پدر و مادرهایی که فرزندان کم‌سن و سال دارند، معمولا با مشکل غذا دادن به آنها مواجهند. با وجود این‌که این فرآیند برای والدین بویژه مادر بسیار خسته‌کننده می‌شود، اما باید به خاطر داشته باشید که لجبازی کودکان برای غذا خوردن و طفره رفتن‌های آنها بخش عادی فرآیند تکامل آنها به‌شمار می‌رود. در واقع، در سنی خاص، این کودک است که انتخاب می‌کند چه غذایی و چه زمانی بخورد. درواقع بیشتر والدین نگران این هستند که کودک به اندازه کافی غذا نخورد و همین امر روی روند رشد او اثر منفی بگذارد.
کد خبر: ۹۰۴۴۴۸

معمولا کودکان به چند دلیل از خوردن حجم بالای غذا خودداری می‌کنند و آگاهی والدین از این موارد می‌تواند نگرانی آنها را نسبت به این موضوع کاهش دهد. به دلیل تغییرات ناگهانی که در رشد کودک و فعالیت‌های بدنی او ایجاد می‌شود، اشتهای او نیز به طور مداوم در حال تغییر است. نوزادان نوپا به اندازه کودکان سریع رشد نمی‌کنند، بنابراین به غذای کمتری نیاز دارند. از سوی دیگر، نوزادان حجم معده کمی دارند.

نوزادان به دنیای اطراف خود توجه زیادی دارند، بنابراین هنگام غذا خوردن بیشتر حواس خود را به مشاهده اطراف جلب می‌کنند. آنها بیشتر دوست دارند خودشان غذا بخورند که طبیعتا زمان بیشتری نسبت به غذا دادن با قاشق طول می‌کشد و این‌که نوزادان و کودکان دوست دارند بیشتر زمان خود را صرف بازی کنند، بنابراین مدت زمان زیادی را به نشستن و غذا خوردن اختصاص نمی‌دهند.

اما با آگاهی از راهکارهای ساده می‌توانید با این مشکل راحت‌تر کنار بیایید و کودکتان را هنگام غذا خوردن همراهی کنید.

برنامه غذایی ترتیب دهید. کودکان معمولا هر سه تا چهار ساعت احساس گرسنگی می‌کنند. بهترین راه برای غذا دادن به آنها برنامه‌ریزی است، به طوری که سه وعده غذای اصلی به همراه دو تا سه میان‌وعده و مایعات فراوان را باید در دستور غذایی آنها بگنجانید. در غذایی که برای کودک تهیه می‌کنید، باید تمام مواد مغذی به مقدار متعادل وجود داشته باشد و از انواع میوه‌ها و سبزیجات، نان، برنج و ماکارونی، مواد پروتئینی مانند گوشت، پنیر و لوبیا استفاده کنید.

واکنش نشان ندهید. وظیفه شما تهیه غذایی متعادل برای کودک و وظیفه او خوردن غذایی است که برایش تهیه کرده‌اید. بنابراین نگران این نباشید که او غذا را می‌خورد یا نه. هرگز هنگام غذا دادن به کودک به او اصرار نکنید، این کار باعث لجبازی و سماجت او در خوردن می‌شود. بگذارید خودش انتخاب کند که چه چیزی بخورد. وادار کردن کودک به تمام کردن غذای داخل ظرف، استرس زیادی به کودک وارد می‌کند. به جای این کار، کودک را تشویق کنید.

از ترکیب موادغذایی استفاده کنید. کودکان معمولا از خوردن سبزیجات خودداری می‌کنند، اما با کمی هوشیاری و ترکیب سبزیجات با دیگر مواد غذایی از قبیل هویج و در قالب پوشش سالاد می‌توان این مواد مقوی را به کودک داد. سعی کنید سبزیجات را در قالب دیگر غذاها تزئین کنید و ظاهری زیبا به آنها بدهید تا کودک برای خوردن آن تشویق شود.

به اندازه نیاز کودک برایش غذا بکشید. اگر کودک تمام غذایی که برایش در ظرف کشیده‌اید، نمی‌خورد باید از دفعات بعدی، حجم غذای او را کم کنید. به دلیل تغییر اشتهای کودک در طول رشد، تنها به مقدار کمی غذا در هر وعده نیاز دارد.

میان‌وعده را فراموش نکنید. بین وعده‌های غذایی اصلی، از انواع میوه‌ها و سبزیجات به عنوان میان‌وعده استفاده کنید. مصرف این مواد، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن او را تأمین می‌کند. از آنجایی که بدن کودک به تمام مواد مغذی نیاز دارد، سعی کنید غذاهای متنوع به او بدهید و همیشه به یک جور غذا تکیه نکنید.

غذاهای جدید را در شرایط خاص به کودک بدهید. زمانی غذای جدید برای کودک تهیه کنید که هم خودتان و هم کودکتان آرام باشید و احساس خستگی نکنید. سعی کنید تمام مزاحمت‌ها را از اطراف کودک دور کنید، به عنوان مثال تلویزیون را خاموش کنید و اسباب‌بازی‌ها را از دسترس کودک دور نگه دارید. غذای جدید را غالبا در کانون خانواده و هنگام سرو غذا ارائه دهید و بگذارید کودک در کنار خانواده طعم غذای جدید را تجربه کند و با دیدن غذا خوردن اطرافیان، تشویق به این کار شود. از سوی دیگر، غذاهای جدید را همراه با غذاهای مورد علاقه کودک به او بدهید تا راحت‌تر آنها را بپذیرد، اما اگر آن را نپذیرفت، بعد از یک هفته دوباره آن را امتحان کنید. ذائقه کودک در فواصل متفاوت فرق می‌کند.

کودک را کمی آزاد بگذارید. اجازه دهید کودک غذا را لمس و با آن بازی کند و کمی غذا در اطرافش بریزد تا سرانجام غذا خوردن را یاد بگیرد، اما در صورت نیاز به او کمک کنید؛ به عبارتی حس استقلال را هنگام غذا خوردن به کودک بدهید.

در پخت غذا کودک را با خود همراه کنید. اگر کودکتان به تهیه غذا علاقه دارد، او را نیز در مراحل آماده کردن و طبخ غذا دخالت دهید. کودکان معمولا چیزی را که خودشان درست می‌کنند بیشتر دوست دارند.

فست‌فود و غذاهای ناسالم را کم کنید. کودکان معمولا غذاهایی می‌خورند که وارد خانه می‌شود، بنابراین به خاطر داشته باشید تا حد امکان از خرید فست‌فودها و غذاهای ناسالم خودداری کنید. در عوض، انواع سبزیجات و میوه‌ها را تهیه کنید تا کودک نیز تمایل بیشتری به خوردن آنها نشان دهد.

در ارائه غذا به کودک از هر خلاقیتی استفاده کنید. هرچه در غذایی که برای کودک آماده می‌کنید، خلاقیت و تنوع بیشتری به کار رفته باشد، کودک تمایل بیشتری به خوردن غذا نشان می‌دهد. ایجاد صورتک‌های خندان، حیوانات و پرنده‌های مختلف با انواع مواد غذایی رنگارنگ و مختلف، می‌تواند اشتهای کودک را برای خوردن غذا بیشتر کند. همچنین انواع کیک و میوه‌ها را می‌توانید قالب بزنید و به شکل ستاره، قلب یا اشکال دیگر درآورید.

مترجم: مونا اسلامی
منبع: raisingchildren

parents

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها