چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای دخالت نظامی در سوریه

ورود به حلب به بهانه تروریسم ‌خوب و ‌بد

همزمان با سفر جان کری وزیر خwارجه آمریکا به منطقه و دیدار با مقامات سعودی اعلام شد که آمریکا و ترکیه برسر حمله به مناطقی در اطراف حلب توافق کرده‌اند.
کد خبر: ۹۰۵۰۲۰

این برای نخستین‌بار است که خبری در این باره منتشر می‌شود؛ زیرا آمریکایی‌ها پیش از این بارها گفته بودند با دخالت نظامی ترکیه در سوریه مخالف هستند.

حال به نظر می‌رسد با پیشروی‌های ارتش سوریه و ضربه‌های سنگینی که بر گروه‌های تروریستی بویژه داعش وارد آمده است، حامیان گروه‌های تروریستی به فکر چاره‌ای افتاده‌اند تا این گروه‌ها را نجات دهند هر چند با اجازه ورود محدود ترکیه به معرکه حلب.

به گزارش روزنامه «الوطن» چاپ سوریه، واشنگتن اعلام کرد قصد دارد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در شهر حلب و پاکسازی آن با ترکیه همکاری کند.

این همکاری به گفته آمریکایی‌ها در قالب افزایش حمایت از گروه‌های تروریستی موسوم به «معارضان میانه‌رو» صورت خواهد گرفت.

«آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که واشنگتن «درخصوص همکاری برای پاکسازی مناطق حد فاصل شهر منبج و مارع در ریف شمالی حلب و بازپس‌گیری کامل این شهر از دست عناصر داعش با ترکیه به توافق رسیده است».

این اعلام و اقدام توافق آمریکا و ترکیه در حالی است که روز شنبه «محمد علوش» سرکرده گروه تروریستی «جیش الاسلام» که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد، از کشورهای حامی گروه‌های تروریستی خواسته بود برای تغییر موازنه قوا در شمال سوریه حمایت خود را از این گروه‌ها افزایش دهند. همزمان با انتشار این خبر‌ها اعلام شد ارتش ترکیه شمال حلب سوریه را گلوله‌باران کرده است.

نتیجه این حمله چنان که رسانه‌ها می‌گویند، آن بوده است تا مخالفان موفق شوند کنترل دو روستا را در این منطقه به‌دست گیرند. تشدید حملات ترکیه و گروه‌های تروریستی در شرایطی صورت می‌گیرد که در بخش‌های زیادی از سوریه آتش‌بس اعلام شده است.

جنگ بزرگ

در مقابل این تحرکات، ارتش سوریه و متحدانش روز گذشته از آمادگی خود برای انجام یک عملیات گسترده در محور اردوگاه حندرات در شمال شرق حلب خبر دادند.

به گزارش العالم، این عملیات با هدف تحکیم سیطره بر اردوگاه حندرات و آزادسازی مجدد خان طومان اجرا می‌شود.

هفته گذشته تروریست‌های جیش الفتح با سوءاستفاده از شرایط آتش‌بس به خان‌طومان حمله و بخش‌هایی از آن را تصرف کردند. در این حملات تعدادی از نیروهای حزب‌الله و جریان مقاومت به شهادت رسیدند.

روز گذشته ارتش سوریه موفق شد «بیمارستان الاسد» در دیرالزور را از چنگ داعش پس بگیرد. داعش این بیمارستان را در پی حمله صبح شنبه تصرف و تعدادی از کارکنان کادر پزشکی را اعدام کرده و شمار دیگری را هم به گروگان گرفته بود.

عملیات ارتش سوریه منجر به کشته شدن 35 نیروی دولتی و کشته شدن 24 نفر از اعضای داعش شد. از سوی دیگر گفته شد گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» اعلام کرده موفق شده است ضمن کنترل یک روستا در جنوب «الحسکه»، خود را به 30 کیلومتری «رقه» مرکز اصلی تروریست‌های داعش برساند.

سوریه از سال 1389 صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 9/1 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنجساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگزده آواره شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها