وعده غربی‌ها برای رفع تحریم‌های بانکی ایران با اجرای برجام به علت ترس بانک‌های بزرگ بین‌المللی از مجازات‌های آمریکا با وجود سخنان و تلاش‌های ظاهری مقامات آمریکایی، همچنان محقق نشده است.
کد خبر: ۹۰۴۳۵۸

در چنین شرایطی، وزیر خارجه آمریکا در لندن همراه وزیر خارجه انگلستان دیداری با مدیران بانک‌های بزرگ اروپایی داشت که هدف آن بررسی لغو تحریم‌های ایران بود، اما آن‌طور که خبرگزاری‌های غربی گزارش داده‌اند مدیران بانک‌های اروپایی بعد از دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفته‌اند اظهارات وی نتوانسته آنها را برای از سرگیری مبادله با ایران متقاعد کند. به گزارش فارس، کری در دیدار با مدیران بانکی در اروپا، هر چند تاکید کرده است که تجارت قانونی با ایران امکان‌پذیر است و این را هم افزوده است که بانک‌های اروپایی نباید درباره از سرگیری روابط تجاری قانونی با ایران، نگران اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا باشند، اما خاطرنشان کرده که «بانک‌ها، تا آنجا که احتیاط‌های لازم را به کار می‌بندند و می‌دانند که دارند با چه کسی مبادله می‌کنند با معیارهای (قانونی) نامناسب و غیرمشخص روبه‌رو نخواهند شد.» در این نشست، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز با بیان این‌که برقراری رابطه اقتصادی با ایران، برای لندن سودمند است، بار دیگر از بانک‌های این کشور خواست شرکت‌های انگلیسی فعال در ایران را حمایت مالی کنند.

با وجود درخواست‌های آمریکا و انگلیس نشریه فایننشیال تایمز نوشته که بعید است گوش شنوایی برای اظهارات کری و هاموند وجود داشته باشد.

آمریکا ضمانت کتبی نمی‌دهد

بعد از آن‌که بانک‌های اروپایی اعلام کردند از اظهارات وزیر خارجه آمریکا برای از سرگیری مبادله با ایران متقاعد نشده‌اند، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد وزارت خزانه‌داری آمریکا از ضمانت کتبی درباره مبادله با ایران خودداری می‌کند.

همزمان سخنگوی کاخ سفید نیز پس از دیدار جان کری با بانک‌های اروپایی از تداوم تحریم‌ها علیه ایران سخن گفت. ارنست در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید: آیا کاخ سفید خواهان همکاری تجاری بانک‌های اروپایی با ایران است، گفت: ما اجرای تحریم‌ها را کاملا جدی می‌گیریم و موسسات بزرگی هستند که باید غرامت‌های زیادی را به‌دلیل دور زدن تحریم‌ها پرداخت کنند.

تلاش برای اعمال تحریم‌های تازه

بی‌توجهی به تعهدات برجام از سوی ایالات متحده در حالی با انتقاد مقامات کشورمان و حتی بانکداران اروپایی روبه‌رو شده که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی دیلی تارگوم بار دیگر از توافق هسته‌ای دفاع کرد و آن را باعث امن‌تر شدن جهان نامید.

با این حال المانیتور دیروز گزارش داد که قانونگذاران هر دو حزب و هر دو مجلس آمریکا طرحی جامع برای تحریم‌ ایران به بهانه مسائل حقوق‌بشر و آزمایش‌های موشکی آماده کرده‌اند. اقدامی که نشانی دیگر از بدعهدی آمریکاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها