با آن‌که مسئولان حوزه مسکن با اظهارات گاه و بیگاه خود در صدد ایجاد جو روانی در این بخش برای رونق هستند، اما بازار مسکن بی‌توجه به این اتفاقات همچنان در رکود به سر می‌برد.
کد خبر: ۹۰۴۳۲۵

به گزارش تسنیم، در سه سال سپری شده از عمر دولت یازدهم، وزارت راه و شهرسازی به‌طور عام و معاونت امور ساختمان و مسکن این وزارتخانه به طور خاص به هر دری زده‌اند تا با اظهارات گاه و بیگاه خود بازار مسکن را ازرکود خارج کنند.

در نبود برنامه‌ای عملیاتی در بخش مسکن،‌ مدیران مربوطه فقط از سازوکار ایجاد جو روانی برای رونق مسکن استفاده کرده‌اند، یعنی موردی که دلالان و سوداگران مسکن همواره به دنبال آن بوده‌اند و در دهه 80 و اوایل دهه 90 بخوبی از آن استفاده کردند.

از سال 92 تاکنون تنها برنامه دولت یازدهم برای بخش مسکن تحریک تقاضا با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بوده است. به طوری‌که‌ وام 25 میلیون تومانی خرید مسکن به 160 میلیون تومان (فقط برای زوج‌های جوان) افزایش یافته است، اما مدیران مربوط گویا از یک موضوع مهم غافل بوده‌اند؛ قدرت خرید مردم در چند سال گذشته همواره روند نزولی داشته و کمتر خانواری می‌تواند از عهده اقساط دو میلیون تومانی وام جدید مسکن برآید.

هرچه دولتی‌ها تلاش کرده‌اند مردم را برای ورود به بازار مسکن تحریک کنند، اما کمتر موفق شده‌اند. مساله‌ای که در پاره‌ای مواقع واکنش‌ها و اظهارات جالب مسئولان وزارت راه و شهرسازی را به دنبال
داشته است. گرچه به نظر می‌رسد برخی مسئولان درک درستی از وضعیت اقتصادی خانوارهای ایرانی ندارند که باز هم روی رونق بازار مسکن از طریق تحریک تقاضا اصرار می‌کنند. در این جهت اخیرا دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی برای رونق بخش مسکن با معاون اول رئیس‌جمهور جلساتی را برگزار کرده‌اند که دولت طی سه سال اخیر همواره از کنترل تورم و کاهش آن به‌عنوان یکی از دستاوردهای خود یاد کرده و از هر فرصتی برای بیان آن به نحو احسن استفاده می‌کند. اما رویه شماری از مسئولان ذی‌ربط در مسکن دقیقا با دستاورد مذکور مغایرت دارد، زیرا آنها بصراحت می‌گویند برای رونق مسکن باید کاری کرد تا قیمت‌ها افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها