واکنش مراجع به گروکشی سیاسی حج از سوی عربستان

حج ذلیلانه، ممنوع!

مراجع تقلید در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر ضرورت حفظ عزت هموطنانمان در مراسم حج، اعلام کردند در صورت ادامه رفتار نامناسب رژیم سعودی، حج از گردن مسلمانان مستطیع، ساقط است.
کد خبر: ۹۰۴۳۰۹

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلیدی بود که علی جنتی روز پنجشنبه با وی دیدار کرد.

این مرجع تقلید در این دیدار ضمن بیان این‌که با این اوضاع باید فکر حج امسال را از سر بیرون کرد، گفت: طالب حجی عزتمندانه هستیم، اما قصد عربستان، توهین و تحمیل ذلت به ماست و نباید از آنها انتظار همکاری داشت.

وی اظهار کرد: اگر عربستانی‌ها در این مدت با حضور ما موافقت کنند، قطعا اتفاقات خوبی منتظر ما نخواهد بود و آنها همه کارها را به شکلی چیدند که نتوانیم براحتی امورات را ساماندهی کنیم. در این زمان حتی اگر پیشنهادی ارائه کردند نباید بپذیریم.

وی گفت: مردم ما از نرفتن حجی که عزت آنها حفظ نمی‌شود بخصوص حج امسال، ناراضی نیستند بلکه با این مساله موافقت می‌کنند و اظهار هم کرده‌اند؛ نباید برخی زائران با ذلت بخواهند از طریق کشورهای دیگر به حج بروند، زیرا عزت آنها حفظ نخواهد شد.

اعزام به حج در صورت حفظ امنیت و عزت

آیت‌الله نوری همدانی عنوان کرد: عزت اسلام و امنیت مسلمانان باید حفظ شود و تا این گونه نباشد، زائران خود را به حج نمی‌فرستیم.

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید در دیدار وزیر ارشاد افزود: هدف ما عزت اسلام است و در شرایط استطاعت، اگر مستطیع برای عزت و امنیت خود احساس خطر کند، حج واجب نیست.

وی ادامه داد: برنامه انقلاب حفظ امنیت و عزت مسلمانان است و امروز نیز قدرت منطقه‌ای هستیم و از اوج عزت صحبت می‌کنیم و با دولتی که با آمریکا، استکبار و صهیونیست در ارتباط است، نمی‌توانیم راحت کنار بیاییم و پیشنهادهای آنها را قبول کنیم.

نوری همدانی افزود: وظیفه ما حفظ عزت مسلمانان است و باید سعی کنیم هیچ ایرانی از طریق کشورهای دیگر نیز به حج نرود.

سبحانی: باید همه راه‌ها را طی کنیم

آیت‌الله سبحانی هم در دیدار وزیر ارشاد، با تاکید بر حفظ عزت و امنیت زائران، به تاکیدات دین اسلام درباره مساله حج اشاره کرد و گفت:‌‌ حج یک فریضه بزرگ الهی است و نباید براحتی از آن گذشت.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که اگر موانع وجود دارد باید همه راه‌ها را طی کنید و به حداقل شرایط قائل شوید که با حفظ عزت و امنیت زائران، حج را برگزار کنید، تصریح کرد: ‌عدم اعزام به حج هم در داخل، سبب ناراحتی مردم می‌شود و هم باعث می‌شود افرادی که به صورت جداگانه می‌روند، ممکن است برایشان گران تمام شود.

آیت‌الله سبحانی‌‌ با اشاره به این که عدم حضور ایران اسلامی در حج برای ما یک ضعف به شمار می‌رود، اضافه کرد:‌ آنها اراده جدی در این مسیر ندارند، زیرا اگر داشتند این مشکل را حل می‌کردند، ولی باز هم مسئولان نباید مأیوس شوند و سعی کنند از راه‌های دیگر وارد شوند.

مکان‌های مقدس در عربستان مختص سعودی‌ها نیست

آیت‌الله جوادی آملی هم با تاکید بر این‌که باید جواب هجمه های عربستان را بدهیم اظهار کرد: کشورهای مختلف با سعودی‌ها مشکل دارند. باید به عربستان فهماند که مکان های مقدس در این کشور فقط مختص آنها نیست.

به گزارش ایرنا، وی در دیدار وزیر ارشاد بیان کرد: از نظر شرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شده‌اند، حج بر گردن آنها نخواهد بود، زیرا شرایط به گونه‌ای است که حج بر گردن آنها نیست.

پیش‌بینی جنتی از منتفی شدن اعزام زائران به حج

وزیر ارشاد هم در حاشیه این دیدارها با بیان این‌که عربستانی‌ها فهرستی از شرایط تحکمی و غیرقابل قبول را برای ما بیان کردند، گفت: همه تلاش ‌ایران برای انجام حج واجب به کاربرده شده، ولی با توجه به مسائلی که رخ داده، پیش‌بینی می‌شود که این امر محقق نخواهد شد.

به گزارش تسنیم، جنتی اظهار کرد: عربستانی‌ها از هر حربه‌ای برای ایجاد مانع جهت اعزام حاجیان استفاده کردند. آنها فهرستی از شرایط تحکمی و غیرقابل قبول را برای ما بیان کردند و بحث ویزا را به آینده موکول کردند و گفتند که هواپیماهای ایرانی نباید به عربستان وارد شوند.

جنتی اضافه کرد: شرط اصلی ما برای اعزام، کرامت زائران ایرانی و مساله امنیتی بود که در هر دو مورد جای تردید بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: مردم عربستان هر روز تحت تبلیغات روزانه دولت عربستان هستند و نسبت به شیعیان رویکرد منفی پیدا کرده‌اند و نگرانی خاصی نیز در این مساله داریم.

جنتی اظهار کرد: رئیس سازمان حج و زیارت کشور چهار جلسه با وزیر حج عربستان صحبت کرد، برخوردهای آنها سرد و نامناسب بود و پیشنهادهای ما در زمینه مسائلی چون ویزا، حمل ونقل هوایی و تامین امنیت حجاج با توجه به نبود کنسولگری ایران پذیرفته نشد.

نکته جالب این‌که با وجود تمام کارشکنی‌های رژیم سعودی که وزیر ارشاد به بخشی از آنها اشاره کرده، وزارت حج عربستان با صدور بیانیه‌ای مدعی شده، عربستان از ورود زائران همه کشورها از سراسر جهان و از هر ملیت و قومی، استقبال می‌کند و مانع حضور هیچ مسلمانی (در مراسم حج) نمی‌شود.

حج امسال با شرایط کنونی منتفی است

اما در تکمیل اظهارات وزیر ارشاد درباره کارشکنی سعودی‌ها در مراسم حج، رئیس سازمان حج و زیارت که به صورت مستقیم درگیر مسائل برگزاری این مراسم است هم با تاکید براین‌که بعید به نظر می‌رسد با رویکرد عربستانی‌ها بتوان در این مدت کاری انجام داد، تاکید کرد: توجه به جمیع اتفاقاتی که در این بین رخ داد، نشان می‌دهد که عربستانی‌ها هیچ گونه میلی برای حضور ما در حج ندارند.

به گزارش تسنیم، سعید اوحدی افزود: سازمان حج و زیارت 20 راهکار اجرایی برای تامین امنیت به آنها پیشنهاد کرد که آنها اصلاً با این مسائل کنار نمی آیند، حتی اعلام کردند که هیچ هواپیمای ایرانی حق ورود به عربستان را ندارد.

مرجع تقلید بیانات درباره حج تمتع 95

آیتالله ناصر مکارم شیرازی

مردم ما از نرفتن حجی که عزت آنها حفظ نمیشود، بخصوص حج امسال ناراضی نیستند، بلکه با این مساله موافقت میکنند و اظهار هم کردهاند؛ نباید برخی زائران با ذلت بخواهند از طریق کشورهای دیگر به حج بروند، زیرا عزت آنها حفظ نخواهد شد.

آیتالله حسین نوری همدانی

اگر آنها شرایط ما را نپذیرفتند، قطعا نباید اعزام داشته باشیم. نباید اجازه دهیم که هیچ ایرانی به هیچ ترتیبی به حج برود تا دشمنان بیان کنند که در ایران اختلاف وجود دارد و این موضع، موضع دولت ایران است.

آیتالله عبدالله جوادی آملی

شرایط به گونهای است که از نظر شرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شدهاند، حج بر گردنشان نیست.

آیتالله جعفر سبحانی

اگر موانع وجود دارد، باید همه راهها را طی کنید و به حداقل شرایط قائل شوید که با حفظ عزت و امنیت زائران، حج را برگزار کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها