در حالی که چهار ماه از اجرای برجام می‌گذرد وزارت امور خارجه در دو روز گذشته میزبان همایشی با عنوان «برجام و اقتصادمقاومتی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» بود و با حضور سفیران و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در این همایش، راه‌های زمینه‌سازی بهتر برای اجرای برجام و بهره‌گیری از آن در راستای تحقق اقتصادمقاومتی به بحث گذاشته شد.
کد خبر: ۹۰۵۱۰۱

جمعی از وزیران اقتصادی و سیاسی کابینه هم در این همایش دو روزه، درباره راهکارهای تحقق اقتصادمقاومتی در فضای پسابرجام توضیحاتی ارائه کردند و در پایان این همایش نیز رئیس‌جمهور در سخنانی، برجام را فرصتی برای تحقق سریع‌تر اقتصادمقاومتی دانست. آنچه که در این همایش دو روزه از سوی مسئولان داخلی بیان شد، بیشتر به ابعاد درون‌زای اقتصادمقاومتی اختصاص داشت اما با توجه به ویژگی برون‌نگر بودن اقتصادمقاومتی، ارتباط با سایر کشورها هم نقش موثری در تحقق این نوع از اقتصاد خواهد داشت.

آن‌طور که سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و دبیر این همایش گفته در حال حاضر و در شرایط پس از تحریم با توجه به ایجاد ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراهم شده، نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و وزارت امور خارجه در سطح کلان باید مأموریت خود را در جهت بارورکردن زمینه‌ها و استفاده از فرصت‌ها انجام دهند.

فشار به طرف مقابل برای رفع مشکل برجام

بخشی از وظایف وزارت امور خارجه در تحقق اهداف برجام و بسترسازی بهتر برای تحقق اقتصادمقاومتی، مقابله با طرح ایران‌هراسی است که باعث شده تاکنون با وجود رفع تحریمها روی کاغذ، بهره زیادی در عمل عاید کشورمان نشود.

عراقچی که ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام را به عهده دارد، گفته وزارت امور خارجه برای رفع مشکل اجرای برجام، فشارهایی را به طرف‌های مقابل وارد کرده و این اقدامات باعث شد دولت‌های اروپایی و آمریکایی حرکت‌هایی داشته باشند و به نظر می‌رسد این معضل بتدریج رفع می‌شود.

نتایج برجام باید در عمل مشاهده شود

دیدار اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا با نمایندگان بانک‌های اروپایی را می‌توان ملموسترین نتیجه فشارهایی دانست که عراقچی به آن اشاره کرده است، اما همان‌طور که مجید تخت روانچی، یکی دیگر از معاونان وزیر امور خارجه گفته، چنین اقداماتی گرچه مثبت است اما باید دید در عمل چه اتفاقی می‌افتد. این در حالی است که آن‌طور ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان چندی قبل گفته بود هنوز در عمل، اتفاق مثبت چندانی برای کشورمان در حوزه اقتصادی نیفتاده و بسیاری از بانک‌ها به‌دلیل تهدیدهای آمریکا از همکاری با کشورمان خودداری می‌کنند. اما با وجود این ضعف‌ها به نظر می‌رسد نکته مثبتی که با برجام در همین مقطع حاصل شده، شکسته شدن اجماعی است که با تلاش آمریکا علیه کشورمان شکل گرفته بود و انتقادات مقامات اروپایی از عملکرد آمریکا در همین راستا قابل تحلیل است.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، منتخب مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس دهم با اشاره به اختلافی که پس از برجام میان مخالفان جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، به جام‌جم می‌گوید: تحریم‌هایی که تا چندی قبل از آنها به‌عنوان تحریم جهانی یاد می‌شد، دیگر جهانی نیست و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی در تلاشند، روابط خود را با ایران بهبود بخشند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که ایران می‌تواند از حضور و نفوذ این کشورها، در عرصه اقتصادی استفاده کند بر ضرورت عقلانیت در اقتصادمقاومتی تاکید می‌کند و معتقد است: ما نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که کشورهای دنیا با آمریکا، ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی، در دشمنی با کشورمان بسیج شوند.

اقتصادمقاومتی نباید تحت‌الشعاع برجام باشد

فلاحت‌پیشه همچنین با بیان این‌که نباید ضعف‌ها و فسادهای مدیریتی و مشکلات داخلی را به عوامل خارجی از جمله تحریم ارتباط دهیم اظهار کرد: اولین اصل در اقتصادمقاومتی، زدودن تحریم‌های خودساخته و مشکلاتی است که در داخل پیش پای اقتصاد قرار دارد و تا این مشکلات حل نشود رفع تحریم‌ها گره‌ای از مشکلات ما نمی‌گشاید.

وی تاکید دارد که با وجود تداوم خصومت‌های آمریکا علیه کشورمان که پس از برجام در قالب کارشکنی در رفع تحریم‌ها، شاهد نمونه‌ای از این خصومت‌ها هستیم، مسئولان همواره باید اقتصادمقاومتی را مد نظر داشته باشند و اقتصادمقاومتی، استراتژی و راهبرد کلانی است که نباید تحت‌الشعاع سیاست‌های مقطعی از جمله برجام قرار گیرد.

برجام در خدمت اجرای سریع‌تر اقتصاد مقاومتی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور در همایش «برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها»، توافق برجام را تنها بخشی از سیاست خارجی دولت در تعامل سازنده با جهان و موجب به‌وجود آمدن فرصتی برای تحرک در زمینه رونق اقتصادی در کشور دانست و بر اهتمام و تلاش سفرا و مسئولان دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران برای معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخل کشور به سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل در ارتباط بخش‌های خصوصی با یکدیگر تاکید کرد.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، روحانی با بیان این‌که در سیاست خارجی نگاه صفر یا صدی معنا ندارد، بر ضرورت استفاده از فرصت به‌وجود آمده پس از برجام برای تعامل با دنیا با در نظر گرفتن شرایط کشور و اجرای سریع‌تر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تاکید کرد و گفت: امروز به واسطه توافق برجام، بخش بزرگی از ایران‌هراسی که در دنیا به دروغ در موضوع هسته‌ای علیه ایران مطرح شده بود، از بین رفته است، اما هنوز پروژه ایران‌هراسی توسط دشمنان ملت ایران در دیگر موضوعات از قبیل تروریسم ادامه دارد که باید قدم به قدم در برابر آنان ایستاد و مقابله کرد.رئیس‌جمهور همچنین رفع بیکاری و اشتغال جوانان را از مهم‌ترین مسائل کشور و اولویت‌های برنامه اقتصادی دولت برشمرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها