دادستان عمومی و دادگاه انقلاب تهران، گفت: محکومان مواد مخدر در همه جا مجازات می شوند. تعداد خبرنگارانی که در ایران بازداشت شدند بیشتر امنیتی بوده و غربی ها بر روی این موضوع مانور می‌دهند. ما بیشترین بازداشتی ها را برای خبرنگاران در رابطه با موضوعات امنیتی داشتیم.
کد خبر: ۹۰۵۳۸۷
علت بازداشت خبرنگاران، موضوعات امنیتی است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست هم اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان که با حضور دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و وزیر امور خارجه کشورمان در مجتمع شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: برای اولین بار دادسرای فرهنگ و رسانه در ارتباط با مطبوعات تشکیل شده که اقدامات خوبی را انجام داده و قضات مجربی دارد و کارهای ماندگاری در این دادسرا انجام شده است.

وی افزود: ما دادسرای امور بین‌الملل را که کوچک است ولی صلاحیتش بزرگ است، تشکیل داده ایم، قبلا موضوعات مربوط به این دادسرا در یک شعبه دادستانی رسیدگی می‌شد ولی بعدها ما آن را به دادسرا تبدیل کردیم و حدود 10 صلاحیت در حوزه این دادسرا رسیدگی می‌شود.

وی افزود: در واقع کلیه دعاوی اتباع خارجی، دیپلمات ها و ایرانیانی که در خارج از کشور به سر می برند و ایرانیانی که به ایران مسترد می شوند در این دادسرا رسیدگی می‌شود، در واقع طرح ادعا علیه مقامات خارجی در این دادسرا مورد رسیدگی قرار می گیرد.

جعفری دولت آبادی با ذکر مثالی ادامه داد: تعرض به سفارت عربستان که دادستان تهران به سرعت به آن ورود کرد و نیز اقدام مامور عربستانی که در ایران بود، در این دادسرا رسیدگی شد؛ بنابراین دادسرای فرهنگ و رسانه و نیز دادسرای امور بین‌الملل از اقدامات ساختاری مناسبی بود که آن را انجام دادیم.

دادستان تهران ادامه داد: کمیته انتقال محکومین زیر نظر دادگستری است که دادستان تهران در آنجا نماینده دارد.

وی گفت: کمیته پیگیری محکومان سلب حیات را داریم که زیر نظر دادستانی تهران است و برخلاف ادعای افرادی که می گویند اعدام زیاد داریم باید بگویم که این طور نیست و ما در دادستانی تهران تمام پرونده های محکومان به اعدام و نیز سلب حیات و قصاص را مجددا بررسی می‌کنیم تا مبادا حقی از بین برود.

وی افزود:‌ بر بازداشتگاه‌ها و کلانتری‌ها نظارت داریم و کارهای خوبی در این مورد انجام شده است.

دادستان تهران ادامه داد: در کنار کارهای ساختاری که داشتیم اقدامات دیگری را هم انجام داده‌ایم از جمله عفوهایی که هر ساله به محکومان امنیتی داده ایم یا عفوهای موردی که در مورد اتباع خارجی داشته ایم. ناگفته نماند بر دادگاه های اتباع خارجی در ایران نظارت داریم تا آن‌ها حتما وکیل و مترجم داشته باشند.

جعفری دولت آبادی گفت: همکاری گسترده ای با ستاد حقوق بشر برای پاسخ به ادعاهای حقوق بشری علیه ایران داشته ایم.

وی افزود: ما مرتبا در اخبار روزانه و سایت ها می بینیم که مقامات غربی در مورد حقوق بشر ایران صحبت می‌کنند و امروزه حقوق بشر در دنیا تبعیض آمیز اعمال می‌شود مانند آنچه که در سوریه، یمن،‌ بحرین و عراق اتفاق می افتد، ولی غربی ها ادعایی در مورد این اتفاقات ندارند و باید گفت برخی از ادعاها سیاسی است.

وی افزود: در مورد زندانیان نیز ما تحقیقاتی را انجام می دهیم و در همه طبقات زندان ها نمایندگان ناظر گذاشتیم؛ به خصوص در بحث زنان و اطفال و موضوع مواد مخدر. سعی کرده ایم که هیچ جایی از زندان از چشم دادستان دور نباشد البته ما بر حفظ حقوق متهمان اصرار داریم چرا که ما حق نداریم به متهمان در زندان اهانت کنیم و این وظیفه دادستان است.

جعفری دولت آبادی افزود: در ایران 6 هزار زندانی خارجی داریم که نصف آن‌ها افغانی و مابقی غیرافغانی هستند. ما می‌توانیم بسیاری از آن‌ها را به کشورشان برگردانیم البته نیازمند کمک وزیر امور خارجه کشورمان هستیم.

وی تصریح کرد: ما توانسته‌ایم قراردادهایمان با کشورهای مختلف برای انتقال محکومین را توسعه دهیم که این بسیار خوب بوده و اکنون هم بسیاری از این قراردادها منعقد شده است.

وی گفت: در مورد مواد مخدر فکر می کنم وزارت امور خارجه می‌تواند به ما کمک کند اگر در ایران مبارزه ای انجام می‌شود مبارزه با جرم سازمان یافته است. پیشنهاد می کنم کارگروه مشترکی بین ما و وزارت امورخارجه تشکیل شود چرا که بعضا دسترسی ها مشکل است، البته در قوه قضاییه این موضوع پیشنهاد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها