استاد محمود فرشچیان، نگارگر برجسته کشورمان دو اثر تازه‌اش را رونمایی کرد تا «سیمرغ» و «محیط‌زیست» هم در کنار دیگر آثار این هنرمند زینت‌بخش دیوارهای کاخ موزه سعدآباد بشوند. اثر اول به پیشنهاد آیت‌الله جوادی‌آملی و اثر دوم به پیشنهاد معصومه ابتکار خلق شده‌اند.
کد خبر: ۹۰۴۶۱۸

به گزارش مهر، در این برنامه فرهنگی که به همت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی برگزار شد، دو اثر سیمرغ و محیط زیست از محمود فرشچیان با حضور مسعود ‏سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامورمطلق معاون صنایع ‏دستی و هنرهای سنتی کشور و جمعی از هنرمندان عصر روز جمعه در کاخ موزه سعدآباد رونمایی شد. ‏این آثار با تکنیک اکرلیک کار شده‌اند و نگارگری هر کدام از آنان بیش از شش ماه طول کشیده است.

در اثر «سیمرغ» تعداد زیادی از مرغ‌ها برای یافتن حقیقت و دیدار با سیمرغ به سمت کوه قاف در حرکت هستند و هدهدی آنان را راهنمایی می‌کند. نیمی از مرغان در بین راه از بین می‌روند و تنها سی‌مرغ به پایان راه می‌رسند و درمی یابند که سیمرغ خود آنان بوده‌اند. این اثر بیانگر این است که حقیقت همیشه در وجود خود آدم‌هاست و برای رسیدن به حقیقت باید راه بی‌نهایت طی کرد.

در تابلوی «محیط زیست»، حیوان درنده‌ای به تصویر کشیده شده است که قصد آسیب رساندن به سایر حیوانات را دارد و استاد فرشچیان با هدف حمایت از محیط زیست، این اثر راخلق کرده است.

این هنرمند درباره تابلوی «سیمرغ» گفت: این اثر را به پیشنهاد آیت‌الله جوادی‌آملی و «محیط زیست، انسان و طبیعت» را به ‏پیشنهاد معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خلق کرده‌ام.

او در جمع خبرنگاران درباره آثار جدید خود گفت: «سیمرغ» سمبلی از انسان‌هاست و نشان می‌دهد ما انسان‌ها همیشه در ‏جست‌وجوی حقیقت هستیم. ‎در نمایشگاه سال گذشته که خانم ابتکار نیز حضور داشتند، چند تابلو با مضمون طبیعت به نمایش گذاشته بودم. این مساله ‏مطرح شد که چرا تابلویی در رابطه با محیط‌زیست خلق نمی‌شود برای همین تابلوی «محیط زیست، انسان و طبیعت» را کشیدم.‎‏ در ‏گوشه‌ای از اثر دیوی دیده می‌شود که نماد محیط زیست است و همه‌جا را آلوده کرده است. در سوی دیگر فرشته‌هایی حضور دارند که ‏محیط زیست را پاک می‌کنند. فرشچیان ادامه داد: به نظر بنده حفاظت از محیط زیست کاری ندارد و از هموطنانم استدعا می‌کنم محیط زیست را دوست داشته باشند و ‏آن را حفظ کنند.

استاد محمود فرشچیان متولد بهمن 1308 در اصفهان، بزرگ‌ترین مینیاتوریست و نقاش و نگارگر ایرانی است که بنیانگذار مکتب منحصر به فرد خود در نقاشی ایرانی است که کسب مدال طلای جشنواره بین‌المللی هنر آمریکا، نشان درجه یک هنر ایران، تندیس اسکار هنری و نخل طلایی ایتالیا و اروپا تنها بخشی از مجموعه افتخارات و عناوین پرشمار این چهره ماندگار ایرانی است. تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان معروف‌ترین اثر او در بین مردم ایران زمین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها