شکارچی پشیمان کبک در بوکان:

پرندگان در قفس را آزاد کنید

«اینجانب علی علیپور که سالیان زیاد به عنوان صیاد کبک‌های کوهی مناطق بوکان و حومه به شکار و صید پرندگان کوهی مشغول و سرگرم بوده‌ام، اکنون به لطف و خواست پروردگار به این نتیجه رسیده‌ام که جانوران و پرندگان نیز همچون انسان‌ها آزادی را دوست دارند و خواهان آزادی از قفس و بازگشت به طبیعت هستند.
کد خبر: ۹۰۵۶۰۳
پرندگان در قفس را آزاد کنید

اکنون من از کرده خود در سال‌های گذشته بشدت پشیمانم و از دیگر شکارچیان نیز عاجزانه می‌خواهم که پرندگان در قفس خود را آزاد کنند.» سطور بالا، بخشی از ندامت‌نامه یکی از بزرگ‌ترین شکارچیان کبک شهرستان بوکان واقع در آذربایجان غربی است که از 45 سال پیش در زمینه شکار، زنده‌گیری و خرید و فروش کبک‌های کوهی فعالیت داشته و امروز پشیمان از گذشته خویش، کبک‌های دربندش را از طریق اداره محیط‌زیست بوکان در طبیعت رها کرده است. گفت‌وگوی جام‌جم را با علی علیپور بخوانید.

چطور شد که به کار صید کبک روی آوردید؟

تقریبا از 20 سالگی، یعنی حدود 45 سال پیش به شکار و صید کبک روی آوردم و علاقه به این کار تنها عاملی بود که مرا به سوی آن سوق داد.

یعنی این کار را صرفا به دلیل علاقه و تفریح انجام می‌دادید؟

شکار کبک برای من صرفا جنبه تفریحی داشت و چشمداشتی به جنبه مالی آن نداشتم زیرا هزینه زندگی خود را از طریق شغلی که دارم (ساخت و فروش ادوات کشاورزی همچون داس و چاقو و...) تامین می‌کنم.

چه تفریحی در کار شکار کبک وجود دارد که شما و دیگر شکارچیان را به سمت آن سوق داده و می‌دهد؟

کبک پرنده کوهی زیبایی است که صدای دلنشینی دارد و نگهداری آن در خانه مثل هر پرنده زیبای خوش‌آواز دیگری لذت‌بخش است. علاوه بر این از دیرباز مسابقه میان کبک‌ها و به جان هم انداختن آنها در برخی استان‌ها همچون آذربایجان غربی مرسوم بوده است، برای همین بسیاری بویژه در گذشته به زنده‌گیری کبک و فروش آن برای نگهداری در قفس یا پرورش برای مسابقه و جنگ کبک‌ها اقدام می‌کردند. من هم به همین دلایل و البته بیشتر به خاطر علاقه خاصی که به این پرنده و صدای دلنشین آن داشتم، به صید و زنده‌گیری آن مشغول بودم، به طوری که حتی پس از ترک صید کبک، پرورش و نگهداری از آنها را رها نکردم.

مسابقه کبک‌ها هنوز هم در بوکان و آذربایجان غربی رواج دارد؟

امروزه نسبت به گذشته بسیار کمتر شده، اما زنده‌گیری و پرورش کبک کمابیش در این استان ادامه دارد که البته بیشتر برای برگزاری مسابقه در استان‌های دیگر است و به دعوت استان‌هایی همچون تهران، بوشهر و اهواز صورت می‌گیرد.

هر کبک به چه قیمتی خرید و فروش می‌شود؟

قیمت‌ها متفاوت است، اما برای کبکی که صدای خوبی داشته باشد یا خوب بجنگد، تا 500 هزار تومان هم می‌رسد.

دلیل پشیمانی‌تان از شکار و نگهداری کبک چه بود؟

مشاهده چشمان کور و از حدقه درآمده کبک‌هایی که با گلوله شکارچیان از پای درمی‌آمدند یا شکستن بال‌ها و زخمی و خونین شدن بدن کبک‌ها در میدان مسابقه کبک‌ها، باعث شد از کار شکار و عمل خود منزجر شوم و صید کبک را ترک کنم که این موضوع برمی‌گردد به حدود 20 سال پیش. اما مدتی پیش نیز عمل قلب بازداشتم و پس از عمل، به دلم افتاد که کبک‌هایم را از قفس آزاد کنم و بیش از این باعث اسارت و رنج کشیدن آنها در قفس نباشم.

از وضعیت و تعداد کنونی کبک‌های موجود در طبیعت بوکان اطلاع دارید؟

در گذشته روی هر تپه 40 تا 50 کبک قابل مشاهده بود، اما اکنون فقط می‌توانید کبک‌ها را در کوهستان‌های صعب‌العبور دوردست مشاهده کنید، آن هم به تعداد کمتر از انگشتان دست که با این شرایط انقراض آنها در آینده نزدیک دور از ذهن نیست.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها