بخشدار مرزداران از توابع شهرستان سرخس گفت: با همت مردم روستاهای اطراف دریاچه بزنگان و تشکیل پویش نجات دریاچه، این اثر طبیعی از مرگ نجات یافت.
کد خبر: ۹۰۵۸۱۷

به گزارش ایرنا، علی نصیریان افزود: این دریاچه تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی واقع در 130 کیلومتری شرق مشهد و 80 کیلومتری سرخس در جنوب رشته ‌کوه‌های هزارمسجد است.

وی ادامه داد: آب دریاچه بزنگان از چشمه سرآسیاب تامین می‌شود و منبعی برای تغذیه اکوسیستم منطقه است و گونه‌های مختلف جانوری و آبزی ازجمله ماهی قزل‌آلا و کپور در آن زیست می‌کردند. بخشدار مرزداران گفت: همچنین این دریاچه در سال‌های گذشته میزبان گونه‌های متفاوت پرندگان مهاجر، عقاب، باز شکاری، اردک و مرغ مینا بود.

وی افزود: خشکسالی سال‌های اخیر، مهار نشدن سیلاب‌ها و هدر رفت آنها و واگذاری زمین‌های حریم دریاچه به افراد حقیقی باعث کم شدن ورودی آب از سمت شمال به دریاچه بزنگان و خشکیدن آن شد. نصیریان اظهار کرد: به دلیل کم شدن آب دریاچه و افزایش غلظت شوری آن، گونه‌های جانوری و پرندگان مهاجر سیبری از اطراف دریاچه پراکنده شدند و ماهیان دیگر قادر به ادامه حیات در آب شور نبودند.

وی بیان کرد: در پی بارندگی‌های امسال، مردم به صورت خودجوش از سمت پایین دریاچه دوکانال حفر کردند که یک کانال از آبرفت‌های روستاهای آب دراز و قرقره و کانال دیگر از آبرفت‌های روستاهای بزنگان و کلاته عوض، آب را به سمت دریاچه هدایت کردند و این اثر طبیعی از مرگ نجات یافت.

بخشدار مرزداران مساحت دریاچه بزنگان را 53 هکتار و عمق آب آن را در حالت طبیعی تا 12 متر ذکر و بیان کرد: با همت مردم منطقه، در سال جاری یک سوم از آب دریاچه احیا شد و اکنون ارتفاع آب در عمیق‌ترین نقطه دریاچه به هفت متر می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها