای پخش اچ‌دی شبکه سه در آستانه بازی‌های المپیک، راه‌اندازی فرستنده سوم دیجیتال در تمام مراکز استان‌ها، تغییر قاب فرستنده‌ها متناسب با تجهیزات نوین برنامه‌سازی، ساماندهی و هویت‌بخشی به سایت‌های اینترنتی سازمان صداوسیما، ارائه اپلیکیشن‌هایی برای دریافت برنامه‌های رادیو و تلویزیون، ایجاد بخش‌های زنده خبری که اولین بار با سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا سر و صدا به‌پا کرد و تغییر در فرم ارائه خبر.

وی در پایان متذکر شد سازمان صداوسیما همچنان با مشکلاتی رو‌به‌روست و از آن جمله به خطر قطب‌بندی موافقان و مخالفان برجام اشاره کرد. سرافراز استعفا را به معنای طلب عفو دانست و ضمن درخواست بخشش، برای رئیس جدید سازمان آرزوی موفقیت کرد تا به پشتوانه سابقه انقلابی و حضور در رسانه ملی بتواند این کشتی را به ساحل مقصود برساند.

مجاهدت خاموش

همچنین اظهارات دکتر علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیمای سازمان صداوسیما که با چاشنی طنز و صراحت همراه بود، بیش از هر چیز دلایل استعفای زودهنگام دکتر سرافراز را تشریح کرد.

معاون سیما، دکتر سرافراز را مدیری توصیف کرد که همزمان چند کار را باهم انجام می‌دهد و تاکید کرد: همیشه ملاحظات بیرونی، داخلی و شخصی سبب می‌شود که نتوان چند کار را همزمان انجام داد و به همین دلیل آقای سرافراز برخی برنامه‌هایش را به نتیجه رساند، اما در مورد برخی دیگر از این برنامه‌ها در اجرا و عمل ناکام ماند.

دکتر پورمحمدی ایجاد هماهنگی با دیگران بخصوص کسانی که نگاه و اندیشه متفاوتی دارند، دشوار توصیف کرد و افزود: دکتر سرافراز نتوانست هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند و به‌رغم گام‌های موثری که برای اصلاح و نظم ساختاری، ایجاد شفافیت کاری و مالی، حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی، شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران، تمرکز بر کیفیت به جای کمیت، چابک‌سازی و ایجاد هویت رسانه‌ای در سازمان صداوسیما برداشت، به نتیجه نرسید.

بنیانگذار تلویزیون برون‌مرزی

تکریم از رئیس سابق سازمان صداوسیما، با ذکر دستاوردهای او انجام شد و به این منظور دکتر محمد اخگری، معاون برون‌مرزی رسانه ملی فهرستی از دستاوردهای وی ارائه کرد.

وی دکتر سرافراز را بنیانگذار تلویزیون برون‌مرزی در کشور خواند و از توسعه شبکه‌های رادیویی برون‌مرزی به 34 زبان خبر داد.

اخگری درباره اثرگذاری شبکه‌های برون‌مرزی توضیح داد: کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی بر آن شدند که صدای این رسانه را خاموش کنند و برخی مجریان این شبکه‌ها موفقیت‌های سیاسی قابل‌توجهی در کشورهایشان به‌دست آورده‌اند. همه این موفقیت‌ها مدیون تلاش‌های بی‌وقفه دکتر سرافراز است که خشم دشمنان نظام و انقلاب را در پی داشت و سبب شد نام ایشان در فهرست تحریم قرار گیرد.

کاهش مخاطبان رادیو و تلویزیون فقط به ایران محدود نمی‌شود

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما با اشاره به کوچ مخاطبان رادیو و تلویزیون به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در تمام دنیا، از همکارانش در صداوسیما خواست برای به انجام رساندن مأموریت رئیس جدید سازمان و حضور موفق در فضای مجازی تلاش کنند.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین رسولی‌محلاتی، نماینده رهبر انقلاب اسلامی متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به دکتر علی‌عسکری، رئیس جدید رسانه ملی را قرائت کرد.

همچنین در این مراسم جمع کثیری از مسئولان قوای مختلف، مدیران و هنرمندان حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار ذوالقدر معاون قوه قضاییه، حسین محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار محمدرضا نقدی و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حاضرانی از بیت آیت‌الله شاه‌آبادی، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و نهاد ریاست جمهوری ایران، فرماندهان عالی‌رتبه، ‌سرداران نیروی انتظامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خلفی رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه، مدیران و معاونان سازمان صداوسیما، سیدمحمدحسینی وزیر اسبق ارشاد، مدیران مراکز استان‌‌ها، هنرمندانی همچون جمشید مشایخی، ‌داریوش ارجمند، ‌علی نصیریان، داوود میرباقری، مسعود جعفری‌جوزانی، ضیاء‌الدین دری، داریوش اسدزاده، ایرج راد و ‌محمدعلی کشاورز اشاره کرد.

برنامه‌و محورهای رسانه ملی

حمایت همه‌جانبه از قوای سه‌گانه

حمایت قاطع از فعالیت‌های دولت

ایجاد امید و نشاط در جامعه

بیان پیشرفت‌های روزافزون کشور

پرهیز از سیاه‌نمایی، تاکید بر وحدت ملی و پرهیز از شکاف دو قطبی شدن جامعه

شکل‌دهی به رقابت و مقاومت رسانه‌ای هوشمندانه

کمک به تبدیل شدن نظام اسلامی به یک قدرت بزرگ جهانی

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها