ریفورما، نام یکی از روزنامه‌های مطرح کشور مکزیک است. این روزنامه در هر شماره 276 هزار و 700 نسخه تیراژ داشته و ساختمان مرکزی آن در شهر مکزیکوسیتی، پایتخت این کشور واقع شده است. ریفورما ـ که در زبان اسپانیولی به معنای اصلاحات است ـ همان طور که از نامش پیداست روزنامه‌ای متعلق به جریانات طرفدار اصلاح و نوسازی در سیستم حکومتی این کشور است. مالکیت روزنامه ریفورما را گروهی رسانه‌ای با همین نام عهده‌دار هستند که این گروه علاوه بر ریفورما، اداره چند روزنامه و نشریه دیگر را هم به عهده دارند. در مجموع 400 هزار نفر از مردم کشور مخاطب نشریات این گروه هستند. ریفورما همچنین نام خیابانی در شهر مکزیکو سیتی و نیز باغی است که در قرن نوزدهم میلادی گروهی از اصلاح‌طلبان مکزیکی در آن زندانی شده و بعد به خاطر اقداماتشان اعدام شدند و نام روزنامه به نوعی به پاسداشت یاد این انقلابیون است.
کد خبر: ۹۰۵۳۵۳

ریفورما برای نخستین بار سال 1993 به عنوان یکی از نسخه‌های ضمیمه روزنامه ال نورته ـ که در شهر مونتری واقع در ایالت نوئوو لئون مکزیک به صورت روزانه منتشر می‌شد ـ طراحی و پایه‌گذاری شد. ریفورما اولین رسانه‌ای در این کشور محسوب می‌شد که تصمیم‌ گرفت مسیر تجاری و بازرگانی خود را از مسیر روزنامه‌نگاری و خبر جدا کند و با تاکید بر استقلال بیشتر در هیأت تحریریه و همکاران شاغل در روزنامه برای جذب نیروهایی با مهارت‌تر و ورزیده‌قلم تلاش کرد. وقتی بیستم نوامبر همان سال این روزنامه برای اولین بار منتشر شد، از آنجا که این روز به مناسبت سالگرد انقلاب مکزیک در تقویم آن کشور تعطیل رسمی محسوب می‌شود، اتحادیه مطبوعات مکزیک از فروش ریفورما خودداری کرد و در نتیجه روزنامه توسط روزنامه‌نگاران خود نشریه و در اعتراض به چیزی که آنها تحریم این روزنامه توسط نهادهای دولتی می‌نامیدندش، به صورت دست به دست توی خیابان‌های شهر به فروش رفت. ریفورما در ادامه هم مسیر فروش خود را از اتحادیه و نمایندگان فروش رسانه‌های چاپی جدا کرد و در سیستم توزیع خود مسیری مستقل را در پیش گرفت. با وجود سن کم این روزنامه، گروه رسانه‌ای ریفورما از قدمت طولانی‌تری در تاریخ رسانه‌های مکزیک برخوردار است. این گروه حالا هشتاد و پنجمین سال فعالیت خود را پشت‌سر می‌گذارد. گروهی که کارش را با انتشار روزنامه‌ای با نام ال سول در آوریل سال 1922 آغاز کرد، پس از آن در سال 1938 روزنامه ال نورته را پایه‌گذاری و پس از ریفورما هم با روزنامه‌های دیگری چون پالابرا، مورال و نیو مکزیکو مترو مسیر کاری خود را محکم‌تر از قبل تثبیت کرد.

ریفورما که جزو روزنامه‌های تمام رنگی محسوب می‌شود، مثل دیگر نشریات وابسته به این گروه رسانه‌ای می‌کوشد طیفی از نظرات گوناگون را در هر شماره پوشش دهد و مقاله‌هایی را با قلم شخصیت‌های گوناگون منتشر کند. این نشریه همچنین در هر هفته گزیده‌ای از مقالات مهم نشریات آمریکایی را هم انتخاب کرده و با ترجمه آنها به زبان اسپانیایی و چاپشان در نشریه می‌کوشد نیازهای خوانندگان خود را به خواندن مطالب نشریات دیگر هم تامین کند. از جمله مهم‌ترین جرایدی که مطالبشان در ریفورما انعکاس می‌یابد نیویورک تایمز و وال‌استریت ژورنال است. این روزنامه علاوه بر بخش‌های سیاسی و رویکردی که نسبت به این قضیه دارد، می‌کوشد یکشنبه‌ها جنبه‌های سرگرمی را هم برای مخاطبانشان به شکل پررنگ‌تری در نظر بگیرد؛ بنابراین در نسخه‌های منتشر شده در این روز بیشتر به مرور اخبار مربوط به ستاره‌ها و هنرپیشگان و نیز حواشی‌شان می‌پردازد.

ریفورما از طریق نسخه وب هم قابل دسترس بوده و برای علاقه‌مندان قابل مطالعه است.

زهرا غفاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها