سرپرست دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای و سخنگوی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون به تبیین فرصت‌ها و تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی و همچنین تشریح جزئیات پرونده عنکبوت 2 پرداختند.
کد خبر: ۹۰۵۵۱۱

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدای این بحث جواد بابایی، سرپرست دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای در تشریح جزئیات پرونده عنکبوت 2 اظهار کرد: از دو سال گذشته کار رصد شبکه اجتماعی اینستاگرام آغاز شد و با توجه به راهبردهایی که در این شبکه از سوی نظام استکباری برای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی طراحی شده بود، مجموعه ضابطین ما به این حوزه حساس شده و رصد در این حوزه را شروع کردند.

وی اضافه کرد: در پی رصد مجموعه، ضابطان ما متوجه شدند 20 درصد از فضای شبکه اینستاگرام در اختیار چرخه مدلینگ است و نکته جالب این است که این 20درصد، 60 درصد از دنبال‌کننده‌های شبکه اینستاگرام را به خود اختصاص می‌دهند که این حجم زیاد از دنبال‌کننده تاثیرپذیری زیادی در این حوزه خواهد داشت لذا حساسیت به این موضوع باعث شد این حوزه رصد شود.

سرپرست دادسرای ویژه جرایم با اشاره به این که اکثر قربانیان مزاحمت‌های سایبری در حوزه فضای مجازی بانوان و کودکان هستند، افزود: در حوزه بازی‌های رایانه‌ای کودکان مورد آسیب قرار می‌گیرند.

در عنکبوت 2، 170 نفر فعال بودند که در مدلینگ، مزون، آتلیه و عکاسی فعال بودند. در خصوص 29 نفر اقدام قضایی صورت گرفته و بنای ما تنبه و بیداری آن شخص است. بسیاری از موارد با تذکر اصلاح شد و برخورد قضایی نداشتیم. صرفا در خصوص 29 نفر اقدام شد که 8 نفر بازداشت شدند که اقدام قضایی درباره شان در حال انجام است. به صورت کلی، جرایم در بستر شبکه های اجتماعی، شکل می‌گیرد. انتشار اکاذیب، انتشار و تولید و توزیع محتوای غیر اخلاقی، هتک حیثیت، توهین و اینها به شبکه های اجتماعی منتقل شده و بخش اعظمی از پرونده ها در دادسرا را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این گفت‌وگو مصطفی علیزاده سخنگوی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری نیز یادآور شد: گزارش فاز اول پروژه عنکبوت شب اول دهه فجر سال 93 به هموطنان ارائه شد که فاز اول در شبکه اجتماعی فیسبوک اتفاق افتاده بود و ضابطین 350 صفحه اصلی فیسبوک را مورد رصد قرار داده بودند.

وی ادامه داد: براساس اطلاع‌رسانی اولیه‌ای که در خصوص پرونده عنکبوت1 داشتیم خوشبختانه پیام‌های حمایت فراوانی از طرف خانواده‌ها و کاربران فضای مجازی دریافت کردیم و از طرفی درخواست شد این رصد هم در حوزه فیسبوک ادامه پیدا کند و هم بتواند سایر بسترهای فضاهای اجتماعی را پوشش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها