هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه، ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی، ابتهاج معنوی، نشاط انقلابی، عزم ملی، پیشرفت براساس سند چشم‌انداز، فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ای، دین و اخلاق، امیدآفرینی، پیوند با سرچشمه‌های تولید فکر و فرهیختگان و مواردی دیگر... از جمله مولفه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری در حکم انتصاب محمد سرافراز در آبان 1393 بود؛ مولفه‌هایی که هرکدام نشان‌دهنده دغدغه‌ها و نیازهای امروز جامعه ایرانی بود و هست.
کد خبر: ۹۰۴۷۰۹

اما با نگاهی به حکم تازه معظم‌له برای دکتر علی عسکری به عنوان رئیس سازمان صداوسیما درمی‌یابیم که ایشان نه‌تنها بر موارد گذشته اشاره کرده‌اند؛ بلکه رئیس جدید به برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد و حضور مؤثر در فضای مجازی سفارش شده است. به تعبیری مسئولیت و کار بیشتری در برهه جدید از کارکنان و مدیران رسانه ملی نه‌تنها از سوی مسئولان بلکه از سوی مردم فهیم ایران انتظار می‌رود.

بازخوانی مولفه‌های یادشده بروشنی نشان می‌دهد که تدبیر و اجرایی کردن تک‌تک این موارد تنها از یک نفر به نام رئیس رسانه ملی خواسته نشده؛ بلکه شرط عملیاتی شدن آنها، همدلی و همزبانی تمام سازمان‌ها، نهادها، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و آحاد مردم است. مگر نه این است که تهاجم فرهنگی غرب تمام ابعاد فرهنگی، اخلاقی، دینی و حتی حوزه‌های خارج از فرهنگ یعنی سیاست و اقتصاد را نشانه رفته است. مگر نه این که سیل برنامه‌سازی رسانه‌ای در این تهاجم نرم به کودکان و خردسالان محدود نمی‌شود و تمام گروه‌های سنی اعم از نوجوانان و جوانان و حتی سالمندان را هدف گرفته است. مگر نه این که تشویق به مهاجرت (اگر نگوییم فرار مغزها) به کشورهای دیگر فراتر از نخبگان و فارغ‌التحصیلان رفته و به نیروی کار جوان و هنرپیشگان هم رسیده است.

این موارد و بسیاری از این دست که از حوصله یک یادداشت مختصر خارج است، همه دلایلی بر ضرورت عزم و همدلی ملی برای همکاری با رسانه ملی در این برهه تازه است. اگر رسانه ملی به عنوان قرارگاه مقدم جنگ نرم معرفی و شناخته شده است، اگر به اندازه تمام شبکه‌های برنامه‌ساز رادیو و تلویزیونی غیرخودی در ماهواره‌ها، فضای مجازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، از یک سازمان رسانه‌ای انتظار پدافندی و برنامه‌سازی فاخر می‌رود، راهی غیر از اشتراک مساعی و تعاون بیش از پیش همه دلسوزان انقلاب اسلامی در این سنگر خودی و قرارگاه مقدم نیست.

رسانه‌ای که در تولید آثار فرهنگی دغدغه امور اقتصادی و ریاضتی داشته باشد، عملا قرارگاهی است که در برابر پیشرفته‌ترین سلاح‌های فرهنگی رقیبان خود، خلع سلاح شده است. شایعه‌سازی و سناریونویسی در شبکه‌های مجازی با هدف هجمه به این قرارگاه فرهنگی یک بار اثر دشمن شاد خود را نشان داد و به کنار رفتن رئیس رسانه ملی ختم شد. داستانی که بیشتر، اتاق فکر جریان تهاجم فرهنگی غرب را خشنود کرد.

امید که در دوره جدید، رئیس رسانه ملی همنوایی و همزبانی همگان اعم از دولت، شخصیت‌ها، احزاب مختلف و اقشار مردم را در کنار خود احساس کرده و همیار خود ببیند.

محمدزندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها