کارگردان فیلم سینمایی «خنده های آتوسا» گفت: اقتصاد سینمای ما ضعیف است.
کد خبر: ۹۰۵۲۲۶
کارگردان«خنده های آتوسا»: حال سینما خوب نیست

به گزارش جام جم سیما ، ساختن فیلم در بعضی از ‍ژانرهای سینما همانند حرکت روی لبه تیغ می ماند؛ گاهی مخاطب را میخکوب فیلم می کند و گاهی هم سبب خستگی او می شود؛ معمولا فیلم هایی که در بیشتر لحظات در یک لوکیشن فیلمبرداری می‌شوند اگر جذابیت‌های خاصی در داستان نداشته باشند مخاطب را دلزده می‌کنند و این اتفاق به وفور در سینمای ما افتاده است.
این روزها فیلمی روی پرده سینماست که فضا و قصه خاصی دارد؛ فیلمی که اغلب اتفاقات مهمش داخل یک قطار می افتد و ترکیب نور و رنگش به گونه ای است که حس فیلم را به خوبی به مخاطب انتقال می دهد.

فیلم «خنده های آتوسا» که وقفه زیادی بین زمان تولید و نمایشش افتاد عده ای از مخاطبان سینما را راضی به خانه برمی گرداند و نظر عده ای را هم به هیچ وجه نمی تواند جلب کند، به همین بهانه و حواشی این فیلم، با علیرضا فرید کارگردان این فیلم گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید.

- چه شد که فاصله آماده نمایش شدن و اکران «خنده های آتوسا» اینقدر زیاد شد؟
ترافیک اکران مسئله ای است که بیشتر فیلم ها دچار آن می شوند، خنده های آتوسا نیز قرار بود پاییز پارسال به اکران عمومی در بیاید که به دلیل همین ترافیک اکران این اتفاق نیافتاد.

- در حال حاضر استقبال خوبی از فیلم شده است؟
ما تعداد سالن‌های زیادی در اختیار نداریم اما همان تعداد اندک در بیشتر سانس‌ها پر هستند و این نشان می دهد مردم حرفی را که حرف دلشان باشد دوست دارند و می شنوند.

- در اولین تیزر تبلیغاتی فیلم شما گفته شد که این فیلم سیاسی ترین فیلم چند سال اخیر سینما است،‌ شما با این حرف موافقید؟
نه؛ من کلا با واژه ترین موافق نیستم، این ها جملات تبلیغاتی هستند که در تیزرهای بعدی هم حذف شد، به نظر من «خنده های آتوسا» منشوری از مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... است.

- چه شد که به سراغ ساخت این سوژه رفتید؟
من پیش از اینکه فیلم داستانی بسازم در تلویزیون مستندساز بوده ام و به واسطه همین مسئله با بسیاری از موضوعات رو به رو شدم که در ساختن فیلم هایم کمکم کرد، خنده های آتوسا هم مسئله ای را روایت می کند که توجه به آن، واجب است، زمانی که یک دختر یا پسر در دانشگاه خارج از شهر خود قبول می شود باید آموزش های لازم را ببیند، ما بسیاری از افراد را می بینیم که بر اثر همین موضوع دچار بحران شدند، این مسئله باید بررسی و آسیب شناسی شود، یک جوان تنها یک کنکور قبول شده و تغییری در تجربه و عقلش به وجود نیامده است که آن را به راحتی و بدون هیچ آموزشی رها کنیم.

- یکی از نقاط مثبت فیلم، بازی خوب و به اندازه اکثر بازیگران کار است؛ البته عده‌ای هم انتقادهایی به بعضی از چینش‌ها دارند، درباره نحوه انتخاب آن‌ها کمی توضیح دهید.
من با پژمان بازغی پیش از این همکاری داشته ام و بازی امیر جدیدی، باران کوثری، محمدرضا فروتن و بهار نوحیان که از بازیگران خوب تئاتر هست، بسیار دوست داشتم،‌ بسیاری از افراد فکر می کردند شاید نقش آتوسا باید به باران کوثری داده می شد؛ اما از بدو گرفتن پروانه ساخت چون داستان به واقعیت نزدیک بود این بازیگران را برای کار انتخاب کردم و به نظرم همه بازی ها خوب و معقول است، لازم می دانم بگویم که پژمان بازغی یک بازیگر بی نظیر است که هنوز بسیاری از ابعاد بازیگری‌اش دیده نشده است و امیدوارم این هنرمند خوب و مردمی همچنان موفق باشد.

- شما همچنان تصمیم به ساختن فیلم در ژانر اجتماعی دارید؟
من سال‌ها فیلمسازی کرده‌ام و برای خودم طراحی و استراتژی خاصی دارم، کارهای من بر اساس پژوهش پیش می‌رود و تصمیم دارم همین راه را ادامه دهم.

- وضعیت حال حاضر سینما را چگونه می بینید؟
به نظر من اصلا خوب نیست.

- عده ای می گفتند امسال سال رویایی سینما خواهد بود.
آن‌ها فریب فروش میلیاردی یک فیلم را خورده اند، زمانی که حداقل 10 درصد از مردم جامعه به سینما بروند ما می توانیم بگوییم اندکی موفق بوده ایم، یعنی حداقل 8 میلیون نفر به سینما بروند و سینما 50 میلیارد تومان درآمد داشته باشد، ما حتی به این رقم نزدیک هم نشده ایم.

- لازمه این اتفاق چیست؟
اینکه زیر ساخت‌های ما درست شود، اقتصاد سینمای ما ضعیف است، ما باید حداقل 10 هزار سینما داشته باشیم تا با این ترافیک اکران و زمان کم نمایش فیلم ها رو به رو نشویم، همه این‌ها به یک فیلم ضربه می زند، فیلمی مثل خنده های آتوسا با اکران در 100 سینما می تواند تاثیر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خوبی داشته باشد.

- کار جدیدی در دست ساخت دارید؟
بله. کاری با نام «دارو دسته کلی ها» وارد می شوند که اکنون در دست نگارش است.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی «خنده های آتوسا» آمده است مرجان، موسی، آتوسا، استوارت، شیلا، احسان، بهزاد، شیرین و دکتر طاهری همگی مسافران قطار تهران استانبول هستند.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها