رییس کانون بانک ها و موسسات خصوصی کشور در گفتگو با جام جم آنلاین:

زمینه کاهش نرخ ارز فراهم است / ارز باید هر چه زودتر تک نرخی شود

رییس کانون بانک ها و موسسات خصوصی کشور گفت : قیمت ارز روندی کاهشی داشته است که این اتفاق به تک نرخی کردن ارز کمک می کند .
کد خبر: ۹۰۴۴۹۸
زمینه کاهش نرخ ارز فراهم است / ارز باید هر چه زودتر تک نرخی شود

کوروش پرویزیان در گفت و گو با خبر نگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که قیمت دلار در چه حدود قیمتی با توجه به نرخ تورم باید تک نرخی شود گفت : روش‌ها و مدل‌های مختلفی برای محاسبه نرخ ارز وجود دارد که محاسبات در دولت، بانک مرکزی و مراجع دانشگاهی با استفاده از این روش‌ها نرخ‌های یکسانی را به ما نمی‌دهد.در بحث نرخ چارچوبی که مد نظر فعالین اقتصادی است یک نرخ کنترل شده نیست، درواقع نرخی است که مکانیزم هایی که مربوط به بازار است آن را حمایت کند .

پرویزیان افزود : البته نرخ ارز دربازار به درآمدهای ارزی کشور و به هزینه های مبادله و تبادل بستگی دارد، اگر هزینه هایی که مربوط به بازارو تجارت است، کاهش یابد امکان تعدیل این نرخ هم وجود دارد،حتی می تواند از این نرخ هم پایین تر بیاید. با توجه به اتفاقاتی که افتاده و شرایط بعد از تحریم ، احتمال کاهش هزینه و طبیعی شدن هزینه های مربوط به تبدیل ارز و نقل و انتقال آن وجود دارد و هم اکنون هم اگر ملاحظه کنید می بینید که نرخ ارز در بازار اندکی کاهش پیدا کرده است و این اتفاق به تک نرخی کردن ارز کمک می کند . از طرف دیگر اگر دسترسی به منابع ارزی موجود و منابع مربوط به صادرات فراهم شود و از طرف دیگر اطمینان در بازارهای بین الملل ایجاد و دسترسی به سرمایه منابع بین الملل فراهم شود باز این نرخ می تواند تعدیل شود. در واقع محدودیت هایی که تا کنون به دلیل تحریم ها وجود داشته مانع از تک نرخی شدن ارز شده است .

مدیرعامل بانک پارسیان ، بیشترین حجم مصرف ارز را طرح‌های کلان دولت، کالاهای اساسی،ماشین آلات و کالاهای مصرفی عنوان کرد و گفت: اگر ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به درستی برگردد، بهتر می‌توان نیاز ارزی کشور را مدیریت کرد.

وی در مورد مدیریت تقاضای ارزی گفت: اگر فشار کمتری از سوی دولت و سایر متقاضیان به ذخایر ارزی بانک مرکزی وارد شود، بانک مرکزی با خاطر آسوده‌تری می‌تواند تک‌نرخی کردن ارز را دنبال کند.

پرویزیان استفاده از ابزارهای مالی بین‌المللی برای تراز ارزی و استفاده از روش‌های بانکداری بین‌الملل را راهکاری برای ایجاد فضای تک‌نرخی کردن ارز دانست و خاطر نشان کرد: تجربه تک‌نرخی کردن و روش‌های آن در کشور وجود دارد، اما آن وفاق و دقت‌نظری که باید بین فعالان اقتصادی و سایر بازیگران شکل بگیرد، تا ارز تک‌نرخی شود، بسیارمهم است.

پرویزیان گفت: اگر ما شرایط پایداری را برای صادرات غیرنفتی کشور و جذب سرمایه‌های خارجی فراهم کنیم، تصمیمات برای تک‌نرخی کردن ارز با اطمینان بیشتری گرفته می‌شود.

وی همچنین به رابطه بانک مرکزی با نهادهای مالی بین الملل و سایر بانک‌های منطقه‌ای و جهانی دنیا اشاره کرد و گفت: این موضوع بر تک‌نرخی شدن نرخ ارز و برنامه ریزی برای ایفاء تعهدات بین المللی بی‌تأثیر نیست. علاوه براین با تنظیم مناسبات با دیگر شرکا و بهره گیری از صندوق‌های مالی ـ و سرمایه گذاری خارجی و نیز بهره گیری از ابزارهای مالی بین‌المللی امکان تنظیم تعهدات خارجی بیش از گذشته فراهم می‌شود.

رییس کانون بانک های خصوصی افزود : رییس بانک مرکزی وعده داده اند که ارز تک نرخی خواهد شد و امیدواریم هر چه زودتر تک نرخی کردن ارز شروع و به نتیجه رسد تا باعث شفافیت در مبادلات شود .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حقگو
-
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
۰
۰
تك نرخی میشود ، اما نه رو به پایین بلكه رو به بالا
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها