هر ساله شماری از جوانان بوشهری به دلیل شنا کردن در کانال‌های آب کشاورزی و سواحل غیراستاندارد جان می‌سپارند

تابستان پرخطر در کمین نوجوانان بوشهری

بهار فقط نیمی ‌از راه را پشت سر گذاشته، اما گرما و شرجی هوا در استان بوشهر زودتر از موعد فرا رسیده و همین موضوع سبب شده است تا این روزها کانال‌های توزیع آب مزارع کشاورزی، سواحل رودخانه‌ها و دریا میزبان نوجوانان و جوانانی باشد که فارغ از درس و مدرسه و امتحانات اوقات فراغت خود را با آب تنی سپری می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۴۲۶۱

به گزارش جام‌جم، هر چند شنا در کانال‌های آب، سواحل رودخانه‌ها و دریا برای خیل زیاد علاقه مندان، بدون هزینه مالی انگاشته می‌شود اما بسیار پرخطر است. دلیل این مدعا هم آمار نسبتا بالای فوت شدگان ناشی از غرق‌شدگی در پنج سال اخیر در استان بوشهر است.

مرگ 100 نفر در 5 سال

براساس آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی استان بوشهر، در پنج سال اخیر بیش از یکصد نفر به‌دلیل غرق شدن در ساحل رودخانه‌ها و دریا در استان بوشهر جان خود را از دست داده‌اند که در این میان سال 90 با بیش از 33 مورد فوتی بیشترین حادثه را داشته است. هر چند سال‌های 91 تا 93 با کاهش آمار تلفات همراه بود اما فقط در سال گذشته 18 نفر بر اثر خفگی در آب‌های استان بوشهر جان باختند.

معاون عملیات مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان بوشهر با تائید این‌که تعدادی از جوانان این استان، جان خود را در دریا از دست داده‌اند، دلایل این امر را بی‌اطلاعی از وضع محل شنا و نا‌آشنایی با فنون شنا در دریا برمی‌شمرد و می‌گوید: شنا در دریا حتما باید در محل‌های مشخص‌ و شناخته شده برای افراد انجام شود.

علیرضا پورشمس با بیان این‌که اگرچه آمار غرق‌شدگی در استان بوشهر نسبت به دیگر استان‌های ساحلی کمتر است، عنوان می‌کند: با وجود این، باید در خصوص ایمن‌سازی سواحل اقدامات جدی و پیشگیرانه انجام شود تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم. برای مثال، تنها یک پلاژ بانوان در مرکز استان دارای نجات غریق است و دیگر پلاژهای استان از این امر لازم و ضروری بی‌بهره هستند که مسئولان باید چاره‌ای اساسی در این خصوص بیندیشند.

به باور پورشمس، نخستین گام جدی برای مقابله با خطرات شنا در مکان‌های پرخطر و غیرایمن، آگاه‌سازی و آموزش صحیح به خانواده‌ها و شهروندان است. او با بیان این‌که نظارت لازم بر پلاژها و پرهیز از شنا در نقاط غیرمطمئن و در دریای مواج و هوای توفانی هم از مواردی است که باید توسط مسئولان و متولیان و افراد رعایت شود، می‌افزاید: ایجاد سکوهای ساحلی، دوش‌های آب، رختکن‌های مجزا و احداث تفرجگاه‌ها در کنار سواحل از جمله مواردی است که مردم را به استفاده از این فضاهای ایمن و شنا نکردن در فضاهای ناایمن مثل رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری ترغیب می‌کند.

کمبود امکانات ورزشی و شنا در بوشهر

به باور کارشناسان، کمبود امکانات مناسب فصل تابستان همچون استخر و اشتیاق زیاد افراد برای شنا در سواحل رودخانه‌ها و دریا از یک‌سو و رعایت‌نکردن موارد ایمنی و بی‌توجهی به آنها سبب شده تا همواره خطر غرق شدن در کمین افرادی باشد که بی‌محابا تن خود را به امواج خروشان دریا می‌سپارند و خانواده‌های خود را داغدار و عزادار می‌کنند.

جوانی 22 ساله درباره کمبود امکانات تفریحی در استان بوشهر به جام‌جم عنوان می‌کند: امکانات شنا مثل استخر در استان بوشهر خیلی کم است و ما ناگزیریم برای آب‌تنی و پر کردن اوقات فراغت به رودخانه‌های محلی و دریا برویم. آن طور که مهدی کرایی می‌گوید، تعدادی دیگر از دوستانش هم برای شنا به کانال‌های توزیع آب در بخش آب‌پخش دشتستان می‌روند که به‌دلیل عمق زیاد آب در این کانال‌ها و نبود نجات‌غریق در محل، سال گذشته یکی از دوستانش غرق شد.

یکی دیگر از جوانان برازجانی با اشاره به کمبود امکانات ورزشی در سطح شهر برازجان و اظهار گلایه از کم‌کاری مسئولان در این باره می‌گوید: در فصل تابستان، شنا از تفریحاتی است که متقاضیان و علاقه مندان بسیاری دارد اما متاسفانه نبود سالن و استخر مناسب و استاندارد به میزانی که نیاز جوانان این شهر را مرتفع کند، باعث شده تا نوجوانان و جوانان، عمدتا به‌صورت گروهی راهی رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری شوند، که بی‌احتیاطی آنها حوادث مرگباری رقم می‌زند. به گفته محمدحسین کرامت‌نیا، در طول سالیان گذشته یکی از مکان‌های مورد استفاده جوانان برای شنا کردن حوضچه‌های تأمین آب مزارع تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی دشتستان بود که به دلیل ازدحام و شلوغی زیاد و به دلیل محدودیت‌های سازمانی، مسئولانش را بر آن داشت تا با مسقف کردن این حوضچه‌ها، از ورود جوانان به این مکان‌ها جلوگیری کنند.

آمار فوت‌شدگان ناشی از غرق‌شدگی 5 سال اخیردر استان بوشهر

علیرضا برازجانی

جام جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها