این روزها به دلیل زندگی ماشینی و محدودیت زمانی، کمتر آشپزخانه‌ای را می‌توان بدون وسایل الکتریکی برقی بویژه مایکروویو تصور کرد. احتمالا می‌دانید در روش‌های پخت سنتی، گرما از بیرون (شعله آتش یا اجاق گاز) به غذا داده می‌شود و در نتیجه ماده غذایی از بیرونی‌ترین قسمت گرم شده و بتدریج گرما به داخلی‌ترین نقاط نفوذ می‌کند، اما در مایکروویو اساس کار استفاده از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا و طول موج کوتاه است.
کد خبر: ۹۰۴۲۷۱

در واقع دیواره‌های فلزی داخل ماکروویو این امواج را منعکس می‌کنند و غذا از داخل به بیرون گرم یا پخته می‌شود. جدیدترین پژوهش‌های متخصصان نشان می‌دهد امواج مایکروویو قادر به شکستن پیوندهای شیمیایی و آسیب‌رسانی به مولکول‌های موادغذایی نیستند و استفاده از این وسیله تهدیدی برای سلامت محسوب نمی‌شود؛ مگر این که در سال‌های آینده موردی به ثبت برسد. به عبارت دیگر همه مایکروویوها حداقل دو کلید قفل داخلی دارند که به محض باز شدن در دستگاه، تولید امواج را متوقف می‌کنند و مانع نفوذ آنها به محیط می‌شوند. به همین دلیل تنها توصیه‌های ایمنی استفاده از ظروف مخصوص و دردار داخل دستگاه و همچنین پرهیز از بازکردن در مایکروویو پیش از پایان کار و شنیدن بوق هشدار است.

حتی ادعا می‌شود مدت زمان کوتاه پخت موجب می‌شود ویتامین‌ها و املاح معدنی موادغذایی بویژه سبزیجات نسبت به روش‌های پخت سنتی بیشتر حفظ شوند. در این میان مهم‌ترین خطر برای سلامت افراد، تمیز نکردن داخل دستگاه است. برای حل این مشکل باید یک دستمال یا حوله یا تعدادی دستمال کاغذی خیس را داخل آن بگذارید و برای دو تا سه دقیقه مایکروویو را روشن کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها