فصل گرما و تابستان به دلیل بالا بودن میزان اشعه‌ای که از خورشید به زمین می‌تابد یکی از خطرناک‌ترین فصل‌ها برای افراد در معرض خطر به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۰۴۴۲۳

قرار گرفتن بدون‌محافظ در برابر نور مستقیم خورشید به مرور می‌تواند باعث رشد غیرطبیعی سلول‌های پوستی شود که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. در واقع، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب یکی از دلایل اصلی مستعدکننده پوست بدن برای سرطانی شدن محسوب می‌شود.

نشانه‌های سرطان پوست

مراقبت از پوست و توجه به کوچک‌ترین تغییرات ایجاد شده روی پوست می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان در مراحل ابتدایی کمک کند و همچنین احتمال درمان موفق نیز بالاتر می‌رود. سرطان پوست معمولا در نقاطی از پوست ایجاد می‌شود که بیشترین تماس را با نور خورشید دارد و می‌توان به پوست سر، صورت، لب‌ها، گوش‌ها، گردن، قفسه سینه، بازوها، دست‌ها و پاها اشاره کرد، اما گاهی در نقاط دیگری از پوست بدن که تماس کمی با نور خورشید دارد نیز مشاهده می‌شود. برجستگی‌های مرواریدمانند یا واکسی‌شکل؛ زخم‌های صاف و گوشتی یا قهوه‌ای‌رنگ روی پوست؛ برجستگی‌های قرمزرنگ و زخم‌های صاف با سطحی پوسته‌پوسته از علائم نوعی سرطان پوست است. اما در این میان، ملانوما، مهم‌ترین و مرگبارترین نوع سرطان پوست به شمار می‌رود که اغلب روی پوست صورت و تنه ظاهر می‌شود. از علائم آن می‌توان به نقاط بزرگ قهوه‌ای‌رنگ با لکه‌های تیره؛ خالی که رنگ و اندازه آن تغییر کرده و خونریزی می‌کند؛ زخم کوچکی با حاشیه‌های نامنظم و رنگ قرمز و سفید و آبی و سیاه‌آبی؛ زخم‌های سیاه‌رنگ روی کف دست، کف پا، نوک انگشتان یا انگشتان پا و پوشش داخلی دهان و بینی اشاره کرد.

افراد در معرض خطر

معمولا افرادی که پوست و موی سفید و بور دارند؛ تعداد زیادی خال روی پوست بدن خود دارند؛ سابقه ابتلا به سرطان پوست در خود یا خانواده خود داشته‌اند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

ویتامین D و نور خورشید

بدن انسان برای تولید ویتامین D کافی به نور خورشید نیاز دارد تا استخوان‌های سالم و قوی داشته باشد. اما در کنار آن، باید برای جلوگیری از آسیب پوستی خود را از نور خورشید دور نگه دارد. با رعایت نکات ایمنی هنگام قرارگرفتن در نور خورشید، می‌توان تا حد امکان از ویتامین D موجود در نور خورشید نیز استفاده کرد و برای این کار نیازی به حمام آفتاب نیست که جز قرمز شدن و سوختگی پوست چیزی به دنبال ندارد. در واقع، قرار گرفتن هر چه بیشتر در زیر نور خورشید، به منزله دریافت ویتامین D بیشتر نیست و بدن در صورت جذب بیش از حد این ویتامین، آن را دفع می‌کند. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند افراد بیشتر تمرکز خود را برای جذب ویتامین D روی مصرف انواع مواد غذایی حاوی ویتامین D بگذارند.

محافظت از کودکان

پوست بدن کودکان به دلیل لطافت و نازکی که دارد، در برابر نور خورشید آسیب‌پذیرتر است و بسرعت آفتاب سوخته می‌شود. بنابراین پزشکان به والدین توصیه می‌کنند در فصول گرم سال، کودکان خود را با بدن نیمه‌برهنه و پوشاندن انواع لباس‌های نیمه‌باز از منزل خارج نکنند و تا حد امکان از لباس‌های پوشیده استفاده کنند.

پیشگیری را جدی بگیرید

بسیاری از انواع سرطان پوست قابل پیشگیری است و افراد با محافظت از پوست خود می‌توانند مانع از بروز سرطان شوند. رعایت نکاتی ساده و پیش‌پا افتاده می‌تواند در این امر مؤثر واقع شود.

از نور خورشید در میانه روز دوری کنید. معمولا بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر، نور خورشید با شدیدترین حالت می‌تابد؛ بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند طوری برنامه‌ریزی کنید که تا حد امکان در این بازه زمانی از منزل خارج نشوید و فعالیت‌های خود را به قبل یا بعد از این زمان موکول کنید. این حالت حتی در روزهای ابری نیز مصداق دارد، زیرا ابرها محافظ خوبی در برابر اشعه فرابنفش خورشید نیستند و ممکن است به پوست آسیب وارد کنند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، به مرور باعث آسیب وارده به پوست و در نهایت بروز سرطان پوست می‌شود.

در طول سال از ضدآفتاب استفاده کنید. ضدآفتاب‌ها تمام تشعشعات مضر فرابنفش خورشید را جذب نمی‌کنند، اما نقش بسیار مؤثری در محافظت از پوست در برابر این اشعه‌های مضر و خطرناک ایفا می‌کنند. به خاطر داشته باشید که 15 دقیقه پیش از خروج از محیط بسته باید از ضدآفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید تا بتواند محافظت لازم را از پوست به عمل آورد. روی قسمت آسیب‌دیده پوست حجم بیشتری ضد آفتاب استفاده کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

از لباس‌های محافظ استفاده کنید. از آنجا که ضدآفتاب‌ها محافظت کاملی در برابر نور خورشید به عمل نمی‌آورند، بهتر است از لباس‌های پوشیده استفاده کنید که بازوها و پاها و بدن را بپوشاند. حتی برای جلوگیری از رسیدن نور آفتاب به صورت می‌توانید از کلاه‌هایی با لبه‌های پهن استفاده کنید. استفاده از عینک‌های آفتابی را هم فراموش نکنید. البته هنگام خرید دنبال عینک‌هایی باشید که مسدودکننده انواع اشعه‌های مضر خورشید باشند.

از نورها و لامپ‌هایی که برای برنزه کردن استفاده می‌شود دوری کنید. این نورها، اشعه‌های فرابنفش ساطع می‌کنند که خطر بروز سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

مراقب داروهایی که بدن را نسبت به نور خورشید حساس می‌کند، باشید. برخی داروهای تجویزی شامل آنتی‌بیوتیک‌ها پوست را در برابر نور خورشید حساس می‌کنند؛ بنابراین باید محافظت بیشتری از پوست در برابر نور خورشید به عمل آورید.

مراقب پوست خود و تغییرات ایجاد شده روی آن باشید و در صورت مشاهده برخی تغییراتی که اشاره کردیم، حتما به پزشک مراجعه کنید. تغییرات ایجاد شده در خال‌ها، جوش‌ها و لک‌های مادرزادی و برجستگی‌های پوستی از اهمیت بالایی برخوردارند.

هنگام قرار گرفتن در معرض آب، برف و شن مراقب باشید. این مواد بشدت نور خورشید را منعکس می‌کنند که می‌تواند آسیب جدی به پوست وارد کند و خطر آفتاب‌سوختگی را افزایش دهد.

مترجم: ندا اظهری
منبع: mayoclinic
Cancerresearchuk

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها