اخبار ضد و نقیض درباره قیمت سهمیه‌ای و آزاد بنزین

بنزین در 2 راهی تعیین نرخ

در حالی که حدودا یک ماه پیش مجلس با هدف حفظ کارت سوخت به بازگشت سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین رأی داد و پس از آن هم وزارت نفت اعلام کرد سقف سهمیه به گونه‌ای تعیین می‌شود که برای مصرف معمول خانوارها کفایت کرده و نیاز به استفاده از نرخ آزاد بنزین نباشد، دیروز اخبار تازه‌ای درباره تعیین قیمت بنزین در سال جاری منتشر شد.
کد خبر: ۹۰۵۴۸۲

به گزارش جام‌جم، براساس مصوبه مجلس، در قانون بودجه امسال، بنزین باید به حالت دو نرخی برگردد و قیمت جدیدی برای نرخ آزاد بنزین در نظر گرفته شود به طوری که برای بیش از سهمیه در نظر گرفته شده، بنزین به نرخ بالاتری عرضه شود.

موضوع کنار گذاشتن کارت سوخت در دولت یازدهم جدی شد و تا جایی ادامه یافت که انجمن جایگاه‌داران اعلام کرد دیگر کارت سوخت فایده‌ای ندارد و باید جمع شود.

بر همین اساس، مجلس در بودجه امسال مصوب کرد که بنزین به حالت دو نرخی در بیاید و نرخ جدیدی برای بنزین آزاد از سوی دولت پیشنهاد شود. البته هنوز مشخص نیست که این قیمت بر چه پایه‌ای قرار است تعیین شود و چقدر خواهد بود، اما برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت جدید 1500 تومان خواهد بود ، اما این قیمت از سوی وزارت نفت تائید نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با احتساب دلار آزاد و متوسط قیمت 35 سنتی بنزین در چهار بازار منطقه‌ای خلیج مکزیک، روتردام، فوب خلیج‌فارس و سنگاپور و احتساب 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد عوارض و سایر عوامل دیگر، قیمت هر لیتر بنزین با نرخ دوم 1500 تومان خواهد بود .

در همین حال، فارس به نقل از منابع آگاه اعلام کرده، مجموعه صنعت نفت پس از بررسی‌های صورت گرفته به این جمع‌بندی رسید که نرخ سهمیه‌ای بنزین هزار تومان در هر لیتر و نرخ دوم بنزین (قیمت بنزین آزاد) با اجرای طرح سهمیه‌بندی 1500 تومان در هر لیتر تعیین شود. حتی گمانه‌زنی دیگری نیز وجود دارد که بنزین‌ در دو نرخ 1200 و 1500تومان عرضه شود. البته میزان سهمیه هر خودرو از نکات مهم در اجرای بنزین دو نرخی است که ظاهراً هنوز تصمیم‌گیری در این خصوص به نتیجه نرسیده است.

تکذیب نرخ جدید بنزین

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آخرین نشست خبری خود اعلام کرده بود، قیمت بنزین از مهر امسال مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی، دو نرخی خواهد شد.

وی افزود: دولت برای آن‌که کمترین فشار به مردم وارد شود، در نظر دارد سهمیه پایه (سهمیه تعیین شده توسط دولت برای شارژ ماهانه هر کارت سوخت) را طوری تعیین کند که کمترین نیاز برای رجوع به نرخ دوم ایجاد شود.

البته کاظمی دیروز با تکذیب تعیین نرخ 1500 تومانی بنزین برای فروش آزاد گفت: هنوز قانون بودجه ابلاغ نشده است که ما نرخی را تعیین کنیم.

وی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: تعیین نرخ دوم بنزین را تکذیب می‌کنم و این‌که وزارت نفت یا هر نهاد زیرمجموعه این وزارتخانه، مبلغ 1500 تومان را به‌عنوان نرخ دوم بنزین محاسبه یا تعیین کرده، صحت ندارد.

معاون وزیر نفت با بیان این‌که دونرخی شدن بنزین مصوبه مجلس در قالب قانون بودجه سال 95 بود ادامه داد: هنوز قانون بودجه ابلاغ نشده است که ما نرخ تعیین کنیم. هر زمان قانون بودجه ابلاغ شد، دولت چهار ماه فرصت دارد جزئیات اجرای این قانون از جمله نرخ دوم بنزین و میزان مصرف در پایه نخست را مشخص و اعلام کند.

وزارت نفت: قیمت را ما تعیین نمی‌کنیم

پیگیری خبرنگار جام‌جم از مسئولان وزارت نفت ‌حکایت از آن دارد که این طرح هنوز به صورت عملیاتی بررسی نشده و بیشتر در حد گمانه‌زنی است.

یک مقام مسئول در وزارت نفت به جام‌جم گفت: قیمت بنزین توسط وزارت نفت یا شرکت‌های زیر مجموعه تعیین نمی‌شود و باید این موضوع در هیات وزیران بررسی شود و بعد از تصویب هیات دولت به مرحله اجرا در بیاید.

وی با بیان این‌که دولت تا مهرماه زمان دارد روی این موضوع بررسی‌های خود را انجام دهد، افزود: ترجیح این است که همه اقدامات لازم انجام شود و همه اقشار در نظر گرفته شوند، اما اخبار منتشر شده صحت ندارد و هنوز قیمتی مطرح نشده که بخواهد تصویب شود.

سامانه هوشمند سوخت در دنیا بی‌بدیل است

از سوی دیگر، در حالی مسئولان وزارت نفت در یک سال اخیر تلاش‌هایی را برای کنار نهادن سامانه کارت سوخت انجام دادند که سرانجام مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به این تلاش‌ها واکنش نشان داده و به حمایت از سامانه کارت سوخت پرداختند.

از سال گذشته با تصمیم دولت برای تک‌نرخی شدن بنزین، عملاً استفاده از کارت سوخت، بی‌فایده شد و مسئولان وزارت نفت نیز بارها از کنار گذاشتن سامانه کارت سوخت سخن گفتند به همین دلیل مجلس در قانون بودجه امسال با هدف حفظ سامانه کارت سوخت، دولت را مکلف به سهمیه‌بندی بنزین کرد که این تصمیم نیز دوباره با مخالفت وزارت نفت مواجه شد.

در تمامی این وقایع، مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، احتمالاً برای عدم ایجاد اصطکاک با سایر ارگان‌های دولتی، سکوت پیشه کرده بودند تا این که دیروز مدیرکل مبارزه با قاچاق سوخت اعلام کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ادامه حیات سامانه هوشمند سوخت را ضروری می‌داند.

قاسم خورشیدی در این باره اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عقیده دارد که سامانه هوشمند سوخت در بخش بنزین حتماً باید به حیات خود ادامه دهد.

وی با بیان این‌که در ترکیه بنزین به قیمت 4/1 دلار در هر لیتر عرضه می‌شود گفت: قیمت جهانی این فرآورده وابسته به کیفیت آن بین 30 تا 35 سنت است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در عراق که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت است، بنزین به قیمت 2600 تا 2800 تومان در هر لیتر و در اقلیم کردستان بنزین به قیمت 1600 تا 1700 تومان در هر لیتر عرضه می‌شود و در پاکستان نیز قیمت بنزین بالای 3000 تومان و گازوئیل بالای 2600 تومان در هر لیتر و در افغانستان هم قیمت سوخت در همین حدود است.

وی با تاکید بر این‌که در گازوئیل فاصله قیمت ایران با کشورهای همسایه بسیار زیاد است، گفت: گازوئیل در کشور ما 300 تومان در هر لیتر عرضه می‌شود که نزدیک‌ترین قیمت به ترکمنستان است که گازوئیل را 750 تومان در هر لیتر عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: در عراق، گازوئیل هم به‌قیمت بنزین یا گران‌تر از آن ارائه می‌شود و با توجه به قیمت همسایگان، قاچاق این فرآورده به‌رغم کاهش قیمت‌های جهانی نفت موضوعیت دارد، علاوه بر این‌که قیمت 40 دلار در هر بشکه برای کشوری مانند ایران مطلوب نیست و تلاش می‌کنیم قیمت نفت افزایش یابد که براساس بعضی پیش‌بینی‌ها احتمالاً تا دی‌ماه‌ قیمت نفت تا 50 دلار در هر بشکه برسد و اگر قیمت نفت به صد دلار برسد، قاچاق بنزین دوباره به صورت جدی موضوعیت پیدا خواهد کرد.

حمایت ستاد قاچاق از سامانه سوخت

خورشیدی تاکید کرد: سامانه‌ای که همه هزینه‌های مادی و معنوی آن را داریم، نباید براحتی حذف شود، هرچند الان شرایط خوب است، اما حاکمیت نباید فقط امروز را ببیند و باید برای آینده هم برنامه‌ریزی کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بشدت موافق حفظ سامانه هوشمند سوخت بوده و هست و مطمئنیم دولت حتی بدون مصوبه مجلس بر پایه استدلال‌های ستاد به حفظ سامانه رأی می‌داد.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها