حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سفر به کرمان از انجام سه میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در چهار ماه بعد از اجرای برجام خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۷۱۲

رئیس‌جمهور عنوان کرد: «برجام دست ما را برای فعالیت‌های گوناگون گشوده است، به گونه‌ای که طی چهار ماه پس از برجام سه میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور انجام شده و برای 5/3 میلیارد دلار مجوز سرمایه‌گذاری در این مدت صادر شده و هم‌اکنون مشغول تدوین سازوکارهای لازم برای عملیاتی کردن این قراردادها هستیم، ضمن این‌که همزمان برای صدها قرارداد دیگر در حال مذاکره می‌باشیم.» نکات قابل بررسی و با اهمیت در انجام این میزان سرمایه‌گذاری مستقیم وجود دارد که دارای ابهامات فراوانی است.

ارائه آمارهای مختلف و متناقض در برهه‌های متفاوت در اظهارات مسئولان اقتصادی، تشکیک و پرسش‌های بیشتری در اذهان ایجاد کرده و چگونه ارقام بسادگی تغییر می‌کند. برپایه آمارهای بین‌المللی از مرحله اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی تا ساخت و بهره‌برداری که شامل فرآیندهای اداری نیز می‌شود، بین سه تا پنج سال طول می‌کشد. حال چگونه در چهار ماه پس از برجام بیش از سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شد؟فرآیند مجوز تا بهره‌برداری از سرمایه در ایران بین پنج تا ده سال است، گرفتن مجوز زمین، تجهیزات، مجوز آب، ساخت سوله، فاضلاب، برق و دیگر امکانات مورد نیاز دست‌کم 5/1 تا دو سال زمان نیاز دارد. خوشبینانه‌ترین حالت برای راه‌اندازی یک طرح کوچک به یک سال زمان نیاز دارد.

مسئولان پاسخ دهند چگونه امکان‌پذیر است با توجه به فضای موجود کسب و کار کشور در چهار ماه، این حجم از سرمایه‌گذاری انجام شده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها