چندسالی است که شاه‌بلوط در تمام میوه‌فروشی‌ها پیدا می‌شود و همگام با آن طرز تهیه خورش شاه‌بلوط در مجلات آشپزی آموزش داده شده است.
کد خبر: ۹۰۴۴۴۶

شاه‌بلوط موارد مصرفی متنوعی دارد و از خواصی فوق‌العاده برخوردار است؛ به همین دلیل نمی‌توان به راحتی از آن عبورکرد و حتماً باید آن را در رژیم غذایی گنجاند. خوشبختانه این اخبار تنها محدود به شاه‌بلوط نمی‌شود و بتازگی از خود بلوط هم اخباری خوب به گوشمان رسیده است. کشت آن به صورت جدی در نقاطی از کشور پیگیری می‌شود و به همین دلیل کم‌‌کم می‌توانیم جایی برای مصرف آن در تغذیه خانواده پیدا کنیم.

اگر یک روز مقداری بلوط برای آشپزی تهیه کردید و یکی دو دانه‌اش اضافه آمد، آنها را دور نیندازید. بلوط میوه زیبایی است و می‌توانید از آن برای درست کردن انواع کاردستی استفاده کنید. می‌پرسید چگونه؟ با ما همراه باشید تا چند ایده ناب در اختیارتان قراردهیم:

آدمک‌های بلوطی: به این دو عروسک فسقلی و بانمک نگاه کنید. بلوط‌هایی هستند که دستی به سرورویشان کشیده شده و سر از دنیای آدمک‌ها درآورده‌اند. سر بلوط را از بدنه آن جداکنید. روی بدنه را با تکه‌ای پارچه بپوشانید تا به نظربیاید که لباسشان است. حسابی آنها را شیک‌پوش کنید.

یک مهره چوبی که معمولا در خرازی‌ها یافت می‌شود را بردارید و روی آن اعضا صورت را نقاشی کنید. سر بلوط را هم به رنگی مناسب درآورید تا کلاه این آدمک‌ها باشد. کلاه، سر و بدن را به هم وصل کنید تا آدمک کامل شود. به آنها چهره‌ای خندان بدهید تا با دیدنشان ناخودآگاه احساس شادی به شما دست بدهد.

شمع بلوطی: ظاهر قشنگ بلوط از آن سوژه‌ای ایده‌آل برای انواع کاردستی، ساخته است. برای داشتن شمع‌های بلوطی کافی است سر بلوط را بکنید و داخل آن پارافین مذاب و نخ نسوز قرار دهید. می‌توانید شمع‌ها را داخل یک ظرف آب قراردهید و آنها را روشن کنید تا در منظره‌ای زیبا فضا را روشن کند.

بلوط‌های رنگی: بلوط رنگ شده هم مثل میوه کاج رنگ شده زیباست. سر آن را رنگ نشده باقی بگذارید و بدنه آن را رنگ کنید. هر بلوط را به یک رنگ درآورید و بلوط‌های رنگارنگ‌تان را در یک گوشه از اتاق قراردهید تا به این طریق به بخشی از منزل خود رنگ پاشیده باشید.

کاسه: سر بلوط شکل کاسه‌ای دارد و شما می‌توانید این استفاده را هم از آن بکنید. کمی خزه در آنها قراردهید و گل‌ها، میوه‌ها یا قارچ‌های ریزی که با خمیر گل چینی درست کرده‌اید را داخلشان بریزید. اگر به این تصویر دقت کنید، می‌بینید که یکی از کاسه‌ها با شاه‌بلوط‌های خمیری پرشده است.

لانه پرنده: وقتی ابتکار، ذوق و قریحه انتها نداشته باشد، باعث می‌شود از یک چیز ساده صدها شیء زیبا شکل بگیرد.

این بار سر بلوط خیال دارد به یک لانه کوچک و نقلی برای پرنده‌ای فسقلی تبدیل شود. سر بلوط را بکنید، داخل آن کمی خزه قرار دهید و چند مهره ریز شکل تخم پرنده روی خزه‌ها بگذارید. می‌توانید این لانه را در گوشه‌ای از اوپن یا طاقچه جای دهید یا این‌که مثل این تصویر از جایی آویزان کنید.

توپ بلوطی: هرگاه خواستید با این توپ‌ها کاردستی درست کنید ابتدا آن را با اسپری رنگ کنید تا رنگ سفید آن از لابه‌لای اشیایی که روی آن می‌چسبانید پیدا نباشد.

سر بلوط‌ها را بکنید و به لبه آنها کمی اکلیل ترجیحا طلایی بزنید تا زیباتر شود. سپس یکی‌یکی‌شان را به توپ بچسبانید تا سطح آن را پرکند. در پایان با یک ربان درشت قهوه‌ای پاپیون درست کنید و بالایش بزنید و همچنین یک نوار از بالایش وصل کنید تا بتوانید این توپ زیبا را از گیره در اتاقتان آویزان کنید.

سرویس چای: به به! چه قوری و فنجان‌هایی! هرکس با دیدن آنها هوس می‌کند تمام کارهایش را کناربگذارد و برای دقیقه‌ای به طبیعت برود و لابه‌لای درختان بنشیند تا بتواند در آنجا استکانی چای بنوشد چون در دل طبیعت از آن چای لذتی صدچندان می‌برد. درست کردن این سرویس چایخوری کار سختی نیست و تنها به کمی حوصله و ظریفکاری احتیاج خواهد داشت. یک بلوط درسته، بدنه و در قوری است. با دو تکه کوچک شاخه باریک و خشکیده برای آن دسته و لوله درست کنید و با چسب چوب بچسبانید. یک سر بلوط هم بدنه فنجان را تشکیل می‌دهد. با یک تکه شاخه کوتاه برای آن دسته درست کنید و تکه شاخه ‌گردی را از عرض برش دهید و زیر فنجان بچسبانید. قوری و فنجان‌هایتان را روی یک برگ بگذارید تا درکنار یک گل زیبا منظره‌ای رویایی‌تر را تشکیل دهد.

کله‌های خندان: بلوط‌هایی که حالا می‌خواهند نقش کدوحلوایی را بازی کنند. بلوط را به رنگ نارنجی درآورید و سرش را سیاه کنید. سپس با رنگ مشکی برای آن اجزای صورت بکشید. درپایان هم کمی اسپری براق‌کننده بزنید تا ظاهر جالب‌تری پیداکند.

گلدان: سر بلوط را به گلدان تبدیل کنید. چند گل چینی درست کنید و داخلش قراردهید تا ببینید چه شاهکاری از آب درمی‌آید. تعدادی از این گلدان‌های بلوطی را بسازید و در کنار هم بچینید تا هر بیننده‌ای را به تحسین وادارید.

سارا آذرخش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها