نیجریه دیروز در حالی میزبان قدرت‌های غربی و منطقه‌ای برای مذاکره حول محور بوکوحرام شد که یک روز پیش از آن شورای امنیت در نشستی نسبت به احتمال وجود رابطه میان بوکوحرام و داعش ابراز نگرانی کرده بود.
کد خبر: ۹۰۴۶۰۳

بوکو حرام در سال 2002 میلادی با هدف مبارزه با غربگرایی و جلوگیری از نفوذ غرب در نیجریه، استقرار حکومت اسلامی و اجرای قوانین شرع در مناطق مسلمان‌نشین این کشور و کشورهای همجوار تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیروز رهبران بنین، کامرون، جمهوری چاد و نیجریه به همراه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در نشستی در نیجریه حضور داشتند. محمد بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه متعهد شده است تا پیش از پایان سال نخست ریاست جمهوری‌اش بوکوحرام را شکست دهد، اما او هنوز در این کار موفق نبوده و گزارش‌ها نشان می‌دهد تروریست‌های بوکوحرام در حال قدرت گرفتن بیشتر هستند. از این رو رهبران کشورهای غربی و آفریقایی در حال مذاکره بر سر اعزام یک نیروی منطقه‌ای متشکل از 8500 نفر برای مقابله با بوکوحرام هستند.

روز جمعه اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشستی نسبت به وجود ارتباط میان بوکوحرام با گروه تروریستی داعش ابراز نگرانی کردند. در بیانیه صادر شده از سوی این شورا آمده بود که بعد از گذشت دو سال از ربوده شدن 276 دانش‌آموز دختر در شمال شرق نیجریه، بوکوحرام همچنان به اقدامات در ضربه زدن به صلح و ثبات در غرب آفریقا و آفریقای مرکزی ادامه می‌دهد.

بوکوحرام سال پیش با داعش اعلام بیعت کرد و یک مقام آمریکایی تایید کرده است بتازگی تعدادی از نیروهای این گروه به داعش در لیبی پیوسته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها