150 کاریکاتور از هنرمندان 50 کشور در دومین مسابقه کاریکاتور هولوکاست به نمایش درآمد

نِــک‌بَــت

کاریکاتوریست‌های 50 کشور دنیا 864 اثر برای دومین دوره مسابقه کاریکاتور هولوکاست ارسال کرده‌اند که از دیروز همزمان با روز نکبت 150اثر منتخب این رویداد، در نمایشگاهی عرضه شده است.
کد خبر: ۹۰۴۶۱۵

به گزارش جام‌جم، 24 اردیبهشت مقارن با 14 می در تقویم با عنوان روز نکبت نامگذاری شده است. ریشه نامگذاری این روز به آنجا برمی‌گردد که فلسطینیان و حامیان آنان برای اشاره به سالگرد بیرون‌راندن صدها هزار فلسطینی و استقلال اسرائیل در 24 اردیبهشت 1327 این روز را عزا می‌گیرند. حالا در شصت و هشتمین سالگرد روز نکبت، از روز گذشته دومین مسابقه بین‌‌المللی کاریکاتور هولوکاست با همکاری موسسه هنری رسانه‌ای اوج برگزار شده است.

این مسابقه در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزار می‌شود. بخش کارتون درباره موضوعات مطرح شده است، در بخش کاریکاتور هم هنرمندان درباره چهره‌هایی مانند نتانیاهو و هیتلر آثاری خلق کرده‌اند که به تماشا گذاشته شده است.

فرانسوی‌ها رکورددار تعداد اثر

در این نمایشگاه 864 اثر از هنرمندان 50 کشور ارائه شد که حالا در قالب نمایشگاه 150 اثر از میان این آثار روی دیوار حوزه هنری رفته است. نکته جالب توجه این که در این دوره از مسابقه حضور چشمگیر کاریکاتوریست‌های غربی و اروپایی را شاهد هستیم، طوری که بیشترین شرکت‌کننده‌ها فرانسوی هستند. نکته دیگر این که در این رویداد شاهد حضور کاریکاتوریست‌های کشورهای غیرمسلمان مانند برزیل و چین نیز هستیم.

اگر بخواهیم به برخی هنرمندان حاضر در این رویداد بین‌المللی اشاره کنیم، می‌توانیم به آثاری از مازیار بیژنی، شهرام رضایی، منصور مقدم، سامان احمدی، محمود نظری و جابر اسدی از ایران و جیتت کاستانا از اندونزی، رائد خلیل از سوریه، راشاد السامی از یمن، هیکابی دمیرچی از ترکیه، ماروچین از اندونزی، جوایکو از کلمبیا، توران آکسوی از ترکیه، توماس لوسفلد از فرانسه، عمر زوالوس از پرو و جمع دیگری از هنرمندان جهان اشاره کنیم.

داوری آثار هم هفته گذشته توسط چهره‌هایی مانند محمدحسین نیرومند، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و محسن نوری نجفی صورت گرفت، ضمن این که انتخاب این کارها با حضور هنرمندان خارجی انجام شد.

سابقه شکل‌گیری مسابقه

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر دومین دوره این مسابقه در نشست رسانه‌ای و گشایش این رویداد که دیروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، گفت: حدود ده سال پیش نشریه دانمارکی «یولاندز پوستن» 12 طرح توهین‌آمیز در اساعه ادب به ساحت پیامبر اسلام (ص) منتشر کرد، ما هم در واکنش به این ادعا که در غرب همیشه اعلام می‌شود آزادی حد و مرزی ندارد و می‌توان راجع به هر چیزی کار کرد، اقدام به برگزاری نخستین دوره از مسابقه کاریکاتور هولوکاست کردیم. بعد از گذشت ده سال از نخستین مسابقه کاریکاتور هولوکاست، شاهد بودیم که نشریه «شارلی ابدو» با تیراژ پنج میلیون نسخه، طرح توهین آمیزی نسبت به پیامبر اسلام (ص) چاپ کرد که ما نیز به برگزاری دومین مسابقه هولوکاست اقدام کردیم.

سوالی که ممکن است برای بازدیدکنندگان از این نمایشگاه مطرح شود این است که آیا کاریکاتورهای به نمایش‌ درآمده درصدد نفی یا اثبات هولوکاست هستند؟ شجاعی طباطبایی دراین باره بیان کرد: ما در این مسابقه دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نیستیم. چیزی که برای ما مهم است، این است که در غرب اعلام می‌کنند برای آزادی بیان حد و مرزی قائل نیستند؛ در عین حال ما عکس این اتفاق را می‌بینیم. حتی محققان و تاریخ‌‌نویسان دنیا هم نمی‌توانند در رابطه با هولوکاست تردید کنند. بحث بعدی ما این است که چرا از خاک آلمان جایی را جدا نمی‌کنند تا به یهودی‌ها بدهند؟ چرا باید تاوان هولوکاست را مردم مظلوم فلسطین بدهند؟ مردمی که در جنگ جهانی دوم هیچ نقشی نداشتند و از سال 1948 عملا فلسطین اشغال شد و بعد هم اعلام کردند ما به این دلیل، فلسطین را می‌گیریم که شش میلیون یهودی کشته شدند و ما باید انتقام هولوکاست را بگیریم.

با توجه به بین‌المللی بودن این مسابقه، جوایز نفیسی هم برای برگزیدگان در‌نظر گرفته شده است. در بخش کارتون رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب 12 هزار، 8000 و 5000 دلار جایزه می‌گیرند. همچنین در این بخش پنج جایزه هزار‌دلاری هم در نظر گرفته شده است. در بخش کاریکاتور چهره هم جایزه اول تا سوم 7000 ، 5000 و 3000 دلار به همراه پنج جایزه هزار دلاری است. باید دید برگزیدگان نهایی که همزمان با مراسم اختتامیه در روز دهم خرداد معرفی می‌شوند، چه کسانی هستند.

رونمایی از پوستر هولوکاست اثری از جیتت کاستانا، هنرمند اندونزیایی و تندیس مسابقه بین‌المللی هولوکاست با طراحی طاهر شیخ الحکمایی از مجسمه‌سازهای کشورمان بخش دیگر از مراسم افتتاحیه و نشست رسانه‌ای این مسابقه بود. در این تندیس رزمنده فلسطینی در حال پرتاب سنگ است که نمادی از مبارزه مردم فلسطین علیه اشغالگران صهیونیستی را نشان می‌دهد.

دعوت از ظریف برای دیدن نمایشگاه

چندی پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با نیویورکر گفت‌وگویی انجام داد که در آن در باره هولوکاست، مسائلی را مطرح کرد. دبیر مسابقه اعلام کرد مواضع جدی آقای ظریف بویژه در پیام تسلیت به سیدحسن نصرالله در پی شهادت سردار مصطفی بدرالدین، نشان می‌دهد که وزیر امور خارجه کشورمان موضع ضدصهیونیستی دارد. شجاعی طباطبایی اظهار امیدواری کرد زمینه‌ای فراهم شود تا آقای ظریف و دست‌اندرکاران این نمایشگاه را ببینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها